Gå til innhold
  • 0

Ny med skyteklump søker visdom


Steffen F

Spørsmål

Har nylig anskaffet meg saltvannsstang og skyteklump og det som trengs, prøvekastet på gress først som gikk ganske smurt. Men I vann ble det en annen sak.

Har kastet med skyteklump på en 8'er stang før og det gikk bra, så tenkte en 7'er kom til å gå smurt.

Problem 1, skytesnøret er litt finurlig å holde grep på under dobbelttrekk pga vannet, holdet det på en litt utradisjonell måte for å unngå det, men trodde det skulle gå å holde mellom tommel og pekefinger/langefingef som jeg er vant til.

Problem 2; Å starte kastet etter inntrekk. Viser seg å være forferdelig mye vanskeligere med intermediate klump vs flytende klump som jeg antar jeg prøvde med på kastekurs. Klarte greit noen holdbare speykast med klumpen jeg har brukt tidligere, men med intermediate klumpen er det her litt krunglete erfarer jeg. Selv med vanlig overhodet kast føler jeg meg helt ny i game fordi jeg må anstrenge meg skikkelig for å få den opp av vannet og starte blindkastene.

Oppsett er Zpey scandic SW #7 en Scandic SW 16gr intermediate klump, ukjent flat gul skyteline(nylon tenker jeg) og en Danielsson 6nine snelle.

Søker ikke det ultimate svaret, men noen tips hvertfall. Evt. om det er lettere med en WF line ( som jeg tror siden jeg kan blindkaste uten hele klumpen ute til å starte med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Problem 1 - Ja skytesnører er tynnere og ofte glattere enn skytesnøret på en ordinær WF-line. Derfor er de litt mer knotete å håndtere. Under vinterfiske med stivfrosne fingre har det sjedd flere ganger at jeg glipper skytesnøret under kasting. Det er rett og slett bare en av de tingene du må leve med når du bruker skyteklump. 

 

Problem 2 - Ja en intermediate klump er anskeligere å løfte for nytt kast enn en flytkelump. Grunnen til dette er at intermediateklumpen må løftes UT av vannet først. I motsetning til flyteklumoen som ligger oppå vannet.  

 

Det å skyte ut snøret uten å ha hele skytepkumpen utenfor toppøyet blir skjeldent bra, ettersom mye av linehastigheten forsvinner når skjøten mellom skyteklump og line "hakker og lugger" opp i gjennom stangringene på vei ut...

 

Klarer du ikke å holde hele klumpen i luften, ville jeg gått for helline inntil du får bedre kontroll på kastingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker for svar,

har ikke særlig problem med å holde hele klumpen I lufta, men var heller manglende teknikk på å få hele klumpen + fortom opp av vannet når jeg står til lårene I vannet selv.

Blir litt frustrert når jeg står der og prøver for harde livet å røske den opp. Pleier å gjøre noe a lá et rullekast for å få den opp. Men det virker ikke som at kraften overføres så bra med noe skytesnøre ute.

Får den opp etterhvert men skulle gjerne ha gjort det I en sammenhengende bevegelse haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker igjen for gode svar Knut og Raymond, skal holde det her i bakhodet. Særlig det med å fiske helt inn til fortommen er med beina.

Startet som fersk fluefisker tidligere i år med tørrflue, så overgangen er litt rar, men har blitt ganske frelst av fluefisket generelt så jeg skal nok få has på dette. 
Blir mye finpussing av teknikk, men er vel bedre at det er teknikken det er noe med enn utstyret.

Tror nok jeg skremte det meste av Ørret og Abbor i vannet der jeg stod, godt jeg bare øver med ulldott :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Som nybegynner er du privilgert som bor i Kristiansand og har tilgang til miljøet rundt Grønberg Sport. Mange flinke å lære av der. 

Ja, er faktisk på Kastekurset Stein og Per Grønberg holder jeg prøvde skyteklump på. Stein nede på Grønberg sport er gull verd, har fått mye hjelp der til å komme inn i det hele. 

Stein er mildt sag drøyt flink til å kaste, så det er mye tips å få der, uheldigvis er kursene satt på hold til sommersesongen er over :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Apropos Stein, se gjerne hvordan du løfter et synkesnøre opp fra vannet før du evt speyer det nederst på denne siden: http://fluefiske.net/nyttige-kastetips-fra-gronberg/

 

NB: Som Stein er jeg stor fan av det vanlige overhodetkastet. Jeg håper du kan lære litt av min største feil (som det tok ca 2 år før noen fortalte meg at jeg hadde): Ikke legg for mye kraft i begynnelsen av kastet. Er man kraftig i armene er det enkelt å "peise" til, noe som gjør at snøret slår raskt opp for deretter å gå raskt ned for til sist å miste all kraft: http://www.flyfisherman.com/feature/fly-casting-overcoming-the-tailing-loop/

Konklusjon: Tenk "zzzaaAAAPP" (som filmen som sikkert ikke staves slik). SVÆRT lite kraft i begynnelsen av kastet for deretter å sette bukten på slutten med ordentlig kraft.

