Gå til innhold
  • 0

Ny begynnere i fluefiske og.....


Arnoud

Spørsmål

Hei alle sammen,

Jeg ønsker å presentere meg først. Mitt navn er Arnoud Bouman og jeg er Nederlandsk. Jeg kom til Norge i januar 2014 pga jobb av mi kone. Vi bor i Kristiansand. Etter mange årene uten fiske i Nederland begynnte jeg med fiske igjen og ønsket å fiske med fluestang. Jeg beklager at mitt norske "språk" er ikke så bra, men jeg vil prøve å skrive og spørre alt på Norsk :-)

Noen uker siden kjøpte jeg meg flueutstyr hos Stein Grønberg og var hos hans kastetrening mange ganger. Hadde en flott fisketur på Froland og på Rettåna og selvfølgelig langs kristiansands kyste på sjøørret.

Jeg er så glad i fluefiske at jeg vil fiske og fiske og lære, lære og lære men selvfølgelig fange noen store ørreter.

Som ny begynnere er Jeg ukjennt med fluefiske og med regionen/fiskesteder i Vest/Aust Agder. Derfor har Jeg har noen spørsmål.

* Er det noen at vil/kan fortelle meg om noen gode fiskesteder (elve og ferkvann) i Vest/Aust Agder?

* Hvilke bøker om fluefiske kan dere anbefale å lese?

* Er det muligheter til å følge en fluefiskekurs i Kristiansandsområde noen vet om?

Jeg håper å høre fra dere.

Med vennlig hilsen,

Arnoud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

* Hvilke bøker om fluefiske kan dere anbefale å lese?

 

 

Hei Arnoud!

Jeg vil anbefale deg Pål Krogvold sin bok "Fluefiske fra a til x", som etter min mening er en bra bok for både nybegynnere og viderekommende.

Når det gjelder fiskesteder i ditt område har jeg dessverre ikke peiling. Kanskje du kan finne frem til noe i denne tråden? http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/5153-brunørret-fiske-i-agder/

 

God sommer <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei alle sammen,

Jeg ønsker å presentere meg først. Mitt navn er Arnoud Bouman og jeg er Nederlandsk. Jeg kom til Norge i januar 2014 pga jobb av mi kone. Vi bor i Kristiansand. Etter mange årene uten fiske i Nederland begynnte jeg med fiske igjen og ønsket å fiske med fluestang. Jeg beklager at mitt norske "språk" er ikke så bra, men jeg vil prøve å skrive og spørre alt på Norsk :-)

Noen uker siden kjøpte jeg meg flueutstyr hos Stein Grønberg og var hos hans kastetrening mange ganger. Hadde en flott fisketur på Froland og på Rettåna og selvfølgelig langs kristiansands kyste på sjøørret.

Jeg er så glad i fluefiske at jeg vil fiske og fiske og lære, lære og lære men selvfølgelig fange noen store ørreter.

Som ny begynnere er Jeg ukjennt med fluefiske og med regionen/fiskesteder i Vest/Aust Agder. Derfor har Jeg har noen spørsmål.

* Er det noen at vil/kan fortelle meg om noen gode fiskesteder (elve og ferkvann) i Vest/Aust Agder?

* Hvilke bøker om fluefiske kan dere anbefale å lese?

* Er det muligheter til å følge en fluefiskekurs i Kristiansandsområde noen vet om?

Jeg håper å høre fra dere.

Med vennlig hilsen,

Arnoud

Hei du :-). Bruk nettet og sunn fornuft. Du kommer langt med det... :-)

Og kaste ei flueline er no problemo, men skal du bli teknisk god

til praktisk fluefiske må du.....nettopp...fiske og trene i elva eller

i vannet. Jeg har nettopp skrevet noe om dette da jeg selv er

nybegynner:

 

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/22892-den-ultimate-ny-begynner-tr%C3%A5den-for-fluefiske/

 

Gudd løkk... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei Arnoud, husker jeg møtte deg et par ganger i Bendiksbukta. Ørretvann jeg kan anbefale er Ytre Eigevann(særlig mye aktivitet der tidlig i sesongen, har et par ganger vert opp mot 5 fiskere der mot kvelden, særlig i april/mai tider når myggen tar fart. Er forøvrig også der jeg har fisket mest, og derrav fått mest siden jeg bor 2 minutters gange fra vannet. Gode sjanser for kilosfisk her og det går rykter om 2-3kg fisker...

Buvann, lett å komme til, men litt vanskelig å komme til godplassene.  Nedre jegersberg, også Øvre, men har ikke vert der noe særlig...

Litt mindre sentralt er Terjevann, men det har fått mye skryt. Samme med 3.stampe, er storfisk der, men den er vanskelig å lure.

Verdt å nevne er også Krogvann som er en greit gåtur i skogen for å komme til. Men man kan kjøre bil opp forbi skytterbanen ved Grotjønn(mulighet for Gjedde her om det frister)  og parkere der stien går inn i skogen ved 2 store gressplener delt av bekken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...