Gå til innhold
  • 0

Floker på fortom og kasteteknikk...? Hjelp!:)


BjørnHelge

Spørsmål

Hei!

Jeg er helt fersk med fluestanga, og øver for tiden på kasteteknikk (har en 9fots #5 stang og WF snøre med ca 1 meter tippet(?) + fortom). Jeg føler at jeg begynner å få det til litt, men er usikker på et par ting:

1: Hvor langt bør jeg klare å kaste med dette utstyret? Klarer 13 meter på det meste nå. Hvor langt er liksom et gjennomsnittlig greit kast?

2: Jeg opplever til stadighet at fortommen floker seg...:P noen som kan tenke seg en typisk grunn til at dette skjer? Jeg sliter litt med å få den runde slengen på snøret når jeg kaster fremover (bakoverkastene går greit), alt blir liksom skutt rett fram slik at det blir krøll. Har mekka fortommen selv med 1m 0,50 + 1m 0,30 + 70cm 0,20 spiss.

Nå blir vel kanskje 1/10 kast sånn noen lunde, så jeg håper på å forbedre den statistikken etterhvert:)

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

 

Ja. Alle bør få si sin mening. Uten å bli dissekert i hjel. Det er jo hele poenget...

Dette er jo faen meg en fluefiske-parodi på Stockholmssyndromet  :D

Helt enig i det der.Alle må kunne få si sin mening.

Samtidig må man tåle at andre er uenig.Jeg sier ikke at det gjelder deg Andre,men

andre her inne har problemer med å takle akkurat det.

Kan jeg få lov å si "Jeg føler stanga er dyp, men samtidig ganske rask, og det virker som den har litt flat topp", uten å måtte ta meg fri i to uker fra jobb for å måtte forsvare den uttalelsen, som jo er subjektiv og min mening? 

 

Så klart du kan si det,og som du sier det er din subjektive mening,og det er synsing

etter min oppfattelse.

Nå kan man mene hva man vil om det å bruke CCS eller ikke,men jeg synes da oppriktig

talt at det er noe mer håndfast enn subjektive oppfattelser?

 

Tom.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

 

Ja. Alle bør få si sin mening. Uten å bli dissekert i hjel. Det er jo hele poenget...

Dette er jo faen meg en fluefiske-parodi på Stockholmssyndromet  :D

Helt enig i det der.Alle må kunne få si sin mening.

Samtidig må man tåle at andre er uenig.Jeg sier ikke at det gjelder deg Andre,men

andre her inne har problemer med å takle akkurat det.

Kan jeg få lov å si "Jeg føler stanga er dyp, men samtidig ganske rask, og det virker som den har litt flat topp", uten å måtte ta meg fri i to uker fra jobb for å måtte forsvare den uttalelsen, som jo er subjektiv og min mening? 

 

Så klart du kan si det,og som du sier det er din subjektive mening,og det er synsing

etter min oppfattelse.

Nå kan man mene hva man vil om det å bruke CCS eller ikke,men jeg synes da oppriktig

talt at det er noe mer håndfast enn subjektive oppfattelser?

 

Tom.

 

 

 

 

 

Ja, for å bruke en vitenskapelig term, som jeg ikke vanligvis gjør med noe så subjektivt som fluefiske; det er en kvantitativ og en kvalitativ tilnærmelse til også fluefisket, som det er århundrelange tilnærminger i vitenskapen, uten sammenligning for øvrig. Alle disse diskusjoner går vel på at du, og dine meningsfeller, ikke forstår at det også er en kvalitativ tilnærmelse til dette. Ikke bare kvantitativ - som måles. SKJØNN det, så er vi langt på vei enige. Plutselig. Så ble det ikke noe "skinn-uenighet" lengre  :D

 

Dette blir jo like komisk som det autistiske mattegeniet, som prøvde å løse Cubakrisen matematisk. Mens løsningen lå på helt andre nivåer. 

 

Det er ikke bare tull og fjas det vi andre sier, men en annen tilnærming til fluefiske. Forstå det. Og respekter det. Så blir alt bra. Skal du se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kjøp deg en fortom med en spiss på ca. 0.20. På den skjøter du en halvmeter omtrent med med. 0.18 som blir en knytedel. På den igjen skjøte du på en fortomsspiss på ca. 1 meter. Får du krøll på fortomsspissen er det bare å skjøte på en ny på knytedelen på 0.18 og du sliter ikke på selve fortommen. Ellers gjør microringer som noen anbefaler oppi her samme nytten. For min egen del liker jeg ikke microringer men det er i høyeste grad subjektivt. En fortom omtrent 1 1/2 gang stanga er en god allroundlengde og er ikke så krevende å slå over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Andre.

Jeg synes ikke det er noe komisk med dette i det hele tatt jeg.

