Gå til innhold

Winston Boron III LS #5 9'' - erfaring


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle komme med en liten betraktning rundt Winston BIII LS. En stang som det har vært lite informasjon rundt på nettet, og som det var knyttet en del spenning til når den ankom. Det skal sies at jeg har en forkjærlighet for Winston, og at jeg nok kan oppfattes som subjektiv mht de grønne stengenes prestasjoner. Det sies at LS er arvtakeren til B2t som har vært min følgesvenn i samme klasse som den nye LS i mange år nå. 

 

Som alltid er det noe spesielt delikat over en Winston. Som mange andre premium stenger, så oser det av klasse når man åpner stangrøret og betrakter byggverket. Mange mener muligens at gutta på Twin Bridges er i overkant glad i lakk på stangemnene, og jeg kan forstå de som mener det. Jeg derimot, synes det er akkurat slik det skal være. Skal ikke bruke mye tid på å beskrive utseendet på stanga, men ønsker i hvertfall å kommentere korken. Winston har vært kjent for å benytte premium kork på stengene, men jeg har opplevd at dette svinger litt på noen av mine øvrige stenger. Gleden over at LS'en som ankom virkelig hadde førsteklasses kork var derfor stor. Rett og slett prikkfrie saker!

 

Men alt dette spiller liten rolle egentlig. Det handler til syvende og sist om fiskeegenskaper. Nå har jeg hatt en uke til fjells i varmen med denne stanga, og jeg ønsker å komme med en "first impression" før jeg legger ut på ny tur. Jeg opplever stanga som noe litt nytt, og anderledes, enn det jeg tidligere har hatt fra Winston. Jada, den gode "Winston feel" er der fortsatt i gode monn, men jeg opplever aksjonen på LS som mer harmonisk enn jeg gjorde på min tidligere favoritt B2t. Ls'en opplever jeg som mindre toppet, og enda mer harmonisk gjennom hele stangen (mulig dette kommer av at de har benyttet samme materialet - 3 generasjon boron - i hele stangen, i motsetning til B2t hvor kun butt-delen hadde boron). I følge Winston skal dette være en medium fast stang (noe som i normale tilfeller skulle tilsi en stang som ikke er særlig rask). Jeg opplever derimot LS som rask, men samtidig svært følsom. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det bedre, og jeg verken har eller kommer til å finne måleverdier for dette. I varierte forhold har jeg erfart at stanga leverer silkemykt på fine presentasjoner på tynn fortom, men heller ikke har problemer med å tvinge ut store vårfluer i moderat vind. Delikat og med store kraftreserver vil jeg påstå. Og kjøring av fisk, en drøm for de som liker en jevn bøyningskurve. 

 

Jeg mistenker at Boron III LS ikke kommer til å gå seiersrunder i tester, og George Anderson og andres "5 shootouts" kommer sikkert til å ignorere gode fiskestenger som dette. Men for min del er jeg overlykkelig over en flott sak som er utrolig vanedannende å svinge (så langt) og jeg tenker at for min del så er jeg ikke så opptatt av hva som kommer av nyheter videre, dette vil være min favorittfemmer i lang tid fremover (som B2t har vært noen år frem til nå). 

 

Til de av dere som går med planer om en ny femmer og ønsker en delikat, vakker og anderledes fluestang med bøtter av sjarm og kraftreserver så kan jeg ihvertfall anbefale at nye Winston BIII LS får lov til å være med i vurderingen. Det fortjener den!

