Gå til innhold

Pusse kork


Stian L

Anbefalte innlegg

Før pussepapir-jobb kan du prøve litt aceton på en klut! DET funker... Litt varm zalovask etterpå metter korken igjen, og alt blir flott og reint. Hvis du skal formslipe greia til hånda, så hadde jeg kjørt på med 60-80, deretter 120-160, og avslutta med poleringspapir på 600-800 :)

 

obs: fra en tømrers synspunkt og erfaring 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før pussepapir-jobb kan du prøve litt aceton på en klut! DET funker... Litt varm zalovask etterpå metter korken igjen, og alt blir flott og reint. Hvis du skal formslipe greia til hånda, så hadde jeg kjørt på med 60-80, deretter 120-160, og avslutta med poleringspapir på 600-800 :)

 

obs: fra en tømrers synspunkt og erfaring 

 

 

Du kan trygt gå for Olav Haug sitt forslag, det funker helt topp.

altså, det å bruke aceton? vil det smuldre opp korken? er det bare "å kline til" eller gå forsiktig fram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på med sandpapir. Har ikke testet aceton. Men hvis håndtaket har blitt møkkete så har jeg bare brukt zalo og vann og en svamp. Blir rimelig bra det.

Skal du slipe så gå forsiktig fram, lettere å ta av litt til på neste runde, enn å få det litt for tynt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zalo løser opp fett men er også full av olje. Olje trekker seg inn i korken. Korken er jo treverk så jeg hadde vært sparsommelig med Aceton pga liminga.

Vaskemiddel før maling, ikke kraftvask, er det lite olje i. Funker bra, ikke sterk blanding. Slip pent med sandpapir - 240 til 400. Ikke slip før vask.

 

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, det å bruke aceton? vil det smuldre opp korken? er det bare "å kline til" eller gå forsiktig fram?

Neida, det går fint. Det er ikke mye du trenger, kun litt på en klut eller papir :) Har gjort det på flere stenger, og aldri fått noe problemer med korken i etterkant 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har en gammel Loop Yellowline liggende. Kjøpt brukt for noen hundrelapper, men i god stand. Selv om jeg har flere stenger i samme klasse er det mye sjarm i denne stangen og det er en stang jeg kaster godt med. Problemet er at korken passer for dem med ekstra store hender. Nå er ikke hånden min liten heller, meng jeg får vondt midt inne i håndflaten de gangene jeg bruker den. Jeg har lest litt om både bytting av korken og nedpussing, men er usikker. Om bytting av kork er det mest fornuftige, må jeg få noen kyndige til å gjøre dette. Men samtidig er det ingen fare å finne frem pussepapiret først. Lar det seg innenfor rimelighetens grenser seg gjøre og pusse ned korken for hånd? Mye arbeid? Stor fare for at resultatet ikke blir bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et forslag:

Sett en bitsholder i en drill, og tape fast hanholken til denne så den sitter.

Fordel å være to stykker, en som styrer drillen og holder i stanga litt ut fra holken, den andre holder i stanga litt over korken og holder sandpapir i andre hånden.

Kjør drillen, og hold stanga så den snurrer rett.

Skal du ta mye så kan du begynne litt grovt, om det ikke er veldig mye så kan du bruke 120.

Avslutter du med 400 eller 600 så får du en fin glatt overflate.

Lykke til!

Mvh Truls

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bare rense korken for skitt funker en runde med stålull aldeles utmerket. Hilsen Geir

 

Kjøpte en pakke med Scotch-Brite i våres for å gå over en stang som er jevnlig brukt i ca 20 år. THJ så stanga i dag og kan bevitne hvordan den korken ser ut i dag. Tok en liten del og fuktet med vann og bare gned over korken. Er meget godt fornøyd med resultatet.

 

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...