Ikke sier jeg at du prater tull eller fjas heller,selv om du skriver det.

Det du egentlig sier er vel at man ikke kan måle ting og være opptatt av tallverdier,og dermed mangler følelser?

Jeg håper ikke det er det som er tilfelle?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det var din tolkning av det jeg skrev. Helt feil tolket etter min mening. Igjen. 

 

Men når vi skriver på et forum, så kan vi ikke ta høyde for hva alle mottakere tolker det som. Jeg er fornøyd om de som tenker omtrent likt som meg, som en gjengs vanlig gjennomsnittlig fluefisker forstår hva jeg mener. Man kan ikke nå inn til alle. Jeg er en vanlig fluefisker, og prater fluefiske deretter, med synsing og følelser. Take it or leave it, men ikke ødelegg for oss enkle sjeler når vi gjør det da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det du egentlig sier er vel at man ikke kan måle ting og være opptatt av tallverdier,og dermed mangler følelser?

Tom.

 

Begge deler Tom, begge deler.  Og det ene er ikke noe mer riktig enn det andre.  Dersom vi kan enes om dette har vi kommet langt.

 

Jeg har ikke noe behov for å krangle med deg, tvert i mot synes jeg det er trasig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg for min egen del har aldri sett på diskusjonene her inne som krangling.

Uenighet er en nødvendighet for at et diskusjonsforum skal kunne bestå,og ikke

minst ha mulighet for å utvikle seg.(Og dermed totalt sett være mer lærerikt for alle.)

Jo fler som blir enig,jo fortere dør det ut,det er min teori.

Enig med deg i at begge deler er viktig.

Når jeg er på fisketur Lillevann så tar jeg ikke med meg tallverdier og måleresultater,

jeg fisker,antageligvis på samme måte som deg,og prøver å være indianer og tenker jakt.

Jeg er vel ganske sikker på at de fleste synes det er kjekt å måle dekktrykket på bilen innimellom, selv om man godt kan kjøre bil uten å måle det.(Skal vedde på at det er hel haug som gjør det?)

Og for å gjenta meg selv til det kjedsommelige,det går an å si at det er kaldt,eller litt kaldt,eller veldig kaldt ute,eller se på termometeret,eller se eller høre på værmeldingen.

En blir ikke en målenerd av den grunn,og naturopplevelsen blir ikke dårligere

av å ha fått disse data heller.

Ved flere annledninger her inne synes jeg at noen er i denne tro.Og da tenker jeg ikke på deg Lillevann.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Og for å gjenta meg selv til det kjedsommelige,det går an å si at det er kaldt,eller litt kaldt,eller veldig kaldt ute,eller se på termometeret,eller se eller høre på værmeldingen.

Tom.

 

Det er jo den dummeste strategien for å finne ut om det faktisk er kaldt. Direkte farlig kan dette være. Og mang en uerfaren utlending har forfryst seg stygt på det. Å lese av et termometer sier i praksis ikke særlig mye for en som er vant til å gå i fjellet. EFFEKTIVE kuldegrader derimot, sier mye. Og det er en kvalitativ vurdering. Hadde tipsene dine dreid seg om noe ufarlig så skulle jeg ikke kommentert, men det er jo direkte skummelt å gå i fjellheimen med den tanken der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er jo den dummeste strategien for å finne ut om det faktisk er kaldt. Direkte farlig kan dette være. Og mang en utlending har forfryst seg på det. Å lese av et termometer sier i praksis ikke særlig mye for en som er vant til å gå i fjellet. EFFEKTIVE kuldegrader derimot, sier mye. Og det er en kvalitativ vurdering. Er det ikke?

Værmeldingen vil helt sikkert gi deg vindstyrken også,men du liker jo å synse du,

så god tur.

Da har vi ennå en viktig måling som man må ta hensyn til.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Legg denne tråden død a gutter?
Bjørn Helge har fått kjempe tips! 2 linker på hvor han kan lese seg frem. Flere gode skriv om hva som gjør et godt kast i teorien. Og en helt klar formening om at det å lære videre i praksis igjennom andre er neste steg.

Dette var vell nesten ABC til å lære å kaste med flue?

Om det skrives veldig rett fra levra og rett frem , eller pakkes inn sukkersøtt så skrivet hadde passet til barnehage barn er vell irrelevant... Vi er alle forskjellige. Vi har alle vokst opp i totalt forskjellige hjem. og vi har alle vår helt egen måte å fremme våre meninger på.

