Gå til innhold

Krok,.....igjen :-(


Anbefalte innlegg

Jeg har god erfaring med TMC 103BL til lettdressa fluer. Men så kjører jeg lett og holder stanga stort sett med to fingre mens jeg kjører fisken. Fisker lite i sterk strøm. Tror jeg har mista kun et par større fisker under kjøring i år. Når fisken stiller seg opp og stanger, kan den sette hodet ned og slå fortommen med halen. Da blir det mye krefter for selv den beste krok. Elastikken i fortommen kan være en faktor å vurdere. Hends Coamou French 350cm er fin!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bundet noen hundre fluer på 404 kroken. En ting jeg har registrert, er at kroken er myk, men den er seig som bare rakkeren. Du kan bøye den mye, men den retter seg opp igjen. Du kan bøye den ganske mye før den mister opprinnelig form. Når kroken, har tydelig fasongs forandring, har den blitt bøyd vesentlig mye.  En av mine 16 kroker, hadde nesten 90 graders vinkel, etter at den slapp fisk. Vil ikke være overrasket, om den nesten sto rett ut før det slapp. Kan nesten virke som fjærstål. Men jeg kan se for meg at raske bevegelser av fisken, kan spenne opp kroken, som så spenner tilbake. Kan se for meg at den slipper, når den spenner tilbake... Når man kjenner "kneppet", nærmest som når fortommen ryker, kan jeg se for meg at det er dette som skjer. Ikke bestandig man ser at kroken er bøyd, da den skal bøyes myyye før den gir slipp på opprinnelig form. Tipper den kan bøyes så mye som 30 grader og gå tilbake til opprinnelig fasong, uten at man kan se det på kroken. Tipper man må bøye den mer enn 45 grader, før det vises på fasongen....

454 kroken er vesentlig stivere, og jeg har vesentlig mer tro på denne, under fiske på plasser med grov fisk.

At Tiemco 103 BL og Hends 404 er gode kroker, er det ingen tvil om. De kroker godt og er skarpe som lite annet. Men å bruke de på plasser hvor fisken fort er over 8 hekto i snittet, blir ikke min vei og gå.

Derimot 454, skal få sin tiltengte plass videre. Samme kroken som 404, men kraftigere.

Det henvises til at 103 og 404 er gull på lettdressede fluer, og det stemmer godt, men jeg dresser anorektisk lett fluene mine, og har ingen problem med dette selv på den kraftigere 454.. CDC og Dry dip, og fluene flyter som bare pokker....

Interessant at så mange har kommet med gode meninger og innformasjon. Utivklet/utvikler seg til en fin trå dette.

Takker så langt for seriøse og gode innlegg :-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kommer jeg aldri til å knyte på ei flue bundet på Hends 404 krok igjen der hvor det er sannsynlig å få ørret på over halvkiloen.

Har alt for mange negative erfaringer med denne kroken til at jeg kommer til å binde på de igjen. Ikke bare at de retter seg ut ved moderat press under fiske, men jeg har kastet flere av disse krokene allerede ved bindestikka. Når krokstammen gir etter av lett belastning med bindetråden så er ikke det en krok jeg føler behov for å fiske med.

Andre har sikkert helt andre erfaringer, men jeg lytter til mine, så det er uvesentlig.

404 er sikkert suveren på sine områder, og jeg har fortsatt noen cdc-mygg bundet på slike som jeg gjerne benytter på vårfiske etter småfallen fisk.

Hends 454 derimot, har jeg hittil kun gode erfaringer med . . . Joda, jeg mister fisk rett som det er, men det har jeg gjort, og kommer til å gjøre, så lenge jeg holder på med fluefiske. Alltid surt når en flott fisk glipper før håving, men jeg syntes det å få den til å ta flua er mer stas enn håvinga, uansett ;-)

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiemco, har nok sett litt av utfordringen på 103 BL de også..

 

Nå kommer TMC 113 BLH.

De skriver : "The TMC103BL is super sharp and has plenty of fans. However, you might need a bit heavier wire for bigger species occasionally. This is it. The brand-new TMC113BLH has 1X heavy wire with super sharp barbless point. Basically for nymph, but we believe it would be a good dry fly hook, too.

