Gå til innhold

Krok,.....igjen :-(


Anbefalte innlegg

Nei, 100 råkker ikke mer enn høyst nødvendig med nedklemt. Men leveres også som BL ;)

Ikke for at det betyr så mye for meg personlig, for skal jeg være ærlig, så liker jeg ikke fasongen så godt på 100`n.

Syntes krokskaftet er for langt og gapet for lite på str. 14 og nedover....

Ønsker med andre ord en krok med kortere skaft og større krokgap enn TMC 100.

Ikke så vanskelig å finne forøvrig. TMC 112 y/TR, TMC 102Y, nye TMC 113Bl, Hends 454Bl og den jeg tester nå, Hends 400.

Alle har i mine øyne fordeler fremfor 100`n.

Det finnes mye bra krok derute, men jeg ønsker ikke å handle noen hundre kroker på nett. Derfor er jeg litt avhengig av at krokene kan handles over disk. Det er årsaken til at jeg ikke har testet flere av de foreslåtte krokene i tråden.

Jeg har igjen et par modeller krok, som jeg er nysjerrig på til mitt bruk. Det er en Gamakatsu krok, samt en ny tørrfluekrok fra Partridge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter mothakeløst. Har ikke noen særlig dårlige erfaringer i forhold til det å miste fisk. Jeg mistet fisk før, og gjør det nå. I starten var jeg skeptisk. Hver gang jeg mister fisk var det en stemme i hodet mitt som så at det var mangel på mothake som var årsak til tapt fisk. Etterhvert har jeg fotstått at ting ikke har endret seg stort. Jeg bruker ikke mothakeløst fordi det er politisk korekt eller snobbete. Jeg gjør det fordi det er en sikkerhet forbundet med det. Kroker jeg meg selv eller kompisen i bakslengen på en strategisk ugunstig plass, er det bare å ta den ut. Jeg ødelegger heller ikke klær og håvmasker med mothaken. Jeg ødelegger ikke fluen så lett når den fjernes fra fiskelykken. Skulle det også føre til at fisk som slippes ut får mere skånsom behandling er det ren bonus.

Endret av BjørnarSkjevdal
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uenig med resonemanget ditt i forhold til de mange fordelene Bjørnar Skjevdal. Men jeg mister vesentlig mer fisk.

Ikke tvil i min sjel om årsaken.

På spørsmål om dette har jeg fått mange tips som skal kunne bidra med løsning, men jeg gjør alt slik folk beskriver, bortsett fra at jeg ikke bruker uttypet dype stenger. Stengene mine er slik jeg foretrekker de, og bytter ikke ut de. Da har jeg kommet frem til at jeg heller bytter kroker...

Jeg har en teori om hvorfor krokene jeg har benyttet ikke holder så godt på fisken, og så langt, har teorien holdt mål..

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja fasongen er nok ganske lik, men den er ju fryktelig tung og tilnærmet ubrukelig for lettdressa fluer vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaei, ikke så sikker på det Knut RS, om du ikke mener lettdresset, som kraftig anorektiske.. :)

Til tynt dressede parachute f.eks, ikke noe problem.

Problemer med fasongen derimot, det skal jeg innrømme at jeg pr. i dag har ;)

Som nevnt tidliger i tråden, har jeg noen forbehold, vedrørende krokspisser som vil like fort ut, som de gikk inn..... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet veldig godt hva Ronny mener med sine teorier. Blant annet fordi jeg har diskutert dette med Ronny før og fordi jeg faktisk er så nysgjerrig at jeg har testet kroker på min helt personlige måte som gir meg personlig en referanse som ingen andre har kunnet gjøre.  Jeg vil ikke gå ut med hva jeg sjøl har funnet ut for meg selv da  det er en metode å teste på som kanskje ikke er god nok eller kan verifiseres godt nok.  

 

Men for å si det med en gang, jeg er ikke i mot mothakeløse kroker og bruker det til en viss grad selv. Men jeg bruker like mye kroker med mothake som jeg klemmer ned.  Jeg personlig er ikke redd for at mothakeløse kroker skal gli ut, det er mer det holdet den har og hvordan den oppfører seg som er viktig for meg.

Jeg grublet ikke så mye på dette før en god venn og en meget profilert fluefisker med mange turer til blant annet Kola kom og spurte meg. -Du Kjell, du som driver med metall og konstruksjon, hvorfor mister vi mer stor fisk på mothakeløse kroker ?  Han fortalte om turer til Kola hvor mange kom med egne fluer uten mothaker hvor krokene rettet seg ut oftere eller rett og slett bare slapp taket. Jeg hadde ikke noe godt svar der og da fordi jeg aldri hadde dvelt ved dette.  Men han er en person jeg vet har enorm erfaring og ikke farer med tull.

 

Det jeg gjorde for å finne ut av noen kroker på egenhånd var at jeg tok en rå fleskesvor og spikret fast på en plankebit. Denne brukte jeg for å "kroke" i. Jeg brukte kroker str.12 fra 4 forskjellige produsenter og hadde 12 forskjellige typer når jeg testet. Jeg bandt på en litt grov fortom og festet dette i noe som kalles en lastcelle. Dette er en form for vekt som kan leses av digitalt og som lagrer høyeste oppnådde motstand.  

