Gå til innhold

Underlag i Lavvo


JimSindt

Anbefalte innlegg

Tak for svar. Vi kommer bare til at ha med liggeunderlag og ikke feltseng. Du bruker ingenting under liggeunderlaget som noget plast/tarp eller lignende?

Jeg har gulv som hører til lavvoen, men bruker som regel presenning.

Litt avhengig av bunnforhold og været.

En tarp kan være fint som ekstra "rom" foran lavvoen til å henge vadere og bløte saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt en stor presenning og skåret den til en stor sirkel - evt kan du skjære til to halvsirkler med overlapp.

Kantene tapet jeg med sterk tape, bucttape eller lignenede.

Jg synes å huske at jeg brukta ca 300-400 NOK og to timer arbeid på å lage en veldig solid lavvobunn til min gamle lavvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke bunn sålenge jeg kan slippe det . Med bunn slipper du selvsagt litt mindre kondens i teltet under enkelte forhold.

Men fordelen er mye større mener jeg . Du får god lukt i teltet, alt fukt og mat du søler blir "borte", mindre brannfare ved bruk av ovn og primus og ikke minst underholdning av alle biller og maur og andre småkryp du se på :)

 

Under oppblåsbart underlag bruker jeg et skumplastunderlag som beskytter litt ekstra og det er også greit å bruke utenfor teltet på alt slags underlag. Bruker tjukk folie under primus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller Exped Synmat 9 - ligger som en konge  :)

Jeg har tre dyre og gode liggeunderlag; Artiach Compact-Mat, Therm-A-Rest Basecamp og Exped Synmat 9, og det er ikke tvil om hvilken som gir diggest nattesøvn på alle teltturene. 

 

Tilbake til telt: Jeg har bare en lettvektst lavvu (Helsport Lavvu Light 4), med bunn. Og jeg fikk ex'n til å sy fast bunnen på den i sin tid. Hvorfor? Fordi etter de 8 første dagene på Finnmarksvidda i den lavvuen, så så jeg hvor mange mygg som faktisk evnet å krype i lyngen for å komme inn i lavvuen  :D  Nå er den tett. Liker imidlertid best telt uansett, men en stor lavvu er jo fint for plassen sin del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xped downmat, så ligger du bedre enn senga di hjemme og alle feltsenger du finner :) Og ja, det tåler en kongle eller femti

Helt klart ett bra underlag , men herregud så naken du er den dagen den punkterer . Ett bamse underlag i tillegg er en god forsikring og veier ikke så mye

 

Ja, eller Exped Synmat 9 - ligger som en konge  :)

Jeg har tre dyre og gode liggeunderlag; Artiach Compact-Mat, Therm-A-Rest Basecamp og Exped Synmat 9, og det er ikke tvil om hvilken som gir diggest nattesøvn på alle teltturene. 

 

Tilbake til telt: Jeg har bare en lettvektst lavvu (Helsport Lavvu Light 4), med bunn. Og jeg fikk ex'n til å sy fast bunnen på den i sin tid. Hvorfor? Fordi etter de 8 første dagene på Finnmarksvidda i den lavvuen, så så jeg hvor mange mygg som faktisk evnet å krype i lyngen for å komme inn i lavvuen  :D  Nå er den tett. Liker imidlertid best telt uansett, men en stor lavvu er jo fint for plassen sin del. 

 

kommer inn litt mygg ja  :)  , men først en liten runde med radar spray og så fyre ett par spiraler første dagen så er myggplagen borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hardcore gutta har det med på ekspedisjon så holder det for meg. Følger med lappesaker også som jeg aldri har brukt. Bruker det hardt bortsett fra litt forsiktig rundt bål og glo.

Skeptikere kommer alltid med den greia om dersom atte. Jeg har til gode å sove like godt på ett bamse for å si det slik. Inne i ett telt er det overlegent da det jevner ut alt av ugjenvheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hardcore gutta har det med på ekspedisjon så holder det for meg. Følger med lappesaker også som jeg aldri har brukt. Bruker det hardt bortsett fra litt forsiktig rundt bål og glo.

