Gå til innhold

Hva er en bankers flue?


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Renaflua er utvilsomt ei god flue og jeg bruker den ofte. Det samme gjelder en comparadun, gjerne med Hends body quill i kroppen. Men, har til gode å få noen av disse til å fungere optimalt når kun fjærmygg klekker, eller under en maursverming, eller når det popper vulgata opp fra tjernet, eller...lista blir fort lang..
Det er gode mønster ja, men ingen av dem er bankersflue som dekke alle forhold.

Hadde jeg hatt et slikt mønster så hadde jeg nok fotografert skapningen og lagt det ut på forumet her. En virkelig bankersflue må etterprøves og verifiseres.

Å bare si at den er det, holder ikke for meg. Jeg hadde kanskje gått på en slik påstand for 30 år siden, men har blitt for grå i tinningen til det...

For noen år siden var det en som lanserte ei superflue for SØ. Denne ble det heller aldri publisert noe bindebeskrivelse, eller bilde av. Merkelig at dette synes å gjelde alle slike vidunder kreasjoner... ja, ja...



:)
bjorni

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det ikke skjer noe i sommervarme elver, så er det store triggerfluer fisket i raske partier som gjelder for min del. Fluer jeg kan fiske aktivt og gi liv. Grøthe Muddler er ei slik flue, men den var det tomt for på Hemsedal sport i år (gidder ikke binde hjortehårsfluer, knapt nok noen andre fluer heller), så da falt valget på en Goddards Sedge. Fronthackelet gjør at man faktisk kan få flua til å hoppe litt på vannet om man er litt aktiv med stangarmen. Null vak, men jeg klarte å lure fem-seks fisk fra 2-5 hekto. Det morsomste var likevel da en rugg hogg etter flua i et ellevilt plaskvak, klarte ikke å kroke, men ble så overrasket av vaket at jeg holdt på å gå utfor fossen. ;D  Og det var vel mitt sommerfiske 2014 oppsummert på seks linjer. Nå er det sykkel som gjelder.  ;)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vil si fluene er bankers under riktige forhold!

 

Mange fluer som er "bankers" under riktige forhold. Jeg tror det antydes her at det finnes fluer som fanger fisk uansett hvor og uansett når. Det finnes fluer som fungerer bedre enn andre til visse tider, men det finnes ingen fluer som fanger fisk uansett tidspunkt og uansett forhold. Basta.

 

Eirik

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fluer som er "bankers" under riktige forhold. Jeg tror det antydes her at det finnes fluer som fanger fisk uansett hvor og uansett når. Det finnes fluer som fungerer bedre enn andre til visse tider, men det finnes ingen fluer som fanger fisk uansett tidspunkt og uansett forhold. Basta.

 

Eirik

Enig med deg Eirik. Basta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke fortelle hvilken flue som er bankers fordi den er særegen. Langskafta krok. Fisker godt i skogstjern, også når det er blankt. Gir inntrykk av liv. Tar fisken så tar den på neste kast også. Fisken kroker seg selv (ref. en tidligere tråd). Det gikk en stund før jeg skjønte hva slags flue det er snakk om. Skjønt flue er vel å ta hardt i. En jordstreamer er vel strengt tatt ikke det. Her er forresten et bilde av Tom's bankers.

2113313_f260.jpg

 

ttongue

Det finnes ingen flue som er bankers overalt. Da kunne vi slutta med å fiske. Fisk hver gang og på nesten hvert kast er langt fra spennende og da mister fluefisket sin sjarm.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,man får aldri fisk hver gang,og på nesten hvert kast overalt.

Har jeg sagt det?

Jeg har en flue som er bankers.

Det er fordi denne flua har blitt testet opp mot andre fluer over flere år.

Jeg har også med meg et større utvalg av fluer på alle turer.

Jeg er ikke blind,og klarer antageligvis å registrere like godt som alle andre å tolke

hva som skjer,og ta utgangspunkt i det,og dermed velge flue.

Lett å ta feil,og lett å tro at man er verdensmester,og tro at man klarer å"match the hatch"greia.Uansett,denne flua har reddet meg alt for mange ganger til at den ikke fortjener navnet bankers.

Jeg for min del er ikke synsk,og jeg kan heller ikke si noe om hvordan ørreten tenker

angående valg av bytte.