10006439_669941396388619_837192347835656
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at du nå stiller det spørsmålet "itte hackle" er at du har kjøpt reklamen om 404 og 454 her inne i vinter. De krokene rettes ut som binders på f.eks Kola, men reklamen er god så folk bruker dem. For ordens skyld har ikke jeg retta ut noen 454 (rett skal være rett), men mange har gjort det på storfisk.

"1337" selger jo de krokene, og det hadde vel vært lettere for folk å orientere seg i info-mengden om 1337 ble byttet om til Erik Eikre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man retter ut 454 kroken, på stor fisk, er man nok godt forbi "en bra tørrfluefisk"! Og dersom man skal kunne forvente og lande fisk på 3 kilo og oppover, på mindre, mothakeløse kroker, er jeg neimen ikke sikker på hvilke alternativer man skal velge?

Hvem som selger hva, har ingen betydning for mine valg av utstyr, Andre Brun. Jeg velger utfra hva jeg har tro på, og danner meg erfaringer utfra det. Spørsmålene jeg stiller vedrørende krok, er et resultat av mine egne erfaringer denne sommeren, og gjelder Hendskrokene, som følge av at det er disse, som har virket tiltalende på meg, som følge av form og fasong. Ikke av hvem som selger de.

Av gode mothakerløse kroker, på markedet(det Norske), så tror jeg fortsatt, at Hends 454 er noe av det bedre som kan oppdrives, med tanke på fasong, kvalitet og egenskaper. Jeg har ikke mye og utsette på denne kroken spesielt, men på mothakerløst generelt. Flere av oss her inne, skriver under "alias". Ikke av spesiell grunn, men dersom man velger og gjøre dette, og holder seg til forumets regler, ser jeg ingen grunn til at andre, enn en selv, bør gjøre rede for hvem som er hvem......

Har du derimot tips om gode alternativer, så tar jeg det gjerne med i videre vurdering :-)

 

Ronny :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting, som jeg er gjort oppmerksom på, er krokens fasong, på de mest populære modellene. TMC 103, 404, 454 samt flere i samme banen. Samtlige av disse krokene har spisser, som vender opp. Kan se for meg at dette er heldig, om kroken sitter brukbart, men er det i seg selv, en god forutsetning, for og kroke spesielt godt?

Har fundert endel på dette selv, men ble påminnet disse tankene av en kar som også funderer litt på samme utfordringer.

En krokspiss, som peker oppover. Vil den ned og inn, eller opp og ut?