 

Når jeg huket krokene forsiktig i skinnsiden på svoren og begynte å belaste ble forskjellene tydelige. Noen kroker søker ned og inn i kjøttet, og disse oppnådde høyeste måleverdier før noe røk. Og i de fleste tilfeller røk fortom.  Men det var både krok med og uten mothake som hadde en slik utforming så de søkte ned.  Andre kroker gikk rett under skinnsida før spissen kom ut igjen. Men disse krokene slapp heller ikke taket, men de lagde faktisk en rift før dem slapp, og det skjedde før fortomsbrudd.

 

Neste test jeg gjorde var at jeg skrapet skinnet fritt for fett så bare skinnet var igjen. Dette festet jeg igjen på en trebit men med en nylonbit under som skulle illudere bein. Jeg satte så kroken gjennom skinnsida og med spissen mot bein. Det var da fire kroker som knakk mens 8 rettet seg mer eller mindre ut.  Men med høyst forskjellig kraftbruk.

Nå har jeg til stadighet hørt at det er bedre at kroken retter seg ut og slipper taket uten å skade fisken.  Men om noen gjør et forsøk selv tror jeg mange vil få en aha opplevelse når de ser hva som skjer når en krok retter seg og slipper takket.  Det er ikke sånn at kroken nødvendigvis retter seg ur 90 grader eller mer for så å bare ploppe ut.  Det som skjedde flere ganger var at kroken begynte å rette seg ut og momentet på spissen blir høyerer og høyre før rett og slett skinnet i dette tilfellet begynte å gi etter. Da før det slapp helt begynte krokspissen å rive i skinnet og bli dratt ut som en plog med spissen ned.

 

Jeg vil presisere at dette er kun en måte jeg personlig surret med dette fordi jeg er nysgjerrig. Og jeg brukte 3 typer kroker som var tilnærmet like fra hver produsent.  Og resultatetene mine var veldig like for tilsvarende like kroker fra alle 4 produsenter. Så kvaliteten var jamn uavhengig av merke. Det var formen som bestemte hvordan de oppførte seg.

 

En annen ting som også har en betydning er om spissen kun er slipt eller om den er smidd og slipt.

 

Men jeg bruker sjøl kroker fra mange forskjellige produsenter og kan ikke si at noen produsenter i dag er dårligere eller bedre enn andre. Jeg er bare veldig bevisst på dette med utforming av den kroktypen jeg bruker. Og derfor har jeg testet for meg selv og tegnet litt og prøvd å tenke litt lenger teoretisk enn bare at kroken går lett inn og er lett og fjerne.

 

Kjellemann

Endret av Kjell Karlsen
  • Lik 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret kom det Bjørn.. :-) Ingen kan gi en bedre beskrivelse av de utfordringene jeg har følt på med ord enn dette.

Takker Kjell. cccheers

Problemet jeg har opplevd, er at jeg mister vesentlig mer fisk enn jeg gjorde før. Min teori, var og er, at enkelte kroker har en spiss, som grunnet konstruksjon og retnings styring, neppe får tak i nok til at holdet ikke ryker. Som Kjell riktig beskriver, så er det i tillegg, utfordringer i forhold til gods i krokene. Og om begge deler faller sammen i samme krok, som det faktisk gjør på et par av de aller mest brukte krokene, så er dette neppe fordel hverken for fisk eller fisker. Om en myk krok retter seg, vil en mothakeløs krok, tidligere slippe taket. Resultatet når kroken til slutt slipper, er at spissen river opp på vei ut, og "skaden" kan være vel så stygg, som en skade, etter forsiktig fjærnet krok med mothake, langt mye styggere...... hhhandjob

Som Kjell, så er jeg ikke først og fremst mot mothakeløst, men jeg er kritisk til enkelte av konstruksjonene av disse typene kroker. Og det er dette temaet tråden i første rekke var og er ment for å belyse. På mange av svarene i tråden, de aller fleste faktisk, så virker det som at jeg og noen få til, er de eneste som sliter med dette. Og mange av tipsene rundt krok, er basert på kroker med tilsvarende utforming, som jeg har problem med. Jeg har heller ikke opplevd noen videre problem på tidlig sesongen min med dette, men fikk da heller ikke fisk over 6-8 hekto. På fisker opp mot disse vektene, så går det helt ok med forsiktighet. Men når man vel kom seg litt utabygds, så begynte elendet, så fort man bikket kiloen+.... :rolleyes:

Kjørte jeg for hardt? Nei, for 0.13 spissen holdt, hver gang, men holdet glapp..

Min skepsis, kom ulmende på fisker jeg fikk. En var kroket ytterst i leppa, men hadde to blødende sår innover i munnen. En annen, hadde et blødende sår inne i munnen, men kroken satt godt festet i neserota utvendig på fisken. Med andre ord, to fisker, som kroken har slipt taket opptil flere ganger på, før landing.... >:(

Det betyr, at grepet til kroken har slipt, som følge av at presset har blitt for stort, men ikke stort nok til at 0.13 ryker....? Skal man være nødt til å ta det mer forsiktig enn dette, er det jaggu vel så plagsomt for fisk som skal ut igjen, enn om kroken har mothake eller ikke. ???

