Gå til innhold

Jadda, jadda. Lepto meg i rævva


Anbefalte innlegg

Jeg som har gleda meg sånn hele vinteren til de første døgnisklekkingene i mine i overkant fabelaktige skogsvann. Bundet Marginata og Vespertinas i allskens varianter og størrelser har jeg også. Og hva opplever jeg. Samme dritten i år som hvert år. Fiskefaen tar ikke leptoene mine i det hele tatt. De cruiser rundt og ler seg skakk ihjel over mønstrene mine, mens de lepjer i seg et eller annet jeg ikke vil at de skal spise. De leptorasistiske småjævlene av noen fisk.

 

Jeg har fiska nymfer i og rett under vannfilmen, de har vært stigende, stillestående, synkende og sikker flyvende. Jeg har fiska klekkere som ligger dypt, høyt og garantert midt imellom. Jeg har fiska duns. Jeg har fiska spinnere. Jeg har til og med prøvd å kaste stanga etter vakende ørret. Men neida. Ørretfaen nekter å nærme seg fiskeutstyret mitt så lenge det henger på noe som minner om Marginatas eller Vespertinas.

 

Helvete er at når jeg bytter til det jeg egentlig ikke gidder å fiske med, mygg og maur, så henger de. Da vinsjer jeg inn smått og stort mens jeg vurderer at jeg likesågodt kan finne fram markstanga igjen.

 

Hvorfor er det sånn? Forklar meg det!

 

Imens har jeg begynt å drikke, i år som i fjor, og håper på at pinsehelga i Rena skal gi meg fangst på ordentlige saker - baetis, steinfluer og klekkende vårfluer (og neida - ikke streamers - aldri mere streamere)

 

Takk for oppmerksomheten, og god natt

  • Lik 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Story of my life!

Hver vinter går jeg og gleder meg til de første døgnfluene klekker, og hver vår blir jeg like skuffet. For meg begynner ikke Fisket med stor F, før vulgataene klekker i midten av juni.

 

Og etter vulgatafisket, er det stort sett vårfluer jeg fisker med.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakkenes.. Bor i Nannestad? ikke langt fra meg. og jeg har hatt noen fine dager med vespertina fiske hvor fisken har tatt vespertina mønstrene med glede. ( stort sett hvert eneste år ) jeg reiser sørover inn i Østmarka. hvilken sær retning reiser du og fisker på sært vespertina fiske??
Hører ofte om disse sitasjonene, men har ikke erfart dette selv i stor grad. Men jeg liker meg i de mest mulig urørte vannene og går gjerne i flere timer for å få fisket i dem :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at femundtravler fisker Vespertinga uten motstand og med glede. Slik har ikke jeg det. Trolig har det mye å gjøre med mine ferdigheter å gjøre. Og neida. Jeg går ikke i flere timer for å komme til fiskevann i helgene. Turene sparer jeg til ferien. Et av vannene jeg fisker en del i er Djupøyungen. Et ok vann med bra fisk, men som nekter å ta mine vespertinas.

 

Lillevann: he-he. Det har slått meg at rekkefølgen nok bør være klekker, nymfe, duns, dynamitt og så stanga :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du flytter deg ned i Storøyungen, og helst med belly. Fisken er ikke direkte lettlurt der heller, men betydelig enklere å få kontakt med enn i Djupøyungen. Utfordringen er å være der akkurat når det klekker, for i periodene i mellom er det døøøørgende stille.

 

Jeg var oppe på mandags kvelden og traff en respektabel Vulgata-klekking. En av de bedre turene jeg har hatt oppi åsen.

 

RuneW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamitt er ikke oppskrytt. Var på Venabygd i 1986 og da var den store nyheten (i tillegg til at romfergen Challenger eksploderte) at en engelsk militærtropp på øvelse hadde sprengt hull i isen på et lite vann på Ringebufjell. Det va'kke en levende fisk igjen! The winner takes it all! Full pott! Strike! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leptoklekkingene er årets høydepunkt for min del i marka. 2-3 uker med jevnt over stabilt fiske,noe som ikke er tilfellet med vulgataklekkinger. Hørtes rart ut at ørreten ikke liker imitasjonene dine(?) Selv bruker jeg 17 fot fortom med 5x spiss og mud og det funker. Viktig å fjerne avtrykket etter fortomsspissen ut til flua, akkurat som ved myggfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes rart ut at ørreten ikke liker imitasjonene dine(?)

 

Nå har vi jo ikke sett de leptoene da, og det er ikke all ørret som forstår seg på avant garde. Ørrethjerner og FRP hjerner er til forveksling like - må være naturalistisk skal de ha sans (forstå) det.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en fluebinder på de jevne. Har ikke kommet meg til avant garde stadiet enda. Får stort sett fisk på det jeg binder, men i leptoen har bugget meg i år. Men, når sant skal sies, jeg har da kroka fisk på både vespertina og marginata i år. Innlegget var dog ment som et litt uhøytidelig, selvironisk, hjertesukk fra et fiske som vitterlig ofte er vanskelig

 

Men til helgen blir det andre boller. Da blir det Rena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finns det vulgata i vannet?

Jeg har lest (tror det var i fluefiskerens felthåndbok) at vann med litt større ørret som har vulgata, sjeldent gir godt fiske under marginata og vespertina. Dette har jeg opplevd selv også, vet av 2 plasser med ørret på ok størrelse (ørret fra 0,5 kg og opp), disse bryr seg ingenting om leptoklekking men blir gal under vulgata. Mindre fisk på disse plassene kan vake litt på leptoer.

Vet også et par plasser som IKKE har vulgata med fisk på samme størrelse, her kan man få GOD aktivitet under leptoklekkinger og fisken tar villig imitasjoner om den passerer.

Har du sett fisken tatt leptoer?

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et interessant poeng Øyvind. Har aldri tenkt igjennom den sammenhengen. Vi snakket om på en av turene i år at vi egentlig ikke vet hva fisken tar. Fordi de sitter så kort tid på vannet har jeg egentlig aldri (tror jeg) fått visuell bekreftelse på at fisken i Djupøyungen tar Lepto.

Synes imidlertid det er underlig om at den ikke har vært spesiell villig på stigende eller klekkende nymfer.

Djupøyungen er et Vulgata-vann.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett skal være rett. Jeg skal ikke forbarme meg i utide over Leptofiske. Her i pinsen har jeg fisket med guttungen og hatt en flott Marginata-fiske på fjellvann (750 moh - Trysil/Engerdal).

 

Jeg bant meg en enkel Marginata str 14 med kropp av brun UNI 8/0, thorax, ben og vinger av spunnet brun CDC (vinger splittet med foam).

 

http://instagram.com/p/pBdha-TKaE/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...