Gå til innhold

Fluesnørets betydning


Terje Bendiksby

Anbefalte innlegg

 Undervurder vi fluesnørets betydning? Etter å ha gått gjennom stangparken min, prøvd ut alle mulige kombinasjoner med forskjellige snører, har jeg  fått en aha opplevelse. Har vel prøvd mer en et tyvetalls snører  på 12 forskjellige stenger i alle mulige kombinasjoner. Konklusjonen er entydig . Alle stengene er er greie med de fleste  snørene , men kjempestang med med et annet snøre i samme vektklasse. F.eks  snøret som gjør  femmer stanga til ei kjempestang, fungerer  greit men ikke optimalt  i på wf4 på firerstanga. Kanskje også det det snøret som fungerer optimalt for meg  passer ikke andres kastestil. Andre med samme erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ett snøre har jo ikke samme egenskapene som ett annet snøre, og ditto i en lavere/høyere klasse da klump lengder osv blir forskjellig fra snøre til snøre og strl..

jeg veit att min Dreamcatcher #4 stang trives best med Rio perception #4  for med Rio Gold#4 så oppfører den seg ikke som jeg vil.

 

samme med Dreamcatchern i #6 den trives også godt med Rio perception da i #6  så i mine øyne så funker denne sena godt til min kaste stil og aksjonen i stengene mine, men når det er sagt så skal jeg prøve ut Zpey sin nye Zhooter line med enda kortere klump på #6 da jeg føler jeg kan trenge kortere klump på den:p 

 

alt kommer vel ann på han/hun som holder i stanga og hans/hennes preferanser og da seff att snøret sitter sånn ca i vekt området til stanga:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest det som blir skrevet her i flere år, tror jeg IKKE vi undervurderer snørets betydning. Det må jo være flere hundre tråder bare om snører her inne. Og det i et realtivt smalt "snøreområde": #3-#7, mest flytende, en del intermediate, noe synk 3, 99% WF, til bruk på ørret i div former.

Tenk på laksefiske med klumper, vekter, lengder, synkegrader og skyteliner... Da er det enda flere variabler.

Jeg tror alle som har sammenlignet litt har etterhvert sett st det er stor innbyrdes forskjell i snører i samme klasse og til samme bruk.

Den hellige gralen Perfekt Match Mellom Snøre og Stang (PMMSS) :) er noe vi alle leter etter.

T&T whisperlite og Snowbee XS i # 5 er min PMMSS !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg har lest med interesse hva dere skriver. Det jeg ikke nevnte i første innlegg var at jeg holdt på å selge min femmerstang ( som er en toppmodel med terningkast 6) fordi jeg ikke fikk den til å funke optimalt. Prøvde sikkert ti forskjellige snører , til jeg fant et som virkelig gjorde at jeg sa voila.

Nå skal det sies at jeg er vant til å kaste med adskillelig tyngre enhåndsklasser  i mye vind  med  fluer opptil 5/0 kanskje bare max et bakkast. Prøvd mange prototyper på på stenger og snører de siste årene. Det var da jeg oppdaget noe jeg ikke har tenkt så mye på før, er baktaperingen på snøret. Litt for mye klump ute  og kort baktaper et lite h, noe som er lett å gjøre når det koker rundt deg. Litt forskjellig kastestil og litt galt snøre gjør kanskje at vi kanskje gir stanga skylda, mens problemmet ligger et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle stengene er greie med de fleste  snørene , men kjempestang med med et annet snøre

Det beste snøre til stanga i hagen/stille vann er ikke det beste snøret da det "blåser nordavind fra alle kanter". "Slet med" like mange snører du har testet, men har nå halvert beholdningen. Håper innen noen år og halvere igjen. Med SA Trout i #5 og GPX i #6 ville jeg dekt det meste av mitt ørretfiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har liknende oppservasjoner selv. Har testet mye stenger og snører i det siste. Den comboen jeg likte best på plenkasting, og satset på, i #4, har underveis gitt meg litt hodebry, da lina blir litt for tung under vading.

Jeg var ikke i tvil, om at Experience var den rette lina, men det var, før jeg sto med vann til kanten på vesten....

For moro skyld, har jeg nå testet Experience#4 på 590 Sage SP, og dette satt, som ei kule.

Av den enkle grunn, blir det og teste Experience #3 på Zenit #4 stanga. Tror jaggu det kan fungere bra. Lina er gør tung, og i #3, veier klumpen fortsatt 11 gram. Det bør med den profilen, være nok vekt :-)

Med så mange valgmuligheter og kvaliteter, som lineprodusentene oppererer med, åpner de jaggu for mer utfordringer, enn løsninger. Når en #4 line, har vekter mellom 8,5 gram, opp til drøye 13, så blir det mye og forholde seg til. En jungel det er fort gjort og gå seg bort i. En dyr jungel og prøve seg gjennom også.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde klart meg med liner jeg nevner over men fisker mest med Experience # 4 og EVOLO LB # 3.

På fjellturen i fjor tok jeg med Experience # 5 (Kun 1 snelle!)+ reserve line + 2 stenger. T&T Horizon II # 4 og Fluvius 5.

Siden jeg fisket mest under tregrensen og elv benyttet jeg kun T&T stanga. I hagen synes jeg lina er for tung men på fjellet "tenkte jeg ikke på det" (Noen ganger!)

I år blir det GPX # 6 og Trout #5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har liknende oppservasjoner selv. Har testet mye stenger og snører i det siste. Den comboen jeg likte best på plenkasting, og satset på, i #4, har underveis gitt meg litt hodebry, da lina blir litt for tung under vading.

Jeg var ikke i tvil, om at Experience var den rette lina, men det var, før jeg sto med vann til kanten på vesten....

For moro skyld, har jeg nå testet Experience#4 på 590 Sage SP, og dette satt, som ei kule.

Av den enkle grunn, blir det og teste Experience #3 på Zenit #4 stanga. Tror jaggu det kan fungere bra. Lina er gør tung, og i #3, veier klumpen fortsatt 11 gram. Det bør med den profilen, være nok vekt :-)

Med så mange valgmuligheter og kvaliteter, som lineprodusentene oppererer med, åpner de jaggu for mer utfordringer, enn løsninger. Når en #4 line, har vekter mellom 8,5 gram, opp til drøye 13, så blir det mye og forholde seg til. En jungel det er fort gjort og gå seg bort i. En dyr jungel og prøve seg gjennom også.......

 

Ja, det er viktig med ei line som ikke "sagger" i vannet når man står utvadet  ;) Har mye med vektfordeling på lina å gjøre  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektfordelingen, er nok vesentlig i denne sammenhengen. Gleder meg stort, til å teste Experience #3 på 4èr stanga. Da vil klumpens fasong, i forhold til vektfordelingen, være lik, men jeg er rimelig sikker på at den likevel, vil oppføre seg annerledes, i forhold til farten på overrullingen. Og i forhold til dette, løse deler av problemet på den måten. Jeg har et personlig problem, med liner som ruller for rolig over, da disse bruker for lang tid på prosessen, og av den grunn "sagger".

Experiencen, i seg selv, har en profil, som gir relativt "agressiv" overrulling, men med så mye masse i klumpen, har jeg opplevd det positivt og gå ned på klassen. Som sagt, tror jeg Experience #3 vil passe min SP490 helt perrrrfekt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...