Gå til innhold

Fine Tackle "Progressive" - 7'9'', klass 5 (glasfiber)


Anbefalte innlegg

Här kommer ett spö som blev klart igår. För ett par år sedan jobbade jag på en egen serie klingor, men vi kom inte i mål pga problem med finishen. Jag lyckades dock få hem fyra klingor med rätt aktion och utseende, och detta är ett sådant spö. 

 

Spöt är en 7'9'', klass 5 i glasfiber. Klingan är progressiv med djup böjningskurva och medium fast aktion. Den har lite extra tjocklek på väggarna, vilket ger extra skjuts i både överhandskast och ankrade kast. Underbart för fiske med lite större flugor i mindre vatten, typ Hedströmmen. 

 

Jag har börjat bygga fler spön med uppåtlåsande rullfäste. Ergonomi är viktigt för kastandet, och tyngden/balansen skall ligga så nära handen som möjligt. Där är uplock suveränt. Även handtaget är utformat för att medge att handen kan glida bakåt, utan att låsa den i ett visst läge. Handtaget är 6'', vilket är något kortare än vanligt på ett klass 5. Även detta är för att få handen och rullen så tätt som möjligt. Kortare handtag kan se lite "stubbiga" i proportionerna, men tjockleken är samma som på mina vanliga 6.5'' grepp.

 

Rullfäste i kork, grått gummi och aluminium. Kromade ringar med YLI-silke, och två lager epoxi. Linförarringen är en gammal klassisk Orvis-modell i tungsten med NS-stativ. Jag tycker den är sportig och passar fint till spöt i övrigt. 

 

Rullen är en Emanuelsson Trout 1 med en lite ovanlig blästrad yta. Björn är en god vän till mig, och jag kan varmt rekommendera hans rullar. 

 

IMG_7873_zps95ffc271.jpg

 

IMG_7858_zpsa6f5b621.jpg

 

IMG_7861_zps8779021a.jpg

 

IMG_7866_zps2de4cc84.jpg

 

IMG_7867_zps80e250f9.jpg

 

IMG_7868_zps0b0282c6.jpg

 

IMG_7870_zps2ee704a8.jpg

 

IMG_7872_zps19ed7f91.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært noe særlig borti glassfiber. Hvordan er disse med tanke på vekt, aksjon, kastemessig, og så videre? Er det mulig å beskrive den? Sikkert dumt spørsmål... Men men...

Fargekombinasjonene, snelle og håndtaket du bruker får en veldig god matchende helhet over stangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

65 gram, progressiv aktion med snabb återgång, kraftig buttdel som ger bra styrning och accuracy i kasten, funkar fint upp till 20m ca. Glasfiber är mjukare och kan hantera tunna tafsar bättre. Något sämre på att sätta mothugg, men desto bättre att drilla och trötta fisk med. Den djupa aktionen gör att man laddar spöt på kort lina, vilket är underbart i tekniska småvatten. Särskilt bra för ankrade kast och rollkast. Jag fiskar glas i alla klasser, men tycker nog att sweet spot ligger i klass 4-6. Mina favoritkonfigurationer är 7'6"/klass 4, 8'/klass 5 och 8'3"-8'6"/klass 6. Glasfiber medger fiske med en klass över och under, vilket gör att jag täcker in klass 3-7 med dessa spön.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...