Gå til innhold

Pakkeliste til Kola


Anbefalte innlegg

Fordi jeg er midt i pakkinga og ikke har noe bedre å gjøre: her er lista mi.

Tøy:

2 ullstillongs

2 ulltrøyer, tynne

2 trenings-tskjorter

7 par ullsokker (nye hver dag)

7 boksere

Hettegenser, type bruk og kast, blir marinert i DEET

3 hals

2 caps

Fleecelue

Fiskeskjorte

Turbukser

Vadere og støvler

Vadejakke (jeg bruker en lang variant, simms Rivertek, som også funker "sivilt")

Litt kraftige jogge/hikingsko

Sivilt tøy til flyreise og to byturer i Murmansk, bukser, skjorter, boksere, sokker

Camp / luksus / sikkerhet:

Fiberknekkebrød! Russisk "brød" er ikke videre snilt mot magen...

Energybars, crispi med nøtter (litt digg midt på dagen. Det er masse Snickers i campen, jeg liker litt avveksling. Skal også kjøpe tørkakjøtt i Kirkenes.

Champagne fra Polet i Kirkenes. Første fisken jeg lander: Champgne til alle!

Myggspiral, Mygga roll-on x 2, mygghatt, myggjakke. Hagle kal 12/70 kan visstnok anbefales på de verste myggdagene.

Camp poncho, en mini fjellduk-sak. Greit om det bilr regn og man vil ha litt ekstra lune i vinden.

Kniv, Aquasure, mini førstehjelp, fløyte, hodelykt, ekstra batterier

Dubsovepose, en vinterpose. Heller for varm enn for kald! Skal sove godt om natta:)

Luftmadrass fra Biltema (det er pumpe i campen)

Liggeunderlag til å ha under madrassen, luftmadrasser isolerer ikke særlig godt.

Ørepropper (helikopter, fly, buss, vind, masete fiskere - alt kan forstyrre skjønnhetssøvnen)

Reisepute. Jeg kjøpte en på Gardemoen i fjor, en mini-saccosekk med pusettrekk. Gull verdt i telt og fly! Er nå fadt inventar på alle turer.

Vadestav!!! SVÆRT anbefalt. Det er store steiner i elvene, sterk strøm og mye lang gange. Min er 6-delt, opprinnelig kjøpt for Bornholm. Og der står vannet stille... Brukes også til å jage vekk innpåslitne damer i Murmansk.

Solkrem. Jeg bruker vannfast barnesolkrem. Med to unger i huset er det det eneste vi har uansett

Fiskeutstyr:

#5 stang, snelle, snøre

#6 stang, snelle, snøre

Ekstra femmersnøre, regner med femmerføre som hovedfiske.

6 fortommer

Spiss i 2-5X

2 av hver: Drydip, risteboks, cdc-olje, klippere, snøresmørinf

Fluer : jeg tar med alt jeg har, inkl streamere og store attraktorer. Tilogmed et par Jiggy i tilfelle nordavind og pissregn.

McLean håv medium. Vekt er viktig!

Krokløser. Peang. Leatherman.

Fluebokser og alle dupleditter pakkes i en rumpetaske.

Vanntett kamera.

Skuddsikker tro på egne ferdigheter.

Ukuelig optimisme.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vel greit ut det der. Selv ville jeg hatt med minst en stillongs til , får dere nordvest og tre grader blir det kaldt. Ville hatt med ei tynn dunjakke også.

Hadde droppet hodelykt og de ekstra batteriene siden det er midnattsol på denne tiden av året :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ei lang og innholdsrik liste men la merke til at amadou til tørking av fluer ikke er med.....

Går seff fint uten men når en endelig finner go flua (etter x antall skifter) er det greit å få tørka den raskt.

 

God tur

 

PS. kjøp mygg olje i Murmansk, den gule flaska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ta på deg nye rene sokker hver dag, vil jeg anbefale at du husker å ta av deg de gamle. Hvis ikke kan det bli noe trangt i vadeskoene.. Fort gjort å gå på en smell der.

 

Ville tatt med et ekstra myggnett også og en caps, mister du mygghatten er du ute å kjøre. Var i Kharlowka i 96 og slo 49 mygg i ett slag på låret. Guiden hadde rekord på 150 i ett slag. Hadde du polaroidbriller på lista?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: alt fluefiskeforbruksmateriell (fortommer, risteboks, amadou osv osv) samt selvfølgeligheter som polaroidbriller er så grunnleggende at jeg nevner det ikke.

Man er da fluefisker!

Tipset om å ta av det brukte sokkeparet var godt! Gjelder det samme boxere, eller skal jeg prøve på Libero-look? Ekstra polstring kan jo komme godt med i steinrøysa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så farlig med boxerne, det er mer plass midt i vaderen enn nedi føttene. Behold de på du. Da er du tryggere mot nærgående fiskekompiser også som har vært litt for lenge i ødemarka.

 

Men fra spøk til revolver, da jeg var der ble vi lovet forsyninger. Husk at du skal til Russland. Våre forsyninger strandet 2. dagen, og vi levde på egg, potetsuppe og kål. I tillegg hadde vi masse vodka. Ville vært forsiktig med å stolt på lovnader som "Det får du kjøpt..." Ta utgangspunkt i at du ikke får kjøpt en dritt for de russerne er ikke til å stole på.

 

Det var godt å få sagt det, kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er tydeligvis forskjell på oss Bærumsfiskere og Mannen i gata, for våre forsyninger kom til avtalt tid og i rikelig monn.

Maten var god og vi gikk IKKE tom for øl!

 

At jeg nok en gang hadde med for mye stæsj men littt lite varmt tøy, skal jeg korrigere neste gang jeg drar til Kola.

For tilbake - det skal jeg!

Her er pakka etter en uke på tundraen, klar for avreise fra Pina.

post-708-0-22111100-1404737900_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Maten og forsyningene tar vi jo med fra Rynda, og har kontroll på/teller over   :D  Og man går jo ikke tom for noe, hvis man beregner riktig  :) Og. Viktig å ha med seg nok tøy, slik at man er klar for alle forhold ja. Det lærer man seg etterhvert  :D

 

 

Måtte bare, i og med at du var så kjepphøy og skrev Bærumsfiskere  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...