Skeptikere kommer alltid med den greia om dersom atte. Jeg har til gode å sove like godt på ett bamse for å si det slik. Inne i ett telt er det overlegent da det jevner ut alt av ugjenvheter.

 

Har det underlaget sjøl(down9) jeg og brukt det noen år nå . Men har også fått hull på annet oppblåsbart underlag og kjent nedtur når lapping ikke har virket(repsett som følger med er gjerne tørket ut etter noen år)

jeg tar ikke sånne sjanser når jeg er på en treukers tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det aldri skadet en god kropp å ligge rett på bakken noen gang heller da  :) Å ligge rett i lyngen er da ingen krise Lars P? Oftest på reinsjakt så gadd jeg aldri å bære med meg liggeunderlag, men brukte 1 minutt på å spikke til noe lyng som jeg la til under teltbunnen der jeg skulle ligge, og så sove som en konge der også :)  Så om liggeunderlaget skulle gå føyken, så er vel ikke det noen krise  :)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det aldri skadet en god kropp å ligge rett på bakken noen gang heller da  :) Å ligge rett i lyngen er da ingen krise Lars P? Oftest på reinsjakt så gadd jeg aldri å bære med meg liggeunderlag, men brukte 1 minutt på å spikke til noe lyng som jeg la til under teltbunnen der jeg skulle ligge, og så sove som en konge der også :)  Så om liggeunderlaget skulle gå føyken, så er vel ikke det noen krise  :)   

 

I skauen hadde jeg klart meg lett ja. Men nå fisker jeg mest om sommeren så langt nord du kommer og der spikker man ikke akkurat liggeunderlag i en fei. I tillegg er jeg motstander av å hugge ned vegetasjonen i polare strøk der det vokser jævla sakte.

Regner med du ikke hogger ned trær for en hvil når du er på Kola ? og hvertfall ikke på åpenlyse camper , da blir terrenget jævla fort slitt

 

Og igjen har det litt med vær å gjøre, har du gått ei mil og fisket i drittvær så er det utrolig digg å ha med ett underlag man kan rulle ut når man skal koke kaffe og spise en Real . Da er jeg glad jeg har båret de 500 gram ekstra :)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skauen hadde jeg klart meg lett ja. Men nå fisker jeg mest om sommeren så langt nord du kommer og der spikker man ikke akkurat liggeunderlag i en fei. I tillegg er jeg motstander av å hugge ned vegetasjonen i polare strøk der det vokser jævla sakte.

Regner med du ikke hogger ned trær for en hvil når du er på Kola ? og hvertfall ikke på åpenlyse camper , da blir terrenget jævla fort slitt

 

Og igjen har det litt med vær å gjøre, har du gått ei mil og fisket i drittvær så er det utrolig digg å ha med ett underlag man kan rulle ut når man skal koke kaffe og spise en Real . Da er jeg glad jeg har båret de 500 gram ekstra :)

 

Hey hey, jeg mente ikke å skrive noe svar som trigga noe irritasjon altså, Lars. Jeg bare sa min mening  :)

Jeg er en fyr som har latt det gå sport i å ikke etterlate meg camp-spor fra jeg ble lært opp til det fra unggutt av. Du også antagelig? Så om jeg lå mange år på reinsjakt uten liggeunderlag, behøver jo ikke å bety at liggeunderlag er dårlig. Tvert imot. Liggeunderlag er godt. 

 

Når det er sagt; liggeunderlag spikker man, hvor man er  :)  Punktum. Ingen kan ta fra friluftsfolk det. 

