Gå til innhold

Hva synes folk om zpey phantom og HM signature?


Lappi

Anbefalte innlegg

Heisann dere. Tenkte å gå til innkjøp av gjedde/sjøørret stang og snelle. Har nå sett på:

Zpey HM Signature 10' #8 med 

Zpey Phantom Blue/Titanium - 8Nine

 eller muligens 

Zpey Phantom blue/titanium - 8Ten

 

Hva tror folk om denne komboen? Hvordan er snellene og stanga? Bør jeg gå for 8Ten og ikke 8Nine snella for mer backing kapasitet?

 

Takker på forhånd for alle svar

 

Mvh

Lappi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zpey HM Signature 10' #8

Dette er en ekte switch-stang. Med denne spiller det ikke noen rolle om du kaster med den som enhånds eller tohånds. Du vil alltid oppleve den ultimate funsjoneringen av muligheter. På samme tid så er denne stanga ekstremt kraftfull og lett å håndtere. Dette er Henrik sin personlige favoritt til rifling hitch og tørrfluefiske etter lettskremt laks og sjøørret, spesilet på lav vannstand

Jeg har foreslått Zpey Inspire til en annen, i en annen tråd. Den er 9`3". Blir lettere å kaste med/håndtere etter gjedde og sjøørret/saltvann.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg akkurat komme med store ord ang gjeddefiske, men hvis du kan gå ned en klasse til #7, så er muligens Dreamcatcher 9,2' #7 en mulighet. Stanga fungerer ganske bra synes jeg det lille jeg har brukt den.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde sikkert vært en god plan Palmer, hadde det ikke vært for at jeg er student med begrenset budsjett. Skittfiske har HM signature stanga nedsatt fra 4400,- til 1700,- tenkte at dette måtte være en god deal? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det voldsom forskjell å bruke 10' som enhånd kontra 9'? Inspire er 3 delt noe som jeg synes er litt kjipt.

Ser det nå. Bildet viser 4-delt, ble lurt. Jeg vil også ha 4-delt. Betydelig forskjell på 10` og 9` til Gjedde og SØ fiske.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hansjr, hva vil du si er ulempene og fordelene (hvis det er noen da?). Jeg er ikke en voldsomt erfaren fluefisker. Men har nå kastet i en del år. Fisker stort sett med 8,6fot 3er og 9fot 5er etter ørret. Aldri prøvd noe særlig sjøørret eller gjeddefiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hansjr, hva vil du si er ulempene og fordelene (hvis det er noen da?). Jeg er ikke en voldsomt erfaren fluefisker. Men har nå kastet i en del år. Fisker stort sett med 8,6fot 3er og 9fot 5er etter ørret. Aldri prøvd noe særlig sjøørret eller gjeddefiske.

899,00 er bra, selv som 3-delt. Fant en annen pris et annet sted, se under. 10` blir tyngre enn 9`. Vanskelig å beskrive det i ord, må prøves, og gjerne noen timer. Er du sterk så.... Noen synes 10`er bra i sjøen, andre vil ikke ha stenger over 9`.

Zpey Inspire - 9,3 #8 3sec

Art nr: ZPEY-99042032

Pris: kr 2 499,00 ink mva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Lappi. Jeg drister meg til å svare. :) Jeg for min del bruker for det meste flytesnøre til gjeddefiske, men det har mye med hvor jeg fisker hen å gjøre. Du kan fint bruke flytesnøre til sjøørret også, men her er det ofte litt mer praktisk begrensende i mange situasjoner :)

 

ps: Du skal ikke være redd for å prøve et Aircel fra SA til gjeddefiske(sjøørret) og svære fluer. Sliter du med overslaget, så kan du godt kappe snøret litt i front, for og få en bråere overgang mot fortommen. Det snøret gjør jobben for meg, med et WF8 på ei relativt stiv og rask stang i #7. Ellers så finner du flere andre spesialsnører tiltenkt nettopp detta fisket, som feks "pike"snøret fra Guideline 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som jeg må inngå et kompromiss her. Har alliert meg med min far grunnet snevert studentbudsjett og vi skal spleise på stanga hehe. Han vil bruke denne i hovedsak til laksefiske og synes kanskje da den ekstra foten i 10' #8 var ønskelig, hva tror folk om det? Så jeg får vel bare lære meg å kaste med 10foteren da? Det er vel ikke helt håpløst er det? Er evt noe jeg kan gjøre for å gjøre det litt med skånsomt likevell? Snører med korte eller lange klumper f.eks? Eller andre ting?

Takk for svar både olav og hansjr, hadde budsjettet strukket til hadde jeg nok gått for en 9'.

 

Mvh

Lappi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes forslaget til Olav er bra. Kjøpe air cell i # 9 + noen polyfortommer?

Angående tyngre å kaste med. Du får gjøre som de fleste bør gjøre. Observere mer - kaste mindre.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bara skall ha ett spö till SØ och gädda är säkert en #8 ok. Men tycker #8 är för tungt till SØ som sällan kommer över 2kg och man fiskar med "små" flugor. Till gädda som ofta är 5-6kg och större sammt att i vart fall jag fiskar med 20-25cm långa flugor sammt poppers blir en #8 i lättaste laget. Angående Zpey Phantom så är diametern väldigt stor på dom och spolen är väldigt smal i bredden och rymmer lite lina. Ok kvalitet. Inte mer. Och helt fel designad enlig min mening. Blev mycket negativt här. Men ärlighet varar längst? ;)

 

Mvh

O

 

Ps. Och ville inte gått över 9 fot. Som tidigare nämt blir det tyngre och jobbigare att kasta med.

Skall du gå för en #8 kan vel den här vara nått? http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Fluestenger/Zpey/Tropic-SW/Zpey-Tropic-SW-HM-9--8-4-Delt-138687-p0000070063

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...