Gå til innhold
  • 0

Fluefiske i liten å


alhe

Spørsmål

Har funnet meg en liten elv i nærområdet som jeg har fisket litt i. Jeg fisker både med lett haspelutstyr og flue, da jeg mener fiskemetodene komplimenterer hverandre. Elven har noen fine små stryk, og kulper hvor det står brukbar fisk, men trenger noen tips til fluefisket.

 

Har gjort noen forsøk med mothakeløse spinnere med dobbeltkrok, og selv om jeg mister en del fisk er det ikke noe problem å få fisken til å ta. Største jeg har fått her var rundt halvkiloen. På flue derimot virker det mye vanskeligere. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg er litt 'noob', men har prøvd med nymfer og våtflue uten napp, selv der jeg vet det står fisk.

 

Har dere noen tips til fluer og metoder som kan funke her? Elva er ofte ganske steinete, og mer stri enn partiet på bildet.

 

Fri flyt, eller aktivt fiske med nymfe?

Streaking Caddis på tvers av strømmen?

 

post-6072-0-86166600-1404045159_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg ser dessverre lite vak, så jeg har prøvd meg på vått. Må vel prøve seg litt frem, da. Det står jo fisk på de beste plassene.

 

Et fluemønster som kan 'trigge' fisk? Tørr maur som nappindikator og gullhodenymfe?

Tenkte meg en tur i morra 8) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Gullhode nymfe og pheasent tail nymph er vell fluer som imiterer noe av det de fleste rennende vann har og by fisken på.. Men prøv gjerne med tørt om du ser et vak, 

 

"enkleste" er og kaste oppstrøms i slike små elver. Prøv og få flua di til og følge strømmen langs bakevja, der du ser det hvite skummet i vannet. Lykke til : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er elva stri kan det vera at du rett og slett ikkje kjem djupt nok med fluer, eller at du ikkje kjenner at fisken tek dersom du fiskar dødrift.

Prøv med tunge gullhodenymfer enten med nappinikator eller med STOR busteflue (f eks streaking caddis) som indikator. Evt prøver du berre emd ei busteflue som flyt godt.

Ingen grunn til at fiske skulle ta spinner men ikkje flue så berre prøv og prøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for tips. Hadde hell med vannymfe, og små oliven wooly buggers. Fikk et par mindre, men mistet en grei fisk på tilslag. Vanskelig å se napp, men har da fått godt tips om busteflue som indikator. Binder meg opp en håndfull slike fluer til neste gang. Virker som de er gode allrounders. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...