Gå til innhold
  • 0

ny snelle


Fluesuppen

Spørsmål

Anbefalte innlegg

  • 0

http://www.yellowstoneangler.com/gear-review/2014-8weight-reel-shootout-nautilusnv-einarsson-galvan-tiboreverglades-hatch-ross-orvis-tfo375-tfobvk-hardy-danielsson-islander-abel-cheeky-loop-bauer-sage-lamsonreels

Er det noe man ikke sparer på så er det kjøp av en god snelle. Den kan du ha med deg videre når du en gang bytter stang osv. Linken består av årets største test av sneller. Slå deg løs! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Mange meiningar om snelle. Er det til ferskvannsfiske så treng du ikkje den dyraste snella fordi det neppe får 50 -100 m utras. Dvs du treng ikkje den mest avanserte bremsen. Sjekk f eks http://slate.as/fluesneller/slate

eller http://www.taimen.com/en/no/category/fly-reels/62  for sneller i alle prisklasser. Eg har ei snelle til 400, 600, 1000 og 1200 og alle fungerar utmerka. Einaste tingen du skal styre unna er komposittmateriale, kjøp metall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

Skal du først kjøpe snelle til over tusen flis ville jeg valgt en Danielsson Dryfly.  Klassisk eleganse - en snelle du alltid vil ha som en favoritt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

ja en nybegynner trenger nok en snelle uten brems... siden han allerede sliter med ei snelle som ikke holder igjen når han skal fiske ;) 

 

sage snella er fin den, men jeg ville lagt på ett par hundrelapper og kjøpt denne http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Fluesneller/Waterworks-Lamson/Lamson-Konic-II/Lamson-Konic-II-2-Klasse--5-6-141492-p0000072875

 

samme brems som de dyre lamson snellene i en rimelig pakke:)

 

 

evt får du prøve og stramme bremsen din litt så du ikke får backlash når du drar ut lina :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Mange meiningar om snelle. Er det til ferskvannsfiske så treng du ikkje den dyraste snella fordi det neppe får 50 -100 m utras. Dvs du treng ikkje den mest avanserte bremsen. Sjekk f eks http://slate.as/fluesneller/slate

eller http://www.taimen.com/en/no/category/fly-reels/62  for sneller i alle prisklasser. Eg har ei snelle til 400, 600, 1000 og 1200 og alle fungerar utmerka. Einaste tingen du skal styre unna er komposittmateriale, kjøp metall!

Støtter deg angående Slate. Har en e-lite T3 i #5-#8 som jeg kjøpte brukt her på forumet. Tilfeldighetene gjorde at det er en nydelig match med min Zpey tropic sw #7. Minimalistisk, ukomplisert og solid... Nyere modeller har jeg ingen erfaring med

Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

ja en nybegynner trenger nok en snelle uten brems... siden han allerede sliter med ei snelle som ikke holder igjen når han skal fiske ;)

 

sage snella er fin den, men jeg ville lagt på ett par hundrelapper og kjøpt denne http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Fluesneller/Waterworks-Lamson/Lamson-Konic-II/Lamson-Konic-II-2-Klasse--5-6-141492-p0000072875

 

samme brems som de dyre lamson snellene i en rimelig pakke:)

 

 

evt får du prøve og stramme bremsen din litt så du ikke får backlash når du drar ut lina :)

Det holder massevis med overløpsbrems til normalt ørretfiske. Hvis han er kapabel om å vri en skrue noen omdreininger tror jeg han vil bli veldig fornøyd med Danielsson. Er iallefall knallfornøyd med min Daniesson nyph wide på fireren. Ville ha valgt Dryfly dersom stanga er en femmer..