Og for guds, allahs, buddhas, tors, odins og alle andre guders skyld: GLEM at du har et håndledd. Ikke rør håndleddet! For da fucker du til alt du forsøker å få til. 

 

Skyteklumper er artige å kaste med, men intermediatesnøret (det mellom skyteklumpen og backingen) kan virke litt vanskelig å håndtere pga materialet. Hvis du vil ha et litt tykkere intermediatesnøre er det bare å snakke med Stein og forberede kontoen på en kjapp reduksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har en to-hånds #11 som jeg lenge hadde skyteklump på

og det ble bare tull siden jeg sjeldent fisker etter laks.

 

I det jeg hev på en WF-line en vekt høyere, altså #12,

gikk det såååå mye lettere. 

 

Så for meg fungerer det mye bedre enn skyteklump.

 

Du skal kaste ofte og mye med en klump før det sitter.

For de fleste er det nok lettere og komme i gang med en WF...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg får gjøre mitt beste, man trenger jo ikke å kaste 30m konstant for å få fisk.. klarer noen brukbare fiskekast med 1 til 2 blindkast nå.

@Gronnvbx Jeg bruker minimalt håndledd, prøver å holde fighting butten "flush" med forarmen min så godt jeg kan, kaster dog med stangen litt ut fra kroppen on ikke loddrett oppover som de fleste instruktørene gjør på filmer.

Bruker nok også litt mye kraft til å begynne med, men klarer å holde meg i skinnet og ikke bli for ivrig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei Steffen.

Det er noen år siden jeg benyttet slikt utstyr. Men når jeg gjorde det, var det flere årsaker til det. I all hovedsak, benyttet jeg dette til fiske i sjøen. Grunnene, var som følger:

* Med en godt tilpasset klump, trengte jeg få blindkast, for og komme ut. Langt ut om nødvendig. En skyteklump, kan tilpasses slik, at den jobber fra starten, og med lite line. Derfor kunne jeg fiske kastet nesten helt inn, og komme fort ut igjen. Det og fiske kastet helt inn, var/er nødvendig, da flere fisk tok helt inne..

Men ved bruk av skyteklump, trenger man også skyteliner. Og her opplevde jeg de største forskjellene. Jeg og "gjengen" prøvde det meste som var den gang, fra flere generationer HT skyteliner (flettede, med og uten kjerne) til glatte stive liner, som "flat beam" med flere. Personlig, endte jeg opp med standard coatede skyteliner. Det var det flere årsaker til. Disse gav meg mulighet, til litt mer overheng, lettere og holde med kalde fingre og hadde mindre tendens, til og kjærve seg inn i alt.

På sjøøretten, brukte jeg en #6 stang, og hadde flere klumper jeg vekslet mellom, i forhold til vær og fiske. Med tanke på været, var det vinden, som ofte avgjorde klumpvalget. Jeg hadde en 9 meter lang flyt #7 som jeg brukte i vind. Og en 13 meter  klump flyt #6 til moderat og lite vind. ( I tillegg, en 7 meter #8 klump flyt, til store fluer)

Om jeg fisket ei line som gikk under vann, benyttet jeg Intermediate, og benyttet samme klumptypene, men gikk ned 1 meter pr. klump på lengdene kontra flyt. Akkurat dette vet jeg ikke hvorfor jeg gjorde, men vil tippe det hadde noe med komprimeringen, som var på intermediate kontra flyt.

Nå er det mange år siden jeg fisket i sjøen, men er straks klar for og ta dette opp igjen. Og i den forbindelsen, har jeg laget nye løkker til skjøting, og kommer til og ta i bruk de samme oppsettene igjen.

