Gå til innhold

Skjoldkreps


Anbefalte innlegg

Glimrende Tom. Tenkte nok at forumet her va en lur plass å etterlyse video av skjoldkrepsen. Akkurat hva jeg håpet på. Supert. Takk skal du ha! Så illustrerende og flott...nå skal det bindes..nå er det bare å få tak i kroker som går "opp-ned" i vannet, så skal dette bli riktig så bra. Er det noen benevnelse på slike kroker? noen som vet?

 

maddo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei maddo.

Hva med å la imitasjoenen din bli lettest mulig,og heller fortynge selve fortommen?

Jeg har aldri selv fisket med imitasjoner av skjoldkreps,men det første jeg tenker på

er at å fortynge flua/imitasjonen gjør den bare ennå mer livløs.

Kanskje du kunne teste ut noen forskjellige varianter.

Uansett,fortell hva du erfarer etterhvert.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ble skjoldkrepsen etter innspill og film. Denne er bundet på #12. Har trua og gleder meg til å teste. Håper bare skjoldkrepsen har kommet i gang medio juli oppe i det ISkalde nord...Bandt også opp en på nymfekrok #10, men tror den blir så tung i godset at kuleøynene ikke klarer å stabilisere denne i en vertikal stilling. Må sikkert som sverref foreslår da ha en blystripe under i tillegg. Kan også være at en vanlig #10(evt tørrfluekrok) er så lett i godset at det funker med kun kuleøyne.

 

post-2797-0-86901600-1404335258_thumb.jpg

post-2797-0-93782800-1404335276_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville gått for en annen løsning. Bevegelse er viktig. En løs bakkropp med noen haletråder burde funke.
Forlenget kropp av marabou f.eks., evt. chenille eller lignende. Tror også det kan være lurt å binde større enn "originalen", som i og for seg er ganske stor i utgangspunktet.
Ellers støtter jeg forslaget om fortyngning av fortom. Har brukt små splitthagl ved flere anledninger. Disse er jo også hovedsaklig inne på grunna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike Lars! splitthagl, no nærme det seg haspel ;) neida, tuller bare. Takker for innspill. Ser at den kan bli litt dau, skal forske litt på halepartiet. Dissekerte par fisker der i fjor, og vurderer #12 som riktig str, men skal mekke et par på lett #10er krok også. Hva tenker dere om utseende? Min vurdering er at fisken ser disse ovenifra, og at det da er profilen sett ovenifra som er viktig? Burde kanskje hatt enda bredere ryggskjold, noe som vil bygge litt i høyden men har kanskje ikke så mye å si...

 

maddo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...