Denne flua fisker særdeles godt i de fleste situasjoner.

Dermed basta.......

Den fisker noe helt utrolig forbasket bra. <<l

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er din beste fiskeplass??

Jeg har et sted som er helt utrolig forbasket bra.

Det er faktisk helt særegent (akkurat som meg sjøl, litt mystisk liksom).

Jeg går ut ifra at dere nesten dør etter å få vite hvor det er (alle vil vel vite hva JEG gjør, sant??)

Men jeg sier det ikke, tjihi!

Men dere da?

Hvor er den beste plassen deres??

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden var det en som lanserte ei superflue for SØ. Denne ble det heller aldri publisert noe bindebeskrivelse, eller bilde av. Merkelig at dette synes å gjelde alle slike vidunder kreasjoner... ja, ja...

:)

bjorni

Superflua har blitt "avdekket" av Bringsdal selv. Den er en enkel tubeflue laget av superhair(crinkle hair). Ganske lang og smal flue.  her er en variasjon med øyne http://puu.sh/apI1g/efc726397d.jpg(ikke bundet av meg). Slenger også inn en video hvor skaperen selv snakker om flua. https://www.youtube.com/watch?v=3-PNPeGxxJ8

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hvell hvert igjennm de viktigste imitasjonene. Tom sin flue er vell ikke av den vanligste sorten. Høres ut som det er noe helt eget med denne flua.. akkurat som om den imiterer et innsekt jeg selv aldri noensinne har sett med mine egne øyne. Fisker du bortgjemt Tom? Er du grunneier på et bestemt skogsområdet som du har helt for deg selv?

Vi har hvert igjennom døgniser, mygg, maur og daddys.. javell jeg får ramse opp resten.
Har inntrykk av at denne flua gjeller for stille vann ikke altfor langt over havet.
Da kan jeg gå videre til : Klegg (begynt å bli store og mange av dem), Så har vi en trio på veps, bie og humle<--- lite sannsynelig at dette skal klaffe vær gang!
Men det er speiselt en ting som kunne ha hatt min forståelse, men da er igjen krok str helt feil. Og det er øyenstikker imitasjon. Det blir omtrent som å se stor ørret ta mus. Heftige greier :) Men det er jo ikke dette heller tom? da sitter jeg igjen med diverse vann nymfer og libeller. Trur heller ikke at det er dette du mener. Har teset ut dette selv og det er ingenting bankers med dette.

Eller jo under riktige forhold. Du lurer deg kanskje ut kun under riktige forhold?

Kos deg med Revolusjonen din tom. Jeg følger fortsatt klekkingene og innsektene som er synlige på vannet og av fiskens interesse. Det er nemlig en av hoved grunnene til at jeg bruker nesten all fritid jeg har på fluefiske etter ørret........
Istedenfor en bankers sluk som sikkert kan være bankers 9/10 ganger. blir ikke helt det samme..
Eller kanskje det er noe i den bankers flua/sluk. Da slipper jeg jo å lure på hva ørreten spiser når det ikke klaffer. Så slipper det å smake så godt når jeg endelig lykkes.. Det blir mer en vanlighet. eller normalt om du vil ...............

God helg Tom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flua er latterlig enkel,og for de som er våkne så har jeg i en tidligere tråd snakket om den samme flua.

Min mening er at valg av krok har betydning.

Jeg har prøvd andre kroker,men føler ikke at det har gitt tilnærmelsesvis samme resultat.

En annen ting er å se på er hvordan flua ligger i vannfilmen etter utkastet,kontra det å starte

bevegelser ved inntrekk.

Ferdig insekt klar for take off,eller klekker.........

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, tror ikke det nytter med noen direkte imitasjonsmønster hvis man skal snakke om en bankers flue. Poenget er vel at det er en type flue som benyttes om man ikke observerer noe aktivitet i vannet. Da tror jeg heller atraktorfluer ala Royal Coachman eller en gul Humpy vil være svaret. Eller noe i retning av en March Brown for eksempel. Erik Eikres Vera er også et godt mønster under slike forhold (Min egen subjektive erfaring.).

 

Min bankers på vann er en blanding av Shipman buzzer og Eikrepuppa i krokstørrelse 12. Tynt dubbet og børstet ut. Fisker like godt over som under vann og skuffer sjelden.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...