Gå til innhold

HJELP! Kjøpefluer av god kvalitet til overkommelige priser?


Anbefalte innlegg

Kortversjonen av en potensiell lang historie er: ørretsesong nå, flueboks slunken, ikke tid til å binde selv, kjøpe meg ut av problemet (som vanlig).

 

Hvem selger kvalitetsfluer til overkommelige priser? Med kvalitetsfluer mener jeg at det er benyttet bra materialer og krok, proporsjonene er korrekte og at fluene ikke er overdresset. I all hovedsak er det døgniser i ulike stadier som jeg mangler i boksen.

 

Anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har kjøpt av Fiskefluer.com tidligere, men er vel ikke akkurat imponert over kvaliteten på ørretfluene (men med de prisene er det kanskje ikke lov å forvente mer?).

 

Kjøper nå fluer av et forummedlem - håper det blir et godt alternativ når man ikke har tid og/eller ferdigheter til å binde selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitetsfluer til overkommelige priser høres ut som en motsigelse.

Dette har jeg lurt på en stund faktisk.

- Hva er en kvalitetsflue?

- Hva er en overkommelig pris?

Og sist, men ikke minst, hvordan skal disse henge sammen. 

F.eks: Jeg mener at Umpqua lager relativt fine fluer. Men jeg mener samtidig at en fluebinder som bruker de beste materialene og binder på bestilling samt naturligvis har peiling på hva han driver med ofte lager bedre fluer.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Seff lov å ønske, bare spørs hva du forventer for svar her på forumet. Jeg tror de fleste vil være til hjelp, men det er et tøft spørsmål du stiller.

 

Skal du ha flotte fluer av god kvalitet, kontakt noen på forumet som er flink og villig å binde og diskuter fram til en pris begge er fornøyde med.

 

Ellers betaler du litt mer og kjøper fra Midtgard. Da får du kvalitet og flotte fluer, men kanskje ikke beste prisen. Du finner dem blant annet på Torshov Sportfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Jobber i butikk, så det er brakt på det rene <<l .
Billige fluer finnes det masse av. 
La nå for guds skyld ikke det være avgjørende for ditt valg av fluer. 
Det er ofte en sammenheng kvalitet og pris som nevnt over av flere andre her.
Hvordan fluene faktisk ser ut er også av stor betydning, og kan ha det for ditt fiske. 
Jeg mener da selvfølgelig hvorden flua er bundet rent proporsjonert. Her mener jeg som ivrig fluebinder selv at de litt dyrere overgår de billige. 
Da særlig nevnte fluer av Umpqua og ikke minst Dag Midtgård. 
Liten vits å fiske med en flue som er billig , hvis den er helt feil i forhold til hva den skal immitere. 
Når det er sagt så er heller ikke det en fasit, men tanker som kan bedre ditt fiske.

Mvh
Robban
Gero Sportsfiske A/S

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for respons. Som nevnt så kjøper jeg noen fluer fra en medforumist, i tillegg ble det en tur innom Nordisk for ytterligere supplering. 21,- per flue for Umpqua er hva jeg vil si er overkommelig, og når i tillegg en meget profilert fluefisker med snusleppe står og plukker fluer ved siden av, gjør det at den dårlige samvittigheten for å kjøpe fluer istedenfor å binde dem selv, blir borte mindre.

 

Ser noen mistolker overkommelige priser med billig. Jeg har bevisst valgt å bruke "overkommelige priser" da man selvfølgelig ikke ønsker å betale mer enn nødvendig, men er heller ikke interessert i å kjøpe fluer billigst mulig dersom kvaliteten ikke er hva jeg ønsker. "Most bang for the buck" ville vel amerikanerne ha sagt...

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte tidligere fluer herfra http://www.flue.no/

Fungerte bra og overlevde en stund. 

 

Jeg har også kjøpt en del fluer fra flue.no. Etter min erfaring er det noe variabel kvalitet fra fluetype til fluetype. Noen holder veldig godt og andre mindre så. Er også enkelte imitasjoner jeg ikke er stor fan av. Jeg prøvd ut mye av det man får der, og når de er så billige fungerer det fint å bare bestille opp en hau og finne ut av hva som funker og hva som ikke funker i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://keilir.no/butikk/fluer/nymfer/nymfer

 

Høy kvalitet, ikke de billigste fluene men overgår de fleste kjøpefluer i kvalitet og selvom det er surt å miste en flue så tar man ikke like stor sjanse på å miste drømmefisken (rettet ut/knekt krok) og fluen holder lengre så da blir valuta for pengene like stor/større..

Også mange gode ørretfluer i treblekrokene, ikke tørrfluer med unntak av flytetuber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...