 

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Raymond

Jajøss, det der var jo jævlig lett og forstå, eller? :D

 

Toppen er ikke sterk nok til å tåle det tunge løftet, så du ender opp med å få en veldig lang arbeidsvei før du får løftet opp lina/klumpen. Mao du klarer ikke å løfte den opp uten å måtte springe på land. Bruker du derimot den delen av stanga som er sterkest, bunnen, vil du med engang kjenne at det blir enklere

 

Dette er nok enklere å vise enn å forklare merker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

slenger inn en oppdatering etter å ha vert ute på SØ fiske 2 dager på rad og fått inn totalt 8+ timer ordentlig fiske, tross alt jeg bare har fått 3-4 følgere. WF snøre er nok enklere, men med plass til baksleng går ting svært bra.  Linekurv trengs sårt og skal kjøpes inn. Spey kast kommer når det kommer sier jeg meg til ro med for nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

med riktig wf snøre (lengre belly) kan man fint ta vannkast, evt gå opp i klasse, #6 stang med #7 snøre så flyr lina ut med vannkast :D men man trenger ikke det heller. bare gjør som Mr.brun

Smeller ut denne på ny for den er så J#¤%&/ rå :)  bbboobies

 

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/16220-andre-brun-er-r%C3%A5/?hl=hatten 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

På problem 2:

 

Problem 2; Å starte kastet etter inntrekk. Viser seg å være forferdelig mye vanskeligere med intermediate klump vs flytende klump som jeg antar jeg prøvde med på kastekurs. Klarte greit noen holdbare speykast med klumpen jeg har brukt tidligere, men med intermediate klumpen er det her litt krunglete erfarer jeg. Selv med vanlig overhodet kast føler jeg meg helt ny i game fordi jeg må anstrenge meg skikkelig for å få den opp av vannet og starte blindkastene.

 

Svar:

Kan virke som klump ikke passer til stang. At den rett og slett er litt for tung.

En løsning kan være å korte ned klumpen i bakkant, ikke mere enn 10cm i gangen. så prøve om lina kommer bedre opp av vannet og om ankeret blir bedere. Er lina alt for tung kan det gå flere runder før du finner den vekt/lenge som passer, men ikke gå for fristelsen til å kutte en halv meter. Her snakker jeg av erfaring, har ødelagt mere en en skyteklump pga. utålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

hallais. du har fått mange gode svar her, men siden jeg ligger våken å kjeder meg litt kan jeg hive meg på et par småting nevnt tidligere i tråden her. 
Under sjøørretfiske i sjøen skal du ikke slite med å trekke klumpen opp av vannet fordi du alltid må huske på å fiske flua helt inn.  det kan du like gjerne venne deg som en enkel vane å du vil få en å anna fisk som du ikke hadde fått ellers  aaapplaus  jeg fisker alltid flua så langt inn at jeg ser den visuelt, dvs jeg fisker inn til det gjenstår 5meter line, da trekker jeg rolig inn i et begynnende rullekast å da har du dermed neste bare fortommen utfor stangringen når du begynner kastet, dvs ingen problem med å starte kastinga. har du også et godt smurt og rent snøre, gjerne klump er det 2-3 luftkast før du kan sleppe kastet igjen. =effektivt fisking fffishing 
Mange har jeg hørt også liker å fiske wf liner etter sjøørreten, siden løkkekoblingen skaper trøbbel på utkast . men dette er bare tull, få hjelp til å lage en smooth løkke av en som kan dette og det er ingen problem. fiske og kastemessig er klump hakket mere effektivt etter min mening. 
kan også godt tenkes at klumpen er hakke for tung, eller at stanga er håpløs myk i tuppen. dette gjør det også litt verre å trekke synkeliner opp av vannet. Eneste som funker til f.eksempelvis laksefiske i elv med synkeliner er stenger som er stiv i tuppen. Da man fisker tyngre enn intermediate ville jeg helt klart valgt stenger med typisk stiv tupp, alla guideline reaction, lts across... med andre ord raka motsetning til en stang som g-loomis NRX som har en tupp som er helt fraværende. Gir tuppen etter vil du måtte slite snøret opp av vannet og du vil slite med å få veldig dårlig tid i kastet, og skape unødvendig dålig tid for deg sjøl i selve kastet. 
Men til sjøørretfiske er det ikke problem med å trekke lina opp av vannet, da du som sakt skal fiske flua helt inn.  :D 
Dette med å bruke ryggen på stanga som en var inne på er riktig så å vell at du kan gjøre jobben enklere for deg sjøl når du fisker med type toppaksjon stenger som er myk i tuppen men igjen gode stenger til kystfiske. Skal du fiske tyngre enn intermediate handler det kun om å finne stenger som gjør jobben enklest mulig, og det er en stangaksjon der tuppen er stiv og ikke gir etter når du trekker inn synkeliner. Håper dette ga litt bedre forståelse for deg om du også skal begi deg innpå laksefiske i elv endag. litt offtopic men bra grunnforståelse av hva som er viktig når du skal trekke synkeliner opp av vannet.  cccheers 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...