 

Når dere prøver å se det verste i et skriv så blir jo det som er skrevet ganske ille...
Her bør det gå opp et lys...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

BjørnHelge, jeg kjøpte meg nylig et par Camou fortommer. Disse er som de jeg har brukt før ferdig taperte fortommer, altså er det ingen knuter på den. På disse fester jeg en microring for så å skjøte på en drøy meter spiss i ønsket tykkelse. Microringene gjør at den ferdigtaperte fortomen varer lenge siden hver gang det blir en knute på spissen, eller spissen er blitt for kort grunnet mange fluebytter så fester du bare ny spiss i microringen istedet for å "spise" deg innover på den ferdigtaperte fortommen hver eneste gang.

 

Den komboen jeg bruker Eikre-fly Camou leader 450cm (evt. Hends camou french leader 450cm) størrelse 4X (0.18mm spiss), microringer på 1,6mm, og 1-1,5m valgfritt spissmateriale. Som oftest bruker jeg størrelse 5X (0.14mm spiss), men vil du ha en anbefaling her så synes jeg Akron fluoro stealth funker brillefint!!! Totalt med mitt oppsett ender jeg på en ca. 18 fot fortom. Det skal nevnes at dette blir brukt på min 8,6fot 3er stang. Så for en 5er stang kan det kanskje være lurt å gå for en Camou fortom i 3X (0.21mm spiss). Og da også gå litt opp på det du fester i microringen (denne er det samme, 1,6mm).

 

Det høres kanskje langt ut med 2 stanglenger ++ i fortom. Men jeg, som ikke er en veldig erfaren fluefisker, har aldri brukt noe som jeg føler slår bedre over enn disse Camou fortomene. Før har jeg brukt diverse andre taperte fortomer, da gjerne 9fot med en meter spiss. Altså mye kortere lenge enn det jeg bruker nå. Jeg er iallefall frelst!!! De er ikke så ille på pris heller synes jeg. 70-90 kroner. Og med microringer, 5stk for 35kr så tipper jeg du har den taperte fortommen en hel sessong. Og da er det ikke så ille med 70-90 kroner uanesett! 

 

Og hvis du lurer en for tak i dette, så kan jeg anbefale Gero.no. Der kjøpte jeg alt jeg beskrev nå, til en rimelig pris og har bare gode erfaringer fra før med å handle fra de.

 

Lykke til med fiskinga! Det er ikke en så alt for verst hobby du begir deg ut på nå!!

 

Mvh

Lappi

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

BjørnHelge, jeg kjøpte meg nylig et par Camou fortommer. Disse er som de jeg har brukt før ferdig taperte fortommer, altså er det ingen knuter på den. På disse fester jeg en microring for så å skjøte på en drøy meter spiss i ønsket tykkelse. Microringene gjør at den ferdigtaperte fortomen varer lenge siden hver gang det blir en knute på spissen, eller spissen er blitt for kort grunnet mange fluebytter så fester du bare ny spiss i microringen istedet for å "spise" deg innover på den ferdigtaperte fortommen hver eneste gang.

 

Den komboen jeg bruker Eikre-fly Camou leader 450cm (evt. Hends camou french leader 450cm) størrelse 4X (0.18mm spiss), microringer på 1,6mm, og 1-1,5m valgfritt spissmateriale. Som oftest bruker jeg størrelse 5X (0.14mm spiss), men vil du ha en anbefaling her så synes jeg Akron fluoro stealth funker brillefint!!! Totalt med mitt oppsett ender jeg på en ca. 18 fot fortom. Det skal nevnes at dette blir brukt på min 8,6fot 3er stang. Så for en 5er stang kan det kanskje være lurt å gå for en Camou fortom i 3X (0.21mm spiss). Og da også gå litt opp på det du fester i microringen (denne er det samme, 1,6mm).

 

Det høres kanskje langt ut med 2 stanglenger ++ i fortom. Men jeg, som ikke er en veldig erfaren fluefisker, har aldri brukt noe som jeg føler slår bedre over enn disse Camou fortomene. Før har jeg brukt diverse andre taperte fortomer, da gjerne 9fot med en meter spiss. Altså mye kortere lenge enn det jeg bruker nå. Jeg er iallefall frelst!!! De er ikke så ille på pris heller synes jeg. 70-90 kroner. Og med microringer, 5stk for 35kr så tipper jeg du har den taperte fortommen en hel sessong. Og da er det ikke så ille med 70-90 kroner uanesett! 

 

Og hvis du lurer en for tak i dette, så kan jeg anbefale Gero.no. Der kjøpte jeg alt jeg beskrev nå, til en rimelig pris og har bare gode erfaringer fra før med å handle fra de.

 

Lykke til med fiskinga! Det er ikke en så alt for verst hobby du begir deg ut på nå!!

