Gå til innhold
  • 0

Fortom, skyteklump,sene .. Whaaat ?


MrTombola

Spørsmål

1 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

I og med at du allerede har backing på snella så skal jeg prøve og forklare deg litt.

 

Videre oppå backingen skal du ha skyteline/skytesnøre. Disse finnes i mange varianter fra forskjellige produsenter.
I hovedsak så er coatede skyteliner og monofilament skyteline.

Ett coated skyteline ser ut som ett vanlig fluesnøre med nesten samme kjerne som backingen din. Utenpå denne kjernen er det gummi liknende coating.

Monofilament skyteline er nesten lik som vanlig fiskenylon som man bruker på slukstenger. Dette skytesnøret er mere langkastende enn ett coated skytesnøret. Når det er sagt så er får man mye finere presentasjoner med ett coated skytesnøret.

 

Etter at både backing og skytesnøret er på snella så skal du en skyteklump. Klumpen er det som utgjør kastevekten og igjen det som gjør at snøret skyter ut.
Her finnes det ett hav av valgmuligheter. Du får skyteklumper i alle mulige slags fasonger og synkegrader.
Jeg vil anbefale deg og starte med en ren flyt til og starte med. Videre så trenger du polyleader og fortom.

 

Jeg vet det er mye greskt her for deg nå, men jeg vil råde deg til og ta både stang og snelle med til nærmeste butikk og få dem til og hjelpe deg med hva du skal handle.

 

Kunne ha skrevet en halv roman om dette men det enkleste er om du tar deg turen til nærmeste fiskebutikk.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...