Gå til innhold

Laksefiske - Er fluen viktig?


Anbefalte innlegg

Noen er tro mot sin ene Sunray Shadow. Andre føler dem må ha hundrevis av fluer å velge i..

 

Hvilke kriterier syns du er viktig når du velger flue under laksefiske?

Hvor viktig mener du fluen er under laksefiske i elv?

Vil gjerne høre din mening og erfaringer. Og hvor mange fluer du har i boksen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje er det trua som gjør det, og ikke hva laksen godtar eller avslår. Men jeg velger lakseflue etter følgende "regler":

- Større fluer tidlig på sommeren med kaldt og mye vann, mindre fluer senere når vannet er varmere og mindre.

- Lysere fluer, gjerne med sølvkropp i sol /lyst vær og klart vann (Som klassisk Silver Doctor, Dusty Miller)

Mørkere flue (uten brunt) i klart vann og overskyet eller mørkt vær (som klassisk Black Doctor)

Fluer med preg av brunt og litt orange når vannet er humusfarget. Mørkere i overskyet vær /kveld. Klassisk Thunder and Lightning i enkelkrok str. 6 er f.eks. min favoritt under alle forhold med brunt vann og det ikke er sol fra klar himmel.. på middels og lavere vannstand i juli og utover. Til og med når juli- og augustnatta er på sitt mørkeste (i Midt-Norge..) 

Et annet eksempel - når vannet ikke er brunt - og himmelen er dominert av kraftige blå skyer: Klassisk Blue Doctor. Ei flue ingen av mine kompiser hadde tro på, men som jeg har fått mange lakser på under akkurat slike forhold. 

Under skiftende lysforhold, på dagtid, og klart vann er Jock Scott et godt alternativ.

 

Som det framgår - jeg velger farger som har fellestrekk med fargene og lyset som laksen ser flua i.  

Når jeg bruker klassiske mønstre som eksempler, er det av to grunner - de gir greie referanser, som representerer bestemte standarder som kan leses ut fra bilder, og det er slike fluer som jeg hovedsakelig har egne erfaringer med. Dagens fluer av hår etc. kan velges, eller bindes ut fra de samme kriteriene, selv om mønstrene ikke er de samme.

Men det er mange flere forhold som spiller inn. Hvis en laks du vet hvor står, ikke vil ta flua di - prøv om igjen med ei lita flue. Og hvis laksen er treg - og ikke vil gå etter flua - er det viktig å presentere flua på den dybden laksen står, og så nær den som det går an.. Og at flua har god fart når den kommer inn i synsfeltet - kommer brått på laksen - kan utløse hogget...

Og husk: Trua er viktig!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har vel et sted mellom 1200 og 1500 laksefluer fordelt sånn passe jevnt mellom krokfluer og tubefluer av ymse slag.

Fluevalgsmessig fisker jeg mye etter de samme prinsippene som Gary beskriver.

Hvor viktig fluen er? Noen ganger totalt uviktig da det er presentasjon, fart osv som er utslagsgivende, mens andre ganger har jeg sett fisk komme opp og se på en rekke fluer før en flue av en bestemt størrelse eller farge ser ut til å være utslagsgivende. Noen ganger kan det da være samme flue eller samme type eller farge som gir uttelling en dag eller to, noe som kan tyde på at det er størrelsen eller fargen f.eks som er utslagsgivende. Eksempelvis har jeg erfart at en flue med veldig lang flash fanget fisk etter fisk til de lange flashene forsvant. Etter dette "virket den ikke", men da man fant en ny flue med tilsvarende lang flash i forhold til vingen så tok det seg opp igjen...

Etter hvert som du får fisket en stund og følger f.eks Garys grunnprinsipper så vil du bygge deg en erfaringsbase som gir deg en magefølelse på hva som fungerer når. Samtidig er det lurt å ikke gå helt bort fra det vitenskaplige og f.eks jevnlig måle og kontrollere vanntemperatur osv om man fisker en uke eller to av gangen. Denne kan f.eks variere mer enn man tror og i enkelte elver gir f.eks varmt vær kaldere vann i elven da det øker innsiget av smeltevann osv...

Skulle det likevel knipe med fangsten selv om du følger det ovennevnte så kan det ofte bunne i at man ikke har gjort stort nok offer til lakse- eller elvegudene:

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som relativt fersk fluefisker og fluebinder er det veldig interessant å høre erfaringer fra andre <<l  Også interessant at erfarne laksefiskere har såpass ulike meninger om hvor viktig fluen faktisk er.

 

Uansett virker det som at  om du vet det står mye fisk, og den ikke biter - bytt fluer ofte. Er det derimot lite fisk og vanskelig - hold deg til det klassiske(ut i fra "reglene" Gary nevnte) + og det du har trua på.

 

Jeg har bundet en del klassiske fluer selv nå, men liker å freshe dem opp med litt ekstra flash. Er og litt fan av diverse coneheads for å få annen vekt og gange i den. Er det flere ting dere føler jeg bør forsøke "sprite" fluene mine opp med?

