Gå til innhold
  • 0

Ny og i vurderingsfasen..


Fluesuppen

Spørsmål

Jeg har bare fisket med haspell og i det siste har jeg fisket lit med våt fluer på den og dratt opp en del fin ørret og fluen har blitt mitt favoritt agn. Jeg har begynt tenke mer og mer på å tørre å prøve fluefiske... Men er så mye sette seg inn i av utstyr osv.. Bør man læres opp av noen som kan dette før man kjøper utstyr eller kan man lære på egenhånd? evt hvilke produsenter har kvalitets utstyr. Gjerne navngi noen som har holdt på en stund :) Så skjønner jeg heller ikke hvordan man velger stang til ferskvansbruk. ser det står ett tall etter lengde på og hvor mange deler stangen er. Altså ikke det samme som kaste gram på haspellutstyr jeg er vandt med.. Så hva er fordelen og bakdelen med en enhånds/tohånds fluestang?

 

Utrolig mange spørsmål dette ser jeg men håper på å få svar på noe av det iallefall..Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg ville tatt en tur på biblioteket og lånt noen bøker. Eks. Pål Krogvold, fluefiske fra A til Å.

Får du også fatt i videoen med Mel Krieger er du berget. Med han som inspirator får du lyst til å kaste med fluestang.

Ørret og våtfluer skriver du: Kjøp et godt snøre med moderat klump (9 - 10 meter) Bra tilbud på Zpey Balanse II. Høres ut som klasse 6 er riktig. Kjøp en klasse 5 stang. Zpey Inspire selges på tilbud til god pris. Med dette forslaget får du stang og line rett i postkasse til drøye 1.000 lappen. I starten er det greit med en line som er litt tung.

2 hånds er for store elver og stor fisk, vanligvis laksefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

1: Det er ikke noe å tørre, go for it. Ta kontakt med den lokale JFF det er sportsfikeåret og den lokale JFF arrangerer sannsynlig vis fluefiske kurs i løpet av sommeren. Hvis ikke ta kontakt med en lokal fluefisker. Bruk samtidlig media angående fluefiske og kasting fra nettet aktivt og du burde være i stand til å presentere fluer for ørreten rimelig greit innen kort tid.

 

2: Utstyr som stenger og liner. Mye smak og behag her, men de fleste stenger er i dag er helt ok til å lære seg å kaste med. Bruk gjerne tester fra div. fiske magasiner som guide for kjøp av stang.

For ørretfiske brukes mest en enhånds stang i vektklasse 4 eller 5, mest vanlig er 9fot lengde på stanga. Hvor mange deler stangen består av innvirker ikke (eller ikke mye) på stangens egenskaper lenger, så bare lengden på delt stang blir påvirket av antall deler.

 

Når det gjelder liner så er det enklest å lære seg å kaste med et snøre med kort klump, her er det flere meninger og erfaringer så dette er ingen fasit bare min mening. En snøre med kort klump som for eksempel GL presentation eller et LTS SX i samme vektklasse som stanga vil dekke det meste for ørretfiske.

 

Og etter hvert som fluefiske feberen setter inn for alvor kommer du mest sannsynlig til å sluke fluefiske -filmer og -bøker over en lav sko og lære mye fra disse i tillegg til fluefiske innhold på interwebben. Så dette ordner seg det skal du se J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

eneste jeg stusser på etter å ha sjekket stanga på nett er at en del klager på at de har bestilt vektklasse 5 men at den skulle vært i klasse 6 da det står 5-6 elns avhengig av hvilken line som følger med og en skriver på ett annet forum at i loop sine sett følger det vist med ei line som blir lite brukt og som er veldig lett slik at stanga blir oppført i en veklasse lavere enn den er slik jeg skjønner det?  Men det selges jo ett sett med klasse 6 også. så blir litt forvirret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Min erfaring er at ofte linene som følger med i disse settene er av laber kvalitet. Stanga og snella er ofte helt OK, men kan være lurt å beregne å kjøpe en bedre line ved siden av. Evt. gå til en seriøs forhandler å få et bra sett først som sist. Det trenger ikke koste skjorta heller. Om du budsjetterer med 2500 får du et bra sett. Legg penger i stang og line, snelle er ofte overflødig/kun til lineoppbevaring til det gjennomsnittlige fluefiske etter ørret. Viktigere med en god stang og line i startfasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Her har du god pakke.

http://www.streamstix.com/mobile/product.html/komplett-orretpakke-streamstix-troutstix-ii-introduksjonspris?category_id=22

Ville valgt 4/5 hvis tørrflue er greia. 5/6 er med en såkaldt fightingbutt. Litt grovere utstyr men fullt innafor til tørrflue, elv og vann.

Har hatt streamstix stenger å sneller. Bra produkter.

Jeg har en DVD du kan få av meg som tar for seg kasting.

Litt tørr er filmen men man får med seg viktige ting.

Send pm om interesse.

Ellers har denne karen fine videoer.How to fly cast - Learn to Fly Cast - 5 Basic Pri…:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...