Gå til innhold

Nedslaktinga av sjø-ørret fortsetter


Anbefalte innlegg

Butikken Komplett Fritid arrangerer fiske-konkurranse etter sjø-ørret kommende helg. De kommer til å drepe noen hundre sjø-ørret, de fleste i klassen 5kg+. C&R er ikke tillatt! Dette er den viktigste gyteørreten i Saltdalselva. En konkurranse i sportsfiske er absurd i seg selv, men verre når dette desimerer Saltdalselvas fine sø bestand alvorlig. Jeg oppfordrer til boikott av butikken Komplett fritid, Lurer på om Lars Monsen, KFs frontfigur, samtykker i denne voldtekten?

  • Lik 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er konkurransen i Skjerstadfjorden dere sikter til? 

Desverre så er premieringen såpass fristende at jeg tror folk gir blanke faen i C&R og annen sunn fornuft. Trist rett og slett... Såvidt jeg kjenner til er dette den fjorden som huser størst sø i snitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke Lars Monsen noe ideal når det gjelder C&R heller. Jeg har ihvertfall aldri sett han sette ut en fisk.

 

Å arrangere en fiskekonkuranse hvor C&R ikke er tillat er jo bare trist. Hvorfor ikke gjøre det så enkelt som å si at lengste fisk vinner og gi alle deltakere et spesielt målband eller lignende ved påmelding (og kreve bilde av fangsten seff)

 

Lokalt her ble SØ konkuransen i år avlyst grunnet svak bestand <<l  I tillegg er kvotene i elvene innskjerpet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at Monsen ikke kan sammenliknes med hvermannsen. Bortsett fra det så må de nå bare få kjøre på! Så får de SØbestander som oss i trondheimsfjorden og finne ut av hvor jævlig morsomt det er... Selv om det skal sies at ødelegging av gytebekker er en viktig faktor her i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SØ over 5kg... Her på østlandet kommer det opp en SØ over 5kg en gang i skuddåret - få som noen gang får oppleve det. Enda færre når fisken blir kakket i hjel.

 

Den kunne jo prøvd å arrangere dette på Island - i fjorden utenfor noen av de bedre laks/sø elvene. Hadde spikret paller en god stund for å si det sånn. Nå er kulturen litt forskjellig mellom landene da.. Det er bra for rekrutteringen å arrangere konkurranser men et utdelt målebånd, all fisk over x cm skal slippes ut, bildedokumentasjon på lengde osv. Lett å lage morsomme regler og hadde vært godt for alle parter.

Noen hadde nok selvfølgelig mistet interessen, hadde vært en oppvekker for andre men også rekruttert C&R tankegang hos mange av de unge..

En liten OT. Så er det en ting med C&R jeg ikke helt skjønner i Norge. Der det er kvoter (F.eks Gaula) så er det ofte fiskestopp når kvoten er nådd. Er man "uheldig" å får laksen sin etter 5min så må man vente til neste dag med å fiske..

 

På Island så er det i de fleste tilfeller strengere kvoter/regler/kun C&R men derimot er det alltid lov til å fiske videre på ren C&R, også etter kvote er nådd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bra med fiskestopp etter fylt kvote. Hva gjør du om neste fisk er kroket dypt i gjellene, og ikke lar seg sette ut? Litt uheldig kan det være også siden en mindre fisk som kanskje ikke burde vært satt ut igjen blir nettopp det og ikke klarer seg fordi fiskeren venter på 'noe bedre'.

Vet forresten om flere sjøørret over 5, så de er der, og det tas noen av disse hvert år.

Men det kunne gjerne vært flere av disse fiskene. Langt flere!

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...