Noen meninger om dette?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt nedi cognacflaska var du kommet på fredagskvelden når du fikk det for deg at du kunne sitte å "avsløre" andres nick da, AndréB? Så vidt jeg vet så har verken du eller andre noe med hvem som skjuler seg bak hva så lenge det er godkjent av administrator(er). Det skulle tatt seg ut om vi alle skulle kunne sitte å tippe hvem som er hvem som det passet oss og legge det ut i all offentlighet. Det spiller heller ingen rolle om du tar feil eller ikke ettersom du ikke har noe med det annet enn å tro hva du vil for deg selv. Eksempelvis kan dette sørge for at jeg får en eitrende forbanna Eikre på nakken fordi han har blitt tillagt meninger jeg har og ikke han. Men heldigvis er det lett å vise til hvem som er skyld i det hele. Dessverre har det seg slik at en gjentatt feil blir en sannhet til slutt og blir dermed festet ved vedkommende det går utover. Samme hvor riv ruskende galt det er. Tipper du nå får deg en ripe til i den allerede oppskrapa lakken din av moderator. Om det finnes noen her da. Og hvis du baserer denne mistanken din på det ene innlegget mitt i denne tråden så får du lese en gang til. Der står det ikke noe annet enn min erfaring på generelt grunnlag og ikke noe om hverken merke eller salgssted. Verken negativt eller positivt. Det eneste jeg kan huske å ha snakket varmt om er Guideline High Water snøre så det betyr kanskje at jeg er Rune Stokkebekk eller en av Myhre-gutta? Skriv om alt det andre du kan og gled oss med det. Det er mer enn nok for oss alle.
En krokspiss som peker oppover, men fortsatt har en vinkel som ikke peker bak fremre del av krokøyet vil kroke godt. Fordi den trenger inn, gjennom og ut igjen. En rett spiss må være kort for ikke å risikere å grave seg inn under bein. Da mister du i alle fall fisk fort om det skjer. Enten retter kroken seg eller så slipper den taket. En lang rett spiss er enda verre. En krok som går ut igjen kan også være tynnere og svakere fordi presset kommer på krokbøyen og ikke på spissen. Enten det er med eller uten mothake. Kort rett spiss og klemme ned for å fiske mothakeløst fordrer hard kjøring av fisk. Veldig hard og altfor hard for min smak. Rolig, men bestemt er best. Ned med stanga sideveis og dra jevnt så slipper både du og fisken å gjøre mange unødvendige krumspring. Jeg har fiskekamerater som har landet mer enn nok av stor fisk på 103BL uten problemer. Jeg har også gjort det selv. Det handler om å beholde roen. Altfor mange kjører fisken hardere enn vanlig fordi de vet at de ikke har mothake på kroken. Helt unødvendig. Det er også bedre at en krok bøyer seg enn at den brekker om man tenker på fiskens ve og vel. Det blir uansett et kompromiss om man fisker tørt. Enten tynn og svakere krok som flyter lett eller en tykkere og sterkere krok som flyter tungt. Både tynn, lett og sterk går ikke uten at prisen blir himmelhøy. Med nå blir jeg sikkert mistenkt for å lage kroker også. Kanskje hos Mustad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig, gir jeg egentlig blanke i hvem som er hvem! Om de som skriver med nick, være seg den ene eller andre, ønsker og være anonym, så får de forbli det, til de selv ønsker og stå frem!

Jeg ønsker ikke å forholde meg til hvem som skriver, men hva som blir skrevet. ppplease

1337, har jeg personlig ikke noe forhold til hvem er, men svaret er slik jeg leser det, personlige vurderinger, basert på egne og kompiser sine erfaringer. Og det setter jeg pris på. ppparty

Likevel, trenger jeg litt mer innfo i forhold til følgende:

 

"En krokspiss som peker oppover, men fortsatt har en vinkel som ikke peker bak fremre del av krokøyet vil kroke godt. Fordi den trenger inn, gjennom og ut igjen."

 

- Jeg skjønner dette, men dersom kroken med andre ord, vil opp og gjennom grunnet spissens fasong, har man jo ganske gode odds, for at kroken sitter i "lite og tynt"? Vil ikke forutsetningen da, være større, for at krokholdet slipper, og kroken skifter grep, eller løsner?

 

1337 - skriver : "Jeg har fiskekamerater som har landet mer enn nok av stor fisk på 103BL uten problemer. Jeg har også gjort det selv. Det handler om å beholde roen."

 

- Det tror jeg mer enn gjerne, men hvor mange blir mistet i mellom de som landes?

 

Personlig beste på brunørret med tørrflue, er landet på 0.12, men er vel strengt tatt ikke nødvendighvis den annbefalte fortomstykkelsen og bruke på 67 cm. med krutt?

 

Avsluttningsvis, så skal jeg gjenta meg selv til det kjedsommelige. Dersom en krok med spissen pekende lett oppover, som TMC og Hends sine har, holder bedre på fisk, enn standard kroker, med nedklemte mothaker. Hvordan kan mine erfaringer fra i sommer vise til totalt motsatte erfaringer? :-\

 

1337, jeg har full tillit til det du skriver, men på bakgrunn av egne erfaringer fra tidligere og de to siste årene, så er jeg ikke sikker på om jeg er enig i det du skriver. Det betyr ikke annet, enn at vi har forskjellige erfaringer. Grunnen til at jeg stiller spørsmålene jeg gjør ovenfor, er ikke for og diskutere dette med deg, men for kanskje og forstå hvorfor du mener det du gjør. Du virker til og fiske en del, og det medfører erfaringer. Svar basert på erfaringer, kan jeg dra nytte av, om jeg forstår hva som blir sagt og hvorfor. Håper du ikke missforstår meg 1337 cccheers

Ronny.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at folk skal få være anonyme om de vil det. I og for seg. Men "før" på FFS var det et krav om at folk som var tilknytta et merke, i hvert fall skulle flagge det. Men jeg tror mange nok vet hvem folk bak nickene er  ;D Ferdig med det, og det som er mer interessant er jo hva som prates om krokspiss og -vinkel her. Og det er interessant. 

