Gå til innhold

Krok,.....igjen :-(


Anbefalte innlegg

Var i Troms denne sommer og havde en 102Y stk 14 og en 212Y str 11 der begge blev rettet ud.

 

Men jeg er næsten helt sikker på, at 102Y'ern blev rettet ud pga, at jeg holdt fisken for hårdt, idet jeg skulle have mye løsline ind på snellen !!

 

Fisken tog på et langt kast midt i strømmen,hvor jeg måtte give  en hel del ekstra line ud for at få et godt flyt på fluen.

Så stangen var bøjet af linens vægt/strømmens træk og kunne derfor ikke hjælpe med til at afbøde fiskens 'trækkraft', da den tog fluen og stak nedstrøms.

(havde vel 20m line ude og fisken var vel rundt kiloet)

 

Så efterfølgende blev løslinen 'givet' til andre fisk, når de tog en flue,og  bremsen løsnet og så kørt stille og roligt ind.

 

212Y blev rettet ud af en springende 5-600g ørret, så også her var det linens vægt i vandet, der virkede som en brækstang, vil jeg antage.

 

Derfor må der være slike situationer, hvor man nok ikke kan givet krogen hele skylden for at blive rettet ud ?!

 

/Torben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Personlig har jeg ikke noen erfaring av krokene fra Akita. Jeg har to venner med helt forskjellig erfaring denne sesongen. En som ikke har bøjd den overhodet, og som har fanget en del storfisk i år. Tror den største er 2.5 kg om jeg ikke missminner meg. Og en som har bøyd kroken flere enn en gang på både mindre og større ørret. Blant annet en gang når jeg var med og det smalt på en ørret på rundt 2.5 kg. Så jeg tror at Akita har de samme svakhetene / styrkene som alle kroker med tynnere gods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Tiemco bruker bokstaven "Y" i betegnelsen henviser det til "Yamame". Kort fortalt - fargerik Japans småørret.

 

Om TMC 212Y skiver de: "Specifically designed for very selective trout like Japanese Yamame. (Y in the model name stands for Yamame as well as on TMC102Y.)" 

 

Jeg bruker ikke lenger noen av disse…. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kommer langt med bare å se tykkelsen på wiren på de forskjellige krokene.

Enn så lenge får man ikke i pose og sekk, så ved å velge letteste tørrfluekrokene, som Hends 404, Tmc 212y, Tmc 103 mfl, så øker sjansen for at kroken vil rette seg ut under tung belastning betraktelig kontra kroker med tykkere wire.

Det er selvfølgelig fullt mulig å lande stor fisk i stri elv med selv de letteste krokene, men man må ta litt andre hensyn, samt ha litt flaks :-)

Selv holder jeg meg nå til fluer på litt kraftigere krok når jeg fisker der hvor sjansen for fisk av litt størrelse er til stede. Jeg kløner nemlig nok som det er, om ikke utstyret skal svikte også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok swedeElvis! Det jeg prøver å si er at akita også har noen kjempe gode tørrfluekroker med litt tykkere gods :) ser stort sett ikke poenget med å fiske med kroker som har tynt gods og stor sjans for utretting ved større fisk, mye bedre å benytte seg av kroker man vet holder om det smeller på en 2kgs :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Sondre, det meste av "Akita" duger i massevis! Foruten om enkelte, og særlig 706BL, som har en skarp og lang, men litt for svak krokspiss som knekker(langt inn) ved den minste kontakt med berg eller tre... Litt for porøs ved harde støt, men kroker og holder godt når det først er i gang  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Tiemco bruker bokstaven "Y" i betegnelsen henviser det til "Yamame". Kort fortalt - fargerik Japans småørret.

 

Om TMC 212Y skiver de: "Specifically designed for very selective trout like Japanese Yamame. (Y in the model name stands for Yamame as well as on TMC102Y.)" 

 

Jeg bruker ikke lenger noen av disse…. 

 

Tak Knut - det var ny viden :-)...skal huske dette !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle favoritt, TMC 5230, var en krok med "perfekt bend" 3 x fine. Denne kroken hadde jeg aldrig et problem med hva retting anngår. Tynn, men holdt.

Jeg retter ønsket mitt

Krok : 2x fine - 1x wide - 1x short + mothake og black nickel ppplease

Noen som har linker til produsenter i Japan?