Nå føler jeg at et utvalg på cirka 20 vil dekke de fleste forhold, MEN hvem vet.. kanskje jeg og ender opp med 1500 før jeg begynner å bli fornøyd :D

 

Farge i forhold til vanntemperatur har aldri blitt nevnt. Det har vel ingen betydning for fluevalg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farge kontra vanntemperatur er forsåvidt et interessant emne jeg ikke har utforsket noe særlig. Jeg fisker gjerne med store fluer på kaldt vann og tar meg selv i å plukke  fluer med mye flash eller mye farge uten å ha fått såpass mye på kaldt vann at jeg skal påstå at resultatene peker i noen bestemt retning. Fargevalgene har en tendens til å følge "reglene" referert til over men plukker av en eller annen grunn de fluene med mer flash og/eller mer farge når det er kaldt. Siste eksempel ut er fiske i 3,5 grader vann i helgen der jeg fikk en fisk og kompis mistet en. Sol og godt vær med blå himmel og begge hadde valgt flashrike fluer, han en i blått og sølv og jeg i gul/grønt+ sølv (min tubeutgave av Silver & Grey
14431646366_41d6ecb549_n.jpg1486862_10152047210495194_3202585440794085674_n by Espen Ørud, on Flickr )

Nå skal det sies aat elvene jeg fisker i her i Finnmark sjelden får den humusfargen jeg er vant med fra f.eks Trøndelag når det er mye og kaldt vann slik at fluevalget på sett og vis føles "enklere"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Oppfølgingsspørsmål:

Jeg har egentlig fisket veldig lite laks, men har blitt ganske så ihuga sjøørretfisker opp gjennom årene. Er det noen spesiell grunn til at ingen bruker klassiske sjøørretfluere (les; jiggy, pattegrisen, wollybugger, etc.) til laksefiske? Er det fordi det er tabu?

 

Skulle tro en knall oransje pattegrisen skulle gjøre vel så god effekt i grumsete vann som en allys shrimp.. Og skulle tro at en jiggy med blå kropp skulle fiske like bra som blue doctor?

Eller? :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vært diskutert før her på forumet, men..

 

Igår prøvde jeg for andre gang i mitt liv å fiske med tubefluer (helt fersking på laksefiske). Jeg kjøpte en pakke Owner, som jeg ellers har vært fornøyd med. I løpet av de seks timene med fiske måtte jeg bruke tre treblekroker, da de bøyde seg utover/innover og virket av spesielt dårlig kvalitet. Har lest litt på nett og ser at mange fraråder Owner-kroker. Er dette en klagesak? Jeg hadde ikke på fisk, var aldri i bunden av elva, antakeligvis skyldes det at kroken har blitt slått mot stein i bakslengen? For de to siste treblekrokene så var kroken bøyd innover.

 

En annen ting; skal treblekroken sitte fast inne i tuben? Eller skal tuben danse fritt på lina med en treblekrok som "stopper"? Ser noen tuber er jo så innmari trang i tuben, at jeg skjønner ikke helt hvilke kroker som skal brukes for å få de til å passe..

 

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vil laks også ta en sjøørretflue som pattegris eller woolly bugger. Nesten hvilken som helst flue presentert på rett måte/ rett sted/ rett tid vil kunne trigge laks. Vet at noen har eksperimentert med pattegris bundet på laksekrok eller tube, og det har gitt fisk. Noen jeg kjenner var i en vestlandselv for en del år siden og fisket laks, den eneste laksen de kroket på denne turen tok en Clouser... Det er ikke direkte tabu å velge "saltvannsfluer", men de fleste laksefiskere er ganske konservative i sine valg og føler det er tryggere å safe med Thunder & Lightning, Green Highlander, Sunray osv.

 

Tubekrokene fra Owner som du nevner er ikke spesielt sterke. Svært skarpe ja, men ikke førstevalg når du (forhåpentligvis) skal kjøre større fisk på kraftig fortom. Mustads nye tubekrok er et bra alternativ til dette, mens Kamasan er ok allround kroker for normale forhold/ redskap. Owner krokene synes jeg er greie til lettere fiske med tynnere fortommer hvor du ikke legger på like stort press. Forøvrig skal du ikke være redd for å teste dobbel- eller enkeltkroker til tubene. Hvis fisken skal settes tilbake (brorparten av laksen vi fanger i dag BØR settes tilbake, men det er en annen diskusjon) vil disse krokene være lettere å få ut med minimal skade i kjeften. Mitt valg på dobbelkrok er oftest Loop, men Partridge Patriot kan også sjekkes ut. Owner dobbel til tube er også her for svak for tøffere forhold. Synes likevel ikke man skal klage på Owner krokene, det er ikke noe galt med dem hvis de brukes i de rette situasjonene. 

 

Kroken kan sitte fast inne i tuben, eller henge fritt bak, ingen fast regel her. Noen mener at flua får bedre/ ledigere bevegelser med fritt hengende krok, og er blitt et foretrukket valg hos stadig flere laksefluefiskere. Muligens fører det også til renere/ mer direkte kroking, og redusert sjanse for brekkstang effekt. Er tuben veldig hard og trang vil jeg ikke forsøke å presse inn kroken, bedre da med løs krok. Foretrekker du fast krok trer du på en bit styreslange på tuben og setter kroken inn i denne. Når jeg bruker løs krok pleier jeg å tre over en passe trang plasthylse som dekker knuten og krokøyet. Kroken vil da henge rett bak som en forlengelse av tubekroppen,i teorien i alle fall, og ikke vri seg ved at knuten havner skjevt mot bakenden av tuben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...