 

Jeg har alltid synes at det er viktig å skille mellom teori og praksis.

Mest fordi at når vi teoretiserer, så er det når det gjelder ørretfiske, så mange parametre at ingen av oss (i hvert fall ikke jeg) klarer å ha med alle parametre i en teori (i krokingsøyeblikket; strømhastighet, vinkel på fisken i det den tar, hvor dypt den kommer opp i fra, som igjen påvirkes av strømhastighet, hvilket øyeblikk fisken bestemte seg for å ta, som igjen påvirker om den gikk fram og tok, snudde og tok på skrå på siden, snudde helt om og tok flua "feil vei", intensitet i klekking/frekvens på vaking/størrelse på ørret osv, og millisekundet på tilslaget, altså hvor dypt den hadde rukket å suge inn flua, om vi hadde flaks at flue gikk under et bein/brusk slik at den ble sittende å presse fisken i selve krokbøyen, eller om flua traff hard brusk/bein med en gang med krokspissen, slik at hele presset på krokbøyen blir på selve spissen osv. 

 

Dette og flere ting til - i tillegg til selve utformingen av krokbøyen, vinkel på krokspiss, lengde på krokspiss, materialkvalitet på krok. 

 

Rekk opp hånda den som tar på seg å teoretisere godt omkring dette. Opp mot hva praksis viser. Sistnevnte er det eneste som teller for min del, i hvert fall  :) Og da er vi tilbake til utgangspunktet: Hva som i praksis er våre erfaringer. Og jeg er sikker på at de fleste her har tonnevis av erfaringer omrkring det. Og det er DET som er interessant å dele. Synes jeg. 

 

Et annet eksempel i praksis: 

Dropp å tenke at du alltid som en "absolutt regel" skal ha stanga lavt mot vannoverflata. Tenk vinkel på stanga når du setter tilslaget (kortest mulig arbeidsvei) og om du under kjøringen av fisk er borti den og den strømretningen, hvor du vil ha fisken etc. Om fisken hopper eller ikke kommer sjelden av vinkelen du holder på stanga, men av styrken du kjører fisken og alle de andre parametrene rundt, innbiller jeg meg. Det er sjelden vi gutta synes det er noe særlig sympatisk at gutter har et mykt håndledd, men akkurat under kjøring av stor fisk, så er det å i hvert fall ha et fleksibelt håndledd en god ting når man kjører fisken hardt  ;D Ei passe myk stang, hard kjøring og å flekse med håndleddet, gjør at man kan kjøre ørret hardere. Uten å kjøre den "hardere" om du skjønner. 

 

ET FORSØK alle kan gjøre på de neste 50 ørretene sine, om de vil.

Eksperimentere med: 

Kjør fisken så hardt at den av og til "glir" i overflata, men ikke så hardt at den vil opp og sprette annet enn som unntak først i kjøringa av fisken. Så skal jeg vedde på at det mistes mindre fisk. Spretter den over vannoverflata sent i kjøringa, så kjører du den for hardt. Er min mening. 

 

OG MOTSATT: Kjør fisken (for) hardt, med stritte-i-mot-stivt-håndledd så den spretter tulling, og du ikke kompenserer for rykk, og hold stanga konsekvent ned mot vannoverflata uansett. Så skal jeg nesten vedde på at du mister mer fisk. OG retter ut kroker. 

