Gå til innhold

Rena, 10 grader drop i vanntemp


Bånngjedda

Anbefalte innlegg

Hei, en kompis er i Rena nå og målte 10 grader i vannet i dag tidlig. for to dager siden ble det målt 20!

 

Jeg vet at vindretningen skal ha mye å si for om overflatevann eller bunnvann blir presset sørover og ned i Rena. Men i følge grafen har vinden vært relativt stabil i det siste. Vannstanden har også vært ganske jevn, med bare noen cm opp og ned de siste dagene.

 

I går kveld var det nesten ikke vårfluer å se og bare beskjedent spinnerfall med stort sett småharr som respondenter.

 

Noen som har noen teorier?

 

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld var det fult av liv i Renaelva.

Målte selv 12 grader (klokka åtte) i vannet og så døgnfluer som ble tatt grådig og jevn.

Ikke mye vårfluer men det var noe.

 

Hvis du sier små harr tar du vist feil, så flere steady vak som var betraktelig støre en "små".

 

Må innrømme at jeg ikke fisket, bare var ute på en liten tur med sønnene mine.

 

Skal se hva det blir i kveld, håper på litt "action"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i Rena torsdag og i dag fredag. Elva er fin nå, men litt mye vann. Primært vårflueaktivitet, og da selvsagt på ettermiddag og kveld. Klekker en del Sulphurea, men fisken synes å gi blaffen. Noe ignita.

Torsdag ettermiddag var vannstanden perfekt, men så åpnet de slusene i demningem på kvelden og vannstand steg 20-25 cm. Vannet ble kaldere.

Fisket torsdag kveld/natt var meget bra. Tok mye stor fisk (se link). I dag, fredag, var det vanskelig. Fisken var sær og lite av den svømmepuppeaktiviteten vi hadde torsdag

http://instagram.com/p/rIgfoOTKYp/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Hvis spørsmålet ditt er hvordan det kan bli en så kraftig dropp så har det nok ikke bare har med vindretning å gjøre. Som jeg skjønt det så kan de slippe både bunnvann og toppvann når de tapper magasinet på vann. Så min teori blir i sånt fall at de har tappet bunnvann den siste tiden da det formodligen holder mye lavere tepm enn toppvannet. Det i kombinasjon med vindretning kan nok være en del av svaret. Sen tenker jeg at kortsiktig påvirker fiskens aktivitet av at tempen dropper så hardt men at den relativt rask tar seg opp etterhvert til det mer normale.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Tydeligvis pissevarmt i elva igjen, noen som vet noe? Hørte en tempmelding et sted fra på 17 grader. Da blir det vanskelig en periode til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg målte 14 grader midt på dagen idag, ikke langt fra hengebrua. Ikke så værst det vel? Rar sommer dette her, og vakaktiviteten var ikke det helt store. Ingen svømmepupper og lite vårfluer. Litt døgnfluer var det. Lurte en harr på 9 hg. Mye trivelige folk langs elva, og kult å se deg SwedeElvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Ah, var det deg jeg traff når jeg kom Jarle? Ja det var dårlige greier fredagen. Fikk tre harr på 1.1, 1 og 700 gram samt en liten ørret. De tok på dyret og en vårflueklekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...