Gå til innhold

Katastrofal åpning i Gaula og Orkla?


pistus

Anbefalte innlegg

Snaue 10 laks i begge elvene åpningsdøgnet sier vel sitt...hva skjer?? Rekordlavt innsig ute ved tellenøtene på Agdenes,men bedre resultat litt lenger nord i Namsen.Mange skylder på lav sommerelv,men jeg er ikke så sikker..hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte fra Røros til Trondheim nå i morgentimene og vannstand i Gaula er lav til åpning å være etter det jeg kan skjønne. Så 4 fiskere i elva fra veien på hele strekningen. Vanligvis pleier jeg å se langt flere. Blir lite laks på land med få fiskere i elva men frykter at det er lite laks enda på elva. Håper de med oppdatert lokalkunnskap kan rapportere det motsatte!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var triste saker for både Gaula og Orkla.

Både Bjøra og Namsen litt lenger nord i Trøndelag er åpningfiske meget bra! Over 40 laks bare i Namsen første døgnet.

I Bjøra har det blitt tatt flere store lakser siden 15 mai.

Men det ser ikke bra ut for Gaula og Orkla.

Black Rat

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste hadde vel vært fredning av ihvertfall Gaula,til ihvertfall gytebestandsmålet hadde blitt nådd! Men det er vel litt å banne i kjerka....

He-he . . . Er tilbøyelig til å være veldig enig med deg, men mistenker at forslaget ikke blir møtt med stormende jubel hos endel grunneiere og laksefiskere generelt, ja ;-)
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

På kort sikt ja. Men C&R berger ikke bestanden (for Orkla, Gaula og Stjørdalselva) i det lange løp, så lenge det ikke gjøres noe med lusebeltet. Det hjelper selvfølgelig på smoltproduksjon at gytebestandsmålet blir nådd, men når all smolt dør i Trondheimsfjorden vil hverken fredet hunnlaks eller C&R only dra elvene opp av sumpen. Her må det langt mer drastiske tiltak til for å løse et problem fullstendig ute av kontroll. Resistent lus og en næring som underrapporterer belastning av lus på OL hjelper heller ikke. Når man topper dette med politikere som ikke tørr å røre i Norges nest største næring, sliter jeg med å se noen quick-fix på dette  :'(

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...