Tom Aage

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kan slenge meg på Danielsson. Jeg har selv en F3W 2six. Eneste negative jeg har å si er at bremsen er såpass løs at dersom jeg drar ut snøret mens jeg kaster, så har snella en tendens til å fortsette å mate ut snøre, slik at snøret blir liggende løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

"Knotten" skal sitte såpass stramt at du kan rive line av snella uten at du får overløp. Resten av jobben gjøres med håndbak, hender og fingre. Dryfly er gullandes god, men pass opp så ikke sveiva slår hardt i tommelen når to-kilosen raser ut ;) Tatt fra nær og vond erfaring. Lær deg, som allerede sagt egentlig, til å bruke håndflata til å bremse mjukt og stødig de sjeldne gangene det skulle være nødvendig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da er nok bremsen på F3W annerledes enn Dryfly (?). Knotten sitter på det strammeste (siden dag 1), og det er fort gjort å få "overløp" på snøret, som det ble kalt. Det er en skrue (uten hode) som kan strammes og løsnes på knotten, men denne later til å ikke ha noen funksjon. Uansett om jeg skrur den løsere eller helt ut, så virker det som om ingenting skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis bremsen på snella di har stått på max fra dag en, altså over lengre tid, så kan det være den er ødelagt.

Uansett hvilken type brems man har på fluesnella si så er det lurt å løsne den helt opp når snella ikke skal brukes på en stund.

Når det gjelder Dryfly, Nymph eller Midge snellene fra Loop/Danielsson, så er det særdeles viktig å huske dette, ellers blir disse gummihjulene deformert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det gir jo mening det du sier, og jeg skal i sannhet huske å løsne bremsen. Jeg ser dog ikke at de lagrene selges til F3W, så forhåpentligvis er ikke problemet like utbredt i forhold til de ovennevnte snellene. Jeg fikk til syvende og sist (hadde oversett 1 av 2 skruer...) av hele knotten, slik at jeg fikk strammet en lengre skrue på innsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da er nok bremsen på F3W annerledes enn Dryfly (?). Knotten sitter på det strammeste (siden dag 1), og det er fort gjort å få "overløp" på snøret, som det ble kalt. Det er en skrue (uten hode) som kan strammes og løsnes på knotten, men denne later til å ikke ha noen funksjon. Uansett om jeg skrur den løsere eller helt ut, så virker det som om ingenting skjer.

På F og L-serien til danielsson kan du selv regulere maks og min på bremsen, dvs faktisk justere hva som er laveste og hva som er høyeste..

http://www.danielsson-flyreels.se/images/2010eng.pdf

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hæææ? Sneller er oppskrytt! Vaffal for enkelt ørretfiske!
Ved tungt fiske som STORLAKS kan en dyr snelle ha noe for seg

siden man kjører virkelig stor fisk. Jeg har selv sneller fra

kr.350 til 3.900 og det er ikke en dritt forskjell i bruk!

My jåleri her også som ved alt annet. Dersom du fisker

ØRRET trenger man ikke tenke på fluesneller som

annet enn oppbevaring av fluesnøret. Det er vaffal

min mening. Stanga derimot, er juvelen. Den skal man

legge kroner i, innenfor visse begrensninger.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja nå fikk nok fluesuppen den hjelpa han trengte....... uten å bli forvirra av alskens meninger og tjas. :-\  Som nybegynner skal fluefiske være enkelt, ikke for mye fokus på utstyr! <<l

 

Snella du velger er heelt 100% sikkert bra nok fluesuppa! Når du blir bedre vil du nok uansett ha lyst på noe annet, uavhengig om du kjøper deg en sykt bra og dyr snelle nå. Man får alltid lyst på noe nytt og annerledes etter en stund uansett!!

 

-norumen-

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

"Fluesuppen" :  Snelle, er i første omgang, et oppbevaringssted for snøret ditt. Men,.... det blir så utrolig fort noe mer, etter som interessen øker. Personlig, prøver jeg, så godt det går, og la behov møte ønske et sted midt på treet. Og det er ikke uten grunn, at snellebaggen inneholder flere Loop/Danielsson sneller. Modellen "Traditional", er etter mine vurderinger, noe av det bedre innenfor en viss økonomi. Tipper du kommer langt med snaue 1.500,- og tar du vare på`n, har du en slik maaange år :-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fluesuppen og Elisabeth vurderer / har kjøpt SAGE. Godt valg! Hadde SAGE 2050. Snellen ble kjøpt da jeg ikke fant min Lamson Lite Speed, nå er den funnet. Liker Lamson Lite Speed, men hadde jeg trengt en snelle til hadde jeg vurdert SAGE snellene som Fluesuppen og Elisabeth "ønsker"

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...