 

Punchlinen er vel uansett at vi alle drar erfaringer og teoretiserer så godt vi kan. Men det som viser seg i PRAKSIS er det som er hard valuta. Og det er i hvert fall det jeg synes er mest interessant, og sikkert alle andre her også  <<l

 

La oss ikke glemme, når vi diskuterer, at fluefiske er først og fremst en altoverskyggende lidenskap for mange av oss. Det kan være jobb og lidenskap for noen. En sjelden avkobling og lidenskap for andre. Men alt i alt er fellesnevneren at det er en lidenskap.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jopp... Jeg har kommet dithen at jeg skjønner at det ikke er langkast som

gjelder når man fisker, men teknikk og presentasjon av flua, samt hvordan

du beveger deg ved elva eller vannet.

 

Jeg er enda ikke veldig dyktig på insekter, men det kommer seg.

 

Og i løpet av neste vinter...skal jeg ligne på en Danica sjøl.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For resten, jeg skal besøke familie i Tsjekkia snart så jeg bestilte par ting fra Hanak, bla ny 230 BL krok (forbedret 130 BL) i 12, 14, 16 og 130 BL i 20... De ser ut på bilde ganske like som Hends 454. Skal teste dem og kan gi tilbakemelding hvordan de fungerer...

Hei

Så jeg endelig prøvde de Hanak kroker jeg tok med fra Tsjekkia - 130BL og 230 BL og her er liten erfaring og fakter i sammenlignet med Hends 454...

Første ting man merker er design på pakning. Er det bare meg eller både kjøper fra samme produsent? :D

Material, teknologi, profil og kvalitet er antageligvis like så jeg skal beskrive hva som er forskjellig. Det er to ting:

1) Tykkelse av krok - 130BL er fine wire (kanskje som Hends 404?), 454 er standard wire og 230BL er medium wire. Man kan merke forskjell både visuelt og på vekt. På 230BL står det Stillwater & wet men jeg brukte den i går i strøm (CDC parachute døgnflue str 16) og med superdrydip den funket bra hele dag, også etter jeg landet noe fisk.

2) Lengde av needle point - på Hanak er ekstra long som kan merkes på bilde.

Det som jeg tenker (kanskje feil): Hvis jeg mistet mange fisk under kjøring og krok ofte rettet seg ut uansett hvor soft jeg prøvde å kjøre fisk, og jeg elsket profil av Hends 454, 230BL kunne vært veldig god erstatning i noe situasjoner. Jeg er ikke sikker hvis den er lett nok til feks maur uten vinger eller veldig lett dresserte fluer men på større fluer funker den utmerket. (jeg viser mine caddis str12 og daddy str12 fluer jeg bindet i går på 230BL) Jeg er også ikke sikker hvis tykkelse av krok påvirker at fisk blir skremt. Men jeg i hvertfal tror at denne krok er definitivt worth the shot...

Any comments or wishes for more pictures?

Ondrej

post-5500-14075818478751_thumb.jpg

post-5500-14075818734186_thumb.jpg

post-5500-14075819067003_thumb.jpg

post-5500-14075819345865_thumb.jpg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre B.

Takker for godt og utfyllende svar rundt dette temaet. Ikke er jeg uenig med deg i det du skriver. Men,... Ikke alle, har den tiden, de trenger, for og få testet og fisket så mye som enkelte andre. Av den enkle grunn, er det greit, og få litt av andres erfaringer, for og danne seg et teoretiskt bilde. Selv, har jeg ingen mulighet, til og fiske nok til og finne alle svarene jeg trenger, for og finne løsninger.

Mye tyder på, at man nok ikke finner fasit på slike spørsmål, men jeg er overbevist, om at man kan danne et bilde på bakgrunn av flere sine erfaringer.

Jeg har vel ennå ikke sett at du har noen konkrete erfaringer eller forslag til løsning (type krok) Andre? Med den erfaringen du har, både i form av mye fiske og stor fisk, ville dine personlige vurderinger, være gull verdt. Hvorfor ikke dele litt av det. Det er vel egentlig det jeg personlig, hadde satt mest pris på. Jeg vet du har kunnskap om dette, så del det med oss.

 

Skævvens mann:  I og med at du fisker så mye som du gjør, kan du vel også, bidra med et svar med litt mer substans, enn at man må fiske mer? Hadde jeg kunnet fiske mer, hadde jeg også forsøkt og finne flere svar selv. Men slik er det altså ikke. Jeg er derfor litt nysjerrig på hvilke kroker folk bruker og hvorfor. Enkelt og greit.