 

Mvh

Lappi

 

Hvordan er minnet i disse fortommene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nå blir det mye skryting her Lillevann hehe, men jeg har aldri brukt fortomstrekkeren min så lite som jeg gjør nå. Er ikke noen voldsomt efraren fluefisker altså, så det er kanskje andre her inne som kan svare bedre på hvordan minnet i disse er i forskjell til andre ting som er på markedet! Jeg føler også at det er mye mer "flex" i disse fortommene enn andre?? noen som kan verrifisere dette? Kanskje den fleksen gjør at fortommene får mindre minne? Er ikke sikker, synser og lurer bare jeg. Men uansett, i min mening, en helt konge fortom på det fleste måter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bruker mye Camou sjøl. Hends sin. Eikre har vel også en men den har jeg ikke prøvd. Dog har jeg mast så mye på pusheren min i Hamar om å ta inn mer Eikreprodukter, så forhåpentligvis får jeg prøvd den snart.

Uansett så er det en ting (og fordi jeg har erfart det i fiskesituasjoner, kvalitativt selv om det dog skal sies at jeg drar en del egen empiri inn i slutningen rrrules Poenget er at jeg synes knutestyrken mellom camoufortommene og vanlig mono spiss blir merkbart svakere enn for eksempel Akron Heavy butt. Det er akkurat som om det er et eller annet i Camoufortommen som gjør at knuten glir opp mye enklere enn hos andre fortommer uten at jeg vet hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bruker mye Camou sjøl. Hends sin. Eikre har vel også en men den har jeg ikke prøvd. Dog har jeg mast så mye på pusheren min i Hamar om å ta inn mer Eikreprodukter, så forhåpentligvis får jeg prøvd den snart.

Uansett så er det en ting (og fordi jeg har erfart det i fiskesituasjoner, kvalitativt selv om det dog skal sies at jeg drar en del egen empiri inn i slutningen rrrules Poenget er at jeg synes knutestyrken mellom camoufortommene og vanlig mono spiss blir merkbart svakere enn for eksempel Akron Heavy butt. Det er akkurat som om det er et eller annet i Camoufortommen som gjør at knuten glir opp mye enklere enn hos andre fortommer uten at jeg vet hva det er.

Har du prøvd med microringer? Jeg bruker vanlig slukknute mellom camou og ringen, pluss noen ganger en liten dråpe superlim. Har ikke kjørt noe tester eller noe sånn men det virker iallefall sterkt hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

BjørnHelge, jeg kjøpte meg nylig et par Camou fortommer. Disse er som de jeg har brukt før ferdig taperte fortommer, altså er det ingen knuter på den. På disse fester jeg en microring for så å skjøte på en drøy meter spiss i ønsket tykkelse. Microringene gjør at den ferdigtaperte fortomen varer lenge siden hver gang det blir en knute på spissen, eller spissen er blitt for kort grunnet mange fluebytter så fester du bare ny spiss i microringen istedet for å "spise" deg innover på den ferdigtaperte fortommen hver eneste gang.

 

Den komboen jeg bruker Eikre-fly Camou leader 450cm (evt. Hends camou french leader 450cm) størrelse 4X (0.18mm spiss), microringer på 1,6mm, og 1-1,5m valgfritt spissmateriale. Som oftest bruker jeg størrelse 5X (0.14mm spiss), men vil du ha en anbefaling her så synes jeg Akron fluoro stealth funker brillefint!!! Totalt med mitt oppsett ender jeg på en ca. 18 fot fortom. Det skal nevnes at dette blir brukt på min 8,6fot 3er stang. Så for en 5er stang kan det kanskje være lurt å gå for en Camou fortom i 3X (0.21mm spiss). Og da også gå litt opp på det du fester i microringen (denne er det samme, 1,6mm).

 

Det høres kanskje langt ut med 2 stanglenger ++ i fortom. Men jeg, som ikke er en veldig erfaren fluefisker, har aldri brukt noe som jeg føler slår bedre over enn disse Camou fortomene. Før har jeg brukt diverse andre taperte fortomer, da gjerne 9fot med en meter spiss. Altså mye kortere lenge enn det jeg bruker nå. Jeg er iallefall frelst!!! De er ikke så ille på pris heller synes jeg. 70-90 kroner. Og med microringer, 5stk for 35kr så tipper jeg du har den taperte fortommen en hel sessong. Og da er det ikke så ille med 70-90 kroner uanesett! 

 

Og hvis du lurer en for tak i dette, så kan jeg anbefale Gero.no. Der kjøpte jeg alt jeg beskrev nå, til en rimelig pris og har bare gode erfaringer fra før med å handle fra de.

 

Lykke til med fiskinga! Det er ikke en så alt for verst hobby du begir deg ut på nå!!

 

Mvh

Lappi

Kanskje jeg skulle testa ut dette da. Høres litt skummelt ut med en så lang fortom, ser for meg at det kan bli en del floker:p Men jeg må vel gjøre et forsøk:)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...