Gå til innhold

Hvordan lure laksen?


Anbefalte innlegg

Heihei:)

I dag skal jeg prøve elvefiske for første gang (laks og sjøørret), og lurer på om det er noen som har generelle tips når det gjelder: tykkelse på fortom, hvor tykk kan/bør den være uten at fisken blir skremt?

Er det viktig å bytte fiskeplasser ofte?

Hva funker best av store og små fluer? Mye farger eller nøytrale fluer?

Hvor raskt bør en dra inn flua, og hvor dypt i vannet står fisken?

Noen generelle ting som er viktig å huske på når man skal fiske i elv?

Ble mange spørsmål her nå, men håper at noen har noen kloke svar;)

Bruker en 9' #5 stang med WF #5 snøre:)

Kommer også til å ta med vanlig sluk-stang siden jeg ikke er så flink med fluestanga enda, så kanskje noen har tips til sluker som funker bra til elvefiske? (Dette er kanskje litt tabu, men jeg prøver likevel:p)

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn Helge,

 

Jeg tror mange av dagens laks- og sjøørretfiskere har stilt mange av de samme spørsmålene som deg, inklusive meg selv. En del ting er det rett og slett ikke fasitsvar på (fluevalg, plassering i elva, tempo på flua osv.).  

 

Av erfaring vet jeg at det blir mye prøving og feiling (for min egen del mest feiling...). Men ingen grunn til å gi opp! Hvis jeg var deg ville jeg investert litt tid langs elva uten å ta med eget fluefiskeutstyr, og snakket med alle de trivelige og dyktige folkene man ofte møter på langs elva nå i laksesesongen, bedt om forslag til hva de bruker av utstyr og hvordan de går frem.

 

Jeg vet selv at jeg aldri ville klart å snu ryggen til noen som står "i startgropen" med tips og innspill, og legger egentlig til grunn at dette gjelder de aller fleste som har fisket noen år. Min erfaring er at fiskere langs elva liker å bli spurt til råds, heldigvis, og man får som regel mer enn man spør om :-) 

 

Hadde jeg fulgt dette rådet selv så hadde jeg unngått rimelig mange frustrasjoner, feiltrinn, regelrette tabber og annet som ikke gir de beste opplevelsene langs elva. Så jeg tipper at et par dager med kun observasjon og innspill til hvordan ting vanligvis gjøres i den elva du skal fiske i, vil være gull verdt resten av sesongen (og forhåpentligvis resten av fiskekarrieren!).

 

Det er i hevrt fall mitt mest konkrete tips. Lykke til med sesongen!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken elv skal du fiske i? Ei flusestang i kl 5 kan være/er et utrolig dårlig valg om det er i de større elvene du skal fiske.

Er klar over at det kan være i spinkleste laget med #5, men dette er ikke en veldig stor elv, og jeg tror ikke snittstørrelsen er så veldig stor. Observerte en laks (tror jeg) på kanskje 2-3 kg rett før helga, og den størrelsen kan man vel fint klare med den stanga? Ikke vet jeg:) innsveivingsteknikken spiller vel en stor rolle antar jeg

Øyvind; Jeg har gått flere turer langs elva for å bli litt kjent, og jeg har funnet ut at det bør være en del nedbør for at fisken skal gå oppover. Den første turen resulterte i null fisk eller napp, men så et par vak. Skal gjøre et forsøk igjen når det er litt mer vann i elva, så satser jeg på å treffe på noen lokale helter som kan gi litt råd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...