 

Ondrej: Herlig innlevelse og svar. Absolutt noe som skal være med i videre vurderinger, det er helt sikkert. Takker så mye for bidrag til tråden kvalitet :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skævvens mann:  I og med at du fisker så mye som du gjør, kan du vel også, bidra med et svar med litt mer substans, enn at man må fiske mer? Hadde jeg kunnet fiske mer, hadde jeg også forsøkt og finne flere svar selv. Men slik er det altså ikke. Jeg er derfor litt nysjerrig på hvilke kroker folk bruker og hvorfor. Enkelt og greit.

 

 

Heisann. Skulle gjerne bidratt, men jeg har dessverre ikke nok erfaring og tyngde:-)

Jeg er selv en viderekommen fersking og jeg har rett og slett ikke kunnskap nok

til å levere. Jeg har funnet min vei gjennom å rappe fra andre og  bruke

selvinnsikt. Jeg ser ikke på meg selv som en fluefisker, men en fisker... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tiemco, har nok sett litt av utfordringen på 103 BL de også..

 

Nå kommer TMC 113 BLH.

De skriver : "The TMC103BL is super sharp and has plenty of fans. However, you might need a bit heavier wire for bigger species occasionally. This is it. The brand-new TMC113BLH has 1X heavy wire with super sharp barbless point. Basically for nymph, but we believe it would be a good dry fly hook, too.

 

 

 

Den så fin ut. Har aldri turd (tord? tort? turt? vet ikke helt hva søringordet er ;) ) å sette på 103 BL, da jeg synes den virker usedvanlig spinkel. Men denne virker jo veldig fin da og skal prøves når den kommer i salg. Er den i salg nå, eller?

Knapek-krokene virker jo særdeles kraftige og har en litt spennende fasong, men har egentlig aldri fått ordentlig trua på noen av fluene jeg har lagd på dem så da blir de jo aldri brukt. 

 

Eirik

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et krokmerke jeg har benyttet i det siste av den enkle grunn at det var såpass billig at man måtte prøve, har vært akita :) snublet over dette merket da jeg lette rundt etter bindeutstyr og kjøpte dermed et par pakker med for morroskyld til usselige 20kr pakka eller noe sånt. Har vært skeptisk til billige kroker da disse har hatt en viss tendens til å ha noen svakheter både på styrke og utførelse. Disse problemene møtte meg ikke da jeg bestemte meg for å teste disse litt skikkelig. Som andre merker, kommer også akita med en hau av forskjellige utforminger og størrelser og de fleste av dem til tørrfluefiske har vært overaskende gode :) det sier seg selv at krokene med fin wire og stoore krokgap gir litt lettere etter, men de har fungert fint til mitt ørretfiske i Norge. Prøvde imidlertid noen av tørrfluekrokene med litt tykkere wire og en anelse mindre krokgap i størrelser fra 16-20 på Island nå, og disse overasket stort! Fikk en knallsprek ørret på 2,5 kg på en str 18 cdc mygg og det fantes ikke antydning til bøying av krok eller dårlige krokningsegenskaper :) samme krok fikk også kjørt seg på en sprek 2,3 kg uten problemer der også! Andre i følge mistet fisk på denne dimmen på samme flue størrelser med merker som tiemco og Mustad grunnet utretting og dårlig krokfeste. Absolutt et krokmerke å gjøre seg kjent med :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eirik.

 

Jeg er ikke sikker, på når denne kroken fra Tiemco bli tilgjengelig i Norge, men vil bli veldig overrasket, om ikke Guideline følger opp dette, slik at den blir tilgjengelig så fort som mulig :-)  Har ikke snakket med Rune om dette, men neste gang jeg snakker med han, skal jeg spørre han :-)

 

Interessant, Sondrefly. God tilbakemelding, basert på erfaring. Me like alot :-) Takker så mye for utfyllende innfo. Slike svar, skaper god innformativ tråd, og det er endel av målet med denne tråden.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...