Det er vel bare en veldig urban sjel, som klarer å se på det som et problem, at en enkel fluefisker spikker seg liggeunderlag for ei natt  :)

 

Reinslavet i Finnmark, og for så vidt på Kola også, bruker i snitt 10-20 år på å vokse seg tilsvarende igjen. Joa, reinen beiter det naturlig nok ned som hovedårsak, og en og annen sjelden fluefisker, til øde strøk. Men det er jo ikke der eventuelle slitasjer ligger :-) 

 

Og om alle oppfører seg på Kola som man (bør) oppføre seg i alt fra Finnmark til sørover i landet vårt, så er ikke det noen problem. Problemet oppstår når folk ikke klarer å forholde seg til naturen, på en naturlig måte. Om en naturlig måte å oppføre seg på for en fluefisker, er å lage seg ei seng av lyng. Om han trenger det. Og ikke etterlate seg drit og søppel. Noe verken du eller jeg gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Exped downmat 9 i både telt og lavvu.  I lavvu bruker jeg i tillegg trekk (stoltrekket - som er genialt).  Dersom jeg fyrer i lavvuen er jeg veldig forsiktig - gnist og opplåsbar er dårlig kombo.  Bruker da gjerne Exped'en under/inne i en fora Jervenduk (som erstatter soveposen).  Jervenduken tåler litt gnist, og et og annet svihull er ikke så farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for svar alle :-)

 

Har exped underlag, men vil helst ikke ha bund i Lavvo og da kan det være at vi køber et stykke plast til at ligge under exped´en :-)

En Synmat UL og en Downmat så vi kommer sikkert til at soce fint.

 

Tak for hjælpen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey hey, jeg mente ikke å skrive noe svar som trigga noe irritasjon altså, Lars. Jeg bare sa min mening  :)

Jeg er en fyr som har latt det gå sport i å ikke etterlate meg camp-spor fra jeg ble lært opp til det fra unggutt av. Du også antagelig? Så om jeg lå mange år på reinsjakt uten liggeunderlag, behøver jo ikke å bety at liggeunderlag er dårlig. Tvert imot. Liggeunderlag er godt. 

 

Når det er sagt; liggeunderlag spikker man, hvor man er  :)  Punktum. Ingen kan ta fra friluftsfolk det. 

Det er vel bare en veldig urban sjel, som klarer å se på det som et problem, at en enkel fluefisker spikker seg liggeunderlag for ei natt  :)

 

Reinslavet i Finnmark, og for så vidt på Kola også, bruker i snitt 10-20 år på å vokse seg tilsvarende igjen. Joa, reinen beiter det naturlig nok ned som hovedårsak, og en og annen sjelden fluefisker, til øde strøk. Men det er jo ikke der eventuelle slitasjer ligger :-) 

 

Og om alle oppfører seg på Kola som man (bør) oppføre seg i alt fra Finnmark til sørover i landet vårt, så er ikke det noen problem. Problemet oppstår når folk ikke klarer å forholde seg til naturen, på en naturlig måte. Om en naturlig måte å oppføre seg på for en fluefisker, er å lage seg ei seng av lyng. Om han trenger det. Og ikke etterlate seg drit og søppel. Noe verken du eller jeg gjør. 

Ikke irritert jeg altså :)

 

Men skjønner ikke helt argumentasjonen din . Du sier du lar det gå sport i å ikke etterlate seg spor , men likevel er det greit å lage spor som tar 20 år å leges , den følger jeg ikke helt(men da er jeg vel bare en enkel urban sjel)

 

Jeg lager ikke spor etter meg i nord når det ikke er nødvendig.

 

 

Tak for svar alle :-)

 

Har exped underlag, men vil helst ikke ha bund i Lavvo og da kan det være at vi køber et stykke plast til at ligge under exped´en :-)

En Synmat UL og en Downmat så vi kommer sikkert til at soce fint.

 

Tak for hjælpen :-)

kjøp en sånn , lett og billig

http://jysk.no/uterom/luftmadrasser/liggeunderlag/liggeunderlag-h06cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...