Gå til innhold

Krok,.....igjen :-(


Anbefalte innlegg

Hei "Båten".

 

For mange år siden, var jeg borti disse. Ganske god krok,men jeg mener å huske at den var litt liten i krokbøyen.

Ikke fullt så galt, som TMC 100,men ikkemye om. 

Enig med deg, i at på ordentlig små kroker, fra 18 og ned til 22, så er det ikke dumt å unngå et nedadbøyd "hinder" for krokingen.

Her er i allefall mitt forslag :

 

http://www.fishingmegastore.com/kamasan-b410-smuts-midge~290.html

Endret av Itte hackel
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "Båten".

 

For mange år siden, var jeg borti disse. Ganske god krok,men jeg mener å huske at den var litt liten i krokbøyen.

Ikke fullt så galt, som TMC 100,men ikkemye om. 

Enig med deg, i at på ordentlig små kroker, fra 18 og ned til 22, så er det ikke dumt å unngå et nedadbøyd "hinder" for krokingen.

Her er i allefall mitt forslag :

 

http://www.fishingmegastore.com/kamasan-b410-smuts-midge~290.html

Vil helst ha noen som ligner mest mulig på Hends 454 bare med rett øye. Med eller uten mothake.. Så litt på denne http://www.tungsten-beads-plus.com/collections/hooks/products/daiichi-dry-fly-hooks-1110Bare ned til 20, men for å være ærlig er det som regel smått nok for mine øyne.. Likevel ikke sikker på om jeg er i mål med min søken:) Takk for tipsene og kom gjerne med flere hvis dere kommer over noe.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god erfaring med TMC 508. Sjøl om krokgapet er smått, øyet ørlite nedoverbøyd, er detta en sterk krok med gode egenskaper. Og dissa er små i størrelsen, med kort skaft. Binder feks Hilara, fjærmygg og "B niger" på dissa :) Likte godt forslaget fra Ronny, sjøl om jeg ikke har prøvd den sjøl. En blanding av 102Y og 777SP - i tørrflueutgave. Stilig. Kan også anbefale noen Dohiku bl, som jeg liker godt til formålet 

Endret av Olav Haug
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godtværedette er en god krok "Båten".

Første jeg likevel reagerte på,er den lange krokstammen. 

1x short gir ofte mulighet til å bruke ett nummer større krok, for samme str. på imitasjonen. 

Dette medfører ofte litt større krokgap og litt mer styrke..

 

Små krokstørrelser, med samme fasong som 454? Skal jeg være ærlig, syntes jeg faktisk 454 str. 20 er en av de fineste krokene til "småttiser" jeg vet om. Problemet jeg har opplevd med kroker med slike spisser derimot, har jeg allerede skrevet om tidligere i tråden. Og det er neppe noen hemlighet, at jeg ikke kommer til å bruke de om det ikke er helt spesielle grunner.

Nydelig å binde på. Gir flott utseende , og jeg liker str. i forhold til krokgap. Kroker gjør den også,men den gir svært lite hold, og jeg ville ikke brukt den til fisk over 200 gram....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godtværedette er en god krok "Båten".

Første jeg likevel reagerte på,er den lange krokstammen. 

1x short gir ofte mulighet til å bruke ett nummer større krok, for samme str. på imitasjonen. 

Dette medfører ofte litt større krokgap og litt mer styrke..

 

Små krokstørrelser, med samme fasong som 454? Skal jeg være ærlig, syntes jeg faktisk 454 str. 20 er en av de fineste krokene til "småttiser" jeg vet om. Problemet jeg har opplevd med kroker med slike spisser derimot, har jeg allerede skrevet om tidligere i tråden. Og det er neppe noen hemlighet, at jeg ikke kommer til å bruke de om det ikke er helt spesielle grunner.

Nydelig å binde på. Gir flott utseende , og jeg liker str. i forhold til krokgap. Kroker gjør den også,men den gir svært lite hold, og jeg ville ikke brukt den til fisk over 200 gram....

 

Fikk testet Hends 454 og Hanak 130bl og 230bl, som skrevet tidligere her, og liker Hanak klart bedre pga den ekstra lange krok spissen. Den kroker like godt og holder fisk bedre. Begge to er fra Tsjekkia og ellers like - samme produsent... Bare at den ikke har rett krokøye... 130BL er nå min mothakløs krok til tørt. Ellers kjøpte jeg før to år siden på salg halv pris hos Nordisk Mustad signature R50X og de kroker og holder også kjempe bra.

Endret av Ondrej
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Fader altså. Mye å tenke på.. Har bundet de små stort sett på 454 i år. Har kjøpt den du tipset om itte, så har jeg noe å bytte til hvis jeg mister mye fisk.. Ikke lett dette. Kjøpte noen 102y også. Begynner å få panikk for at jeg har det meste på mothaksløst i år....

Endret av Båten
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...