Gå til innhold
  • 0

Hvordan unngå at fortommen tvinner seg?


9ls1

Spørsmål

I kveld har jeg tvinna opp mer fortom enn jeg noen gang har gjort før! Sikkert mer opptvinning enn fisking... Problemet er når jeg fisker med fluer med litt større vinger eller skumgummivinger. Hele dritten tvinner seg etter en 2-3 kast og alt må rettes ut igjen for hånd. Er dette noe man bare må leve med? Eller kan det unngås på et vis? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

I kveld har jeg tvinna opp mer fortom enn jeg noen gang har gjort før! Sikkert mer opptvinning enn fisking... Problemet er når jeg fisker med fluer med litt større vinger eller skumgummivinger. Hele dritten tvinner seg etter en 2-3 kast og alt må rettes ut igjen for hånd. Er dette noe man bare må leve med? Eller kan det unngås på et vis? :)

 

Sett en sånn her mellom flue og fortom, og problemet skulle være løst.

 

WEB_Image%20S%C3%B8vik%20messingswivels%

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Propelering (tvinning av fortom) er noe du aldri blir helt kvitt når man fiske med større fluer (spes tørrfluer) og fluer med stive materialer, typisk foam. En annen ting er at fluer med tradisjonelt hackel (surret rundt krokstammen i motsetning til parachute) også kan bidra til tvinning, spesielt palmer hackel hvor hackelet er surret langs hele kroppen, ettersom lufta presse igjennom hackelet som fungere som en skrue. Tykkere fortom reduserer også tvinn. 

 

1 - Dropp foam til fodel for CDC.

2 - Bruk parachutehackel i stedet for tradisjonelt hackel.

3 - Bruk tykkere fortom.

4 - Aksepter at tvinn er noe du må leve med ved bruk av tynne fortommer og visse fluer.

Edit - 5 - Bruk mykere hackel om du kan, typisk fra høne.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det som da er litt synd er at en Daddy Long Leg som ikke er riktig bundet,men som fisker

som et lite helvete ikke kan brukes.

Jeg ville da i det tilfellet levd med problemet,og fikset fortommen etter behov.

(Færre blindkast,litt større bukter,lavere hastighet.....)

Hvis en flue viser seg å fiske godt,så begynner jeg ikke å binde den på andre måter

for å slippe tvinn.

Det er nå min mening.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg var jo en foregangsfigur i retrofiske med Catskill-fluer og bambus for noen år siden, og kan alt om tvinning.  

 

Ble riktignok aldri intervjuet om dette, men hadde fortjent et portrett i Flugfiske i Norden (FiN). Da skulle jeg ha sittet med min bøttehatt i kjellerstua, pattet på ei pipe stappet med Borkum Riff og sagt at alt var bedre før. Da hadde oppslaget blitt stort.

 

Tanker om at alt var bedre før slår nemlig veldig bra an i FiN, gjerne i kombinasjon med et dystert syn på fremtiden. "Alt var bedre før, og ting blir bare verre og verre", skulle jeg ha sagt. Før nemlig, da tok  fluefiskerne seg tid til å sette nymfenett i elva, studere nymfer  i små kar, vurdere hvilke klekkinger som ville bli størst utover dagen, gjør antegninger i notatboken, gjerne med illustrasjon av fisk, flue og imitasjon. Fluene ble også bundet ved bredden, og fisket ble først startet når man var 150 prosent sikker på hva fisken tok og at imitasjonen var riktig bundet under rådende forhold. Følgelig var det sjeldent vi rakk å fiske noe særlig i gamle dager, og man var mildt sagt rusten i kastinga hver gang man skulle til pers. I tillegg hadde man ei stang som var svært lite egnet til lange kast, og sekvenser med flere blindkast på rad i et desperat forsøk på å få ut mer snøre resulterte som regel i  at alt krakkelerte, både snøre, stang og fisker. Dermed ble det med ett eneste blindkast og en makslengde på 10-12 meter. I kombinasjon med ni fots fortom i 0,20 så var tvinning null problem i gamle dager. Alt var faktisk bedre før.       

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...