Jeg er helt sikker, på at denne kroken er lagd. Noe annet, ville overrasket meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tak i en sånn type krok du beskriver for et par tre år siden Ronny.  Det eneste var at det ikke var black nickel, den var bronze. Men ellers en fantastisk krok.

 

Selvfølgelig kjøpte jeg bare et par pakker den gangen og er tom for krokene og er heller ikke helt sikker på koden. Men skal prøve hukommelsen, det var helt sikkert Akita kroker  og jeg tror betegnelsen var 501 eller 502. (mener å huske assosiasjonen til ei Levis bukse en gang i gamle dager)

 

Jeg kjøpte dem av en svenske jeg fisket med noen sesonger men som desverre har gått bort nå.

 

Kjellemann

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eirik.

 

Det er den kroken jeg brukte før :-) Den har kun to utfordringer. Lite krokgap og utgått av sortimentet.

Kroken var tynn, men usannsynlig sterk.

Har landet flere fisker over 2,5 på den kroken i #14 og 16, uten noen fasong forandring på kroken.

3x fine og sterk som "himbrent" :-)

 

Jeg hadde noen hundre kroker, men som det "einstein" talentet jeg er, solgte jeg disse selvfølgelig, til en heldig kar her inne.... :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell, krokene du snakker om, heter Akita 501 OG 502. Begge har egenskapene :-)

501, er vel nærmest std. lengde, og 502 er 1x short. Begge har tynn wire og widegap :-)

502 kroken til Akita, er nok veldig nært en innetier, i mine øyne.

Men i Norge, er det vel ingen som selger dette vil jeg tro.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eirik.

 

Det er den kroken jeg brukte før :-) Den har kun to utfordringer. Lite krokgap og utgått av sortimentet.

Kroken var tynn, men usannsynlig sterk.

Har landet flere fisker over 2,5 på den kroken i #14 og 16, uten noen fasong forandring på kroken.

3x fine og sterk som "himbrent" :-)

 

Jeg hadde noen hundre kroker, men som det "einstein" talentet jeg er, solgte jeg disse selvfølgelig, til en heldig kar her inne.... :-)

 

Men ser da ut som du kan kjøpe nye på den siden? Eller? Mener også det var noen tilsalgs på ebay. Slå til :)

 

Eirik

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har bundet litt de senere dagene på en krok fra Hends. Dette er modell nr 400.

Banner litt i Kirken nå, men dette er en krok med mothake, som så langt er det nærmeste jeg har kommet det jeg har lett etter. Kroken er "litt" kort i skaftet, samme krokgap i forhold til størrelse som TMC 921 og er Black Nickel.

Kroken er sterk i tråden og ser bra ut.

Skal bli spennende å teste denne, for denne er farlig nært ønskene mine.

Det er litt voldsom mothake på den, men denne skal klemmes ned eller modifiseres likevel, så det får stå til .

Vel verdt å nevne i denne sammenhengen er den i allefall.

Hends 400 altså :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig, syntes jeg krokskaftet på 112 Y blir litt kort. Min drøm, ville vært en TMC 100 1 x short Black nickel Wide Gap ;-)

 

RUNE?   Ruuuunneeee!!!!............

Litt smalere gap, men kroker og holder utrolig godt til å være bl - Dohiku 301... Den er fin til duns den.

Endret av Olav Haug
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke ha BL Olav....... ;)

Trassig  serru....

Ikke klarer jeg helt å forstå, hva den Dohikukroken har for annerledes fordeler enn en Hends 454?

Ser da vitterlig ikke rare forskjellen på de. Og det er den oppoverbøyen jeg ikke vil ha..

En bl krok jeg liker, er TMC 100. Men da igjen, 1x kort, 1 x vide med tilsvarende krokspiss..

Endret av Itte hackel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke ha BL Olav....... ;)

Trassig  serru....

Ikke klarer jeg helt å forstå, hva den Dohikukroken har for annerledes fordeler enn en Hends 454?

Ser da vitterlig ikke rare forskjellen på de. Og det er den oppoverbøyen jeg ikke vil ha..

En bl krok jeg liker, er TMC 100. Men da igjen, 1x kort, 1 x vide med tilsvarende krokspiss..

Dohikukroken har et litt smalere gap, samt en mye lengere (men sylkvass)krokspiss... Jeg kan bare skryte iaf :) Tmc hundre råkker, men ikke innklemt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...