 

/cato

 

 

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vrient å vite hva du mener med "lange kast", og i hvilke forhold etc. Og jeg kjenner ikke til 4ern i LS, men jeg kan jo regne med at den innehar noen av de samme egenskapene som 5ern. Sistnevnte har jeg fisket mye med den siste tiden, og selv om dette ikke er noen langkastende maskinkjepp, og ei heller er ment å være det, så opplever jeg at det er massevis av krefter i stangen. Treffer man kjemien med denne stanga, beholder roen og tilpasser kastet så synes jeg dette leverer svært respektable lengder. Liker den best på normale lengder (10-20 m), og har fisket 99 % av tiden på dette holdet (eller kortere), men har hatt ute snøret ved (tenkt) behov. Jeg har nå også forsøkt med et RIO Gold snøre, og selv om dette muligens er litt tungt så kledde det stangen godt synes jeg. Men du får sikkert bedre svar fra noen som har forsøkt 4ern...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Winston handler om kaste- og fiskestil. Winston handler om persepsjon, presisjon og presentasjon. Uhyre delikate stenger med sjel og fiskefølelse. Det er derfor du kjøper og bruker Winston-stengene som skiller seg vesentlig fra de fleste andre stenger på markedet..

 

Har nettopp kjøpt en brukt BIII #4 XS - 9 ft. Fra før hadde jeg GVX Select #4 - 8,6 ft. To helt forskjellige stenger. GVX er en supersoft aksjon helt ned i stangen, mens BIII en hel del stivere. Likevel en presis, rask helaksjons stang hvor det er krefter til lange kast, som for meg er rundt 20 meter. Jeg klarer ikke kontrollere elveflyt på over 20 meter...

 

Jeg har lagt Sage og Orvis stengene mine på hylla etter at jeg ble kjent med mr Winston.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at Winston kler en egen kastestil. Og det er helt sikkert enten slik at man liker det eller ikke. Mener selv at Winston favner rimelig bredt i spekteret både hva gjelder dagens sortiment, men også når man ser gjennom historien. At Winston har beveget seg noe mer i en "raskere" retning, eller ihvertfall supplert med raskere/stivere stenger de senere årene er også klart. Når det gjelder LS (som jeg regner med at foregående mente og ikke XS?) så synes jeg kombinasjonen av det klassiske Winston og en litt raskere aksjon har vært vellykket. Og som jeg egentlig forsøkte å si tidligere så handler aldri fluefiske for meg om "å kaste lengst mulig". Snarere om å kaste langt nok, og til det er LS (#5) et lykketreff for min del. Og dersom jeg MÅ langt ut, så funker det sånn helt passe greit det også... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Enig i at Winston kler en egen kastestil. Og det er helt sikkert enten slik at man liker det eller ikke. Mener selv at Winston favner rimelig bredt i spekteret både hva gjelder dagens sortiment, men også når man ser gjennom historien. At Winston har beveget seg noe mer i en "raskere" retning, eller ihvertfall supplert med raskere/stivere stenger de senere årene er også klart. Når det gjelder LS (som jeg regner med at foregående mente og ikke XS?) så synes jeg kombinasjonen av det klassiske Winston og en litt raskere aksjon har vært vellykket. Og som jeg egentlig forsøkte å si tidligere så handler aldri fluefiske for meg om "å kaste lengst mulig". Snarere om å kaste langt nok, og til det er LS (#5) et lykketreff for min del. Og dersom jeg MÅ langt ut, så funker det sånn helt passe greit det også... :-)

Ngiri; Du sier det som alle de andre lykkelige eierne av BIIILS sier; en fantom stang, og jeg mistenker faktisk at nettopp denne modellen vil nå høyt opp hos shootout'sene:-).

Nettopp grunnet sin raskhet- jeg og de andre opplever den som "supersmoothrask"..og helt fantastsik å kaste motvindskast med nettopp fordi man føler man spenner opp stangen og bare suser linen i trange bukter med positive overslag av lanng fortom. #4 9' er helt lik, et underverk, bare GVX select #4 kan måle seg med denne i kortlinebekken, og GVX selecten er virkelig en god og følsom #4 stang- litt raskere er nok BIIILS'en..uten å ha stiv tupp. Fantastisk gøy at du med B2t som tidligere favoritt liker LS'en så godt, for det samme gjør de som hadde B2X'en som favoritt:-)- smart trekk av Winston denne serien her. Og jeg har en B3X #3 8'6 som er knallgod hjemme, blir ikke brukt fordi B3LS #3 8'6 passer min kastestil mye bedre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...