 

Ikke missforstå meg, jeg forholder meg til gjeldende regler rundt om, og kommer til å ta alle hensyn som fordres, men dette med krok opptar meg, og derfor var/er jeg interessert i så mange erfaringer som mulig  :)

Endret av Itte hackel
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så artig at dere tar dere tid til dette. For det første likte jeg godt å lese .. For det andre .. jeg har tidligere nevnt at jeg er kroknerd. Jeg har foretatt slike tester i mange år. Kjøper aldri (dvs jeg har kjøpt katta i sekken) stort med krok før de er hardtestet. Jeg har slaktet mange kroker til mitt bruk som er svært på moten i miljøet. Men har forgudet andre kroker som ikke er populære. Krokkunnskap er viktig mener jeg.

 

Når det er sagt. Det finnes stor variasjon på mothakeløse kroker også. Dårlig egnede og godt egnede. En annen ting som jeg har erfart, er at krokstørrelse kan gi store utslag på egenskapene på samme kroktype. Momentet forandret seg.

 

Bra! Interessant! nerdete! Akkurat sånn som det skal være i movember på FFS

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det er veldig hyggelig å se at noen liker det jeg skrev over her om min måte å teste kroker på.  

Og det er veldig fint å høre at du også er like nerdete som meg Bjørnar, Ronny viste jeg var nerd.

 

For jeg har sittet litt på sidelinja i denne tråden før jeg postet denne over her fordi jeg var veldig usikker på hvordan det ble mottatt.  Jeg bruker ikke være redd for å si hva jeg mener, men spesielt Ronny og til dels meg sjøl ble idiotforklart og også slettet fra vennelister tidligere i år på facebook nettopp fordi vi hadde synspunkter på dette med krokens utforming. Der også presiserte vi at ingen av oss var imot mothakeløse kroker, og at vi helst bruker det om egenskapene vi vil ha er der.

Men det som skjedde var at det kom profilerte fluebindere på banen som fikk med seg en hærskare av disipler og rakket ned på våre synspunkter.  Men for de av oss som er litt mer nerdete enn andre skinte det fort imellom at flere av de som ropte høyest hverken hadde kunnskap eller evnet å se ting fra flere sider.

 

Så krok er et ømtålig tema å ta opp som ofte skaper debatt.

 

Men når sant skal sies synes det å være lettere å diskutere krok her på ffs enn i andre fora.

 

Kjellemann

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen godt formulert, Kjell. Ja den tråden på FB burde vi deltatt i før, for den viste noen sanne ansikter, som hadde vert like greit å gjennomskuet med en gang. Skjønt, vi hadde vel noen teorier om dette i forkant også :)

 

Ja, denne tråden har opparbeidet akkurat så høy "nerdefaktor" som den fortjener. Gull, for oss som ikke klarer å slå oss til ro, før ting er gnudd helt ned til "nano" detaler ;)

 

Skal jeg være ærlig, så har faktisk FFS fått seg et lite løft slik jeg ser det. God stemning gutter. Rett og slett trivelig igjen! cccheers

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ViktorS.

Fra min side, kommer det forslag til kroker med mothake.

 

Til duns (12-20) : TMC 112y som en std. krok.

Tilsvarende (12-16) : Hends 400 Tykkere/sterkere kok.

Tilsvarende (14-20) : TMC 921  Tykkere sterkere krok.

 

Vårfluer (8 - 16) : Hends 400

 

SC - Hends 400 i de str. du ønsker..

 

Klinkhammer : Flere leverandører på spesialkrok til dette mønsteret....

 

Du vil nok få noen forslag på dette. Og merk deg, at krok er noe helt spesielt, som enkelte av oss har et litt kjært forhold til, og også helt spesielle grunner til hvorfor vi bruker akkurat det vi gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ViktorS

 

Jeg bruker i hovedsak følgende: 

 

Ferskvann

Dun og vårfluer - TMC 921

Klekkere og fluer med forlenget kropp - TMC 2488

Klekkere til vulgata/danica - TMC 200R

Mygg/buzzer - TMC 2488 evt Kamasan B100

Våtfluer/nymfer - Kamasan B170 evt B175

Streamer - Gamakatsu F314 

Steaking caddis - Gamakatsu F314 

 

Saltvann

Reker - Gamakatsu F314 

Sildeimitasjoner - Owner Mosquito

Streamer - TMC 777SP

Allrond saltvann - TMC 811 (men her jakter jeg litt etter en ny variant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere deler! Veldig interessant! Sjøl har jeg dager hvor alt går på skinner, mens andre dager (heldigvis få) er håpløse mht kroking, selv om jeg bruker stort sett samme mothakeløse kroken hele tiden. På de fleste større fiskene jeg tok i år, for ørret mellom 1 og 2 kilo, satt kroken i fiskens munnhule, ikke i leppa. Men jeg skal jammen studere fiskemunnen nøyere etter skade etter å ha lest denne tråden.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...