Gå til innhold
  • 0

Den ultimate ny-begynner-tråden for fluefiske :-)


Skævvens_Mann

Spørsmål

Hei alle barn av fluefiske...  :)

 

Jeg tenkte det atte siden jeg atte er kommet meg til lett viderekomne når det gjelder fluefiske vil jeg ta meg den frihet og fortelle dere alle sammen hva jeg gjorde feil til og begynne med, og når jeg begynte og gjøre ting riktig og hvorfor.

 

Så i stedet for å være belærende om hva som er riktig, 

skal jeg heller fortelle hva som funka for meg...

 

Jeg begynte egentlig med fluefiske på den tiden "det var noe rare greier" her i Norge, da jeg var ung og vakker. Men så dabbet det seg pga damer, sex, og siden familie...jævla mas... :D 

 

Men i senere alder fikk jeg interessen og gløden tilbake. Og da opptager jeg at fluefiske var blitt allemannseie! Det var ikke rart lenger...hmmm...

 

Ok....

 

Jeg tok opp fluefiske igjen for ca 5-6 sesonger tilbake. Jeg lærte fort at dette var blitt en helt ny greie. Vitenskapelig, og masse tricky kasteteknikker (!)

 

Ivrig satte jeg meg i bilen med full oppakning og godt mot...

 

"Detta kan jeg, jajøss! Jeg hadde da drivi med dette for 30 år si'a, så detta erra itn'o problem, hva!?"

 

'Jeg visste ikke da hvor ettertrykkelig jeg skulle bli satt på plass...'

 

Jeg plaska tøff og jævlig ut i ÆLVA . "Her skulle det faen meg

både VADES og kastes LAAAAAANGT". Jeg vada tell puppa å DÆLJA til og veiva som en gaaal med stanga. Resultatet ble et mareritt med krøll, fisking av trær, rææva presentasjon av flua, og sjeldent fisk (annet enn småjævler og en FLAKSE-fisk innimellom).

Jeg brukte mer tid i elva på å feste på ny fortom enn å fiske....øøh..

Fluer mista jeg hele tida, i træra...

 

Og jeg skulle lissom alltid kaste lengst mulig....

Jeg led av den høyst vanlige villfarelse at det alltid er mer fisk på andre sida av elva. Vaffal ikke nærmere meg enn midt i elva!

 

Disse traumene slet jeg med i et par sesonger før en hyggelig fyr sa til meg: 

 

Du gjør ALT FEIL! Dyrt og flott utstyr har du, men du fisker som en DUST! Skal jeg lære deg hemmeligheten? Spurte han.

 

JA FOR f.., svarte jeg.

 

Men husk at du skylder meg en DYR KÅNJAKK når du med hånda på hjertet kan si at jeg viste deg den rette vei, ok? 

 

Jadda...jadda...svarte jeg...

 

Også må du gjøre nøyaktig som jeg sier, uten spørsmål, sa han. 

 

Jaaaadaaaa...svarte jeg...

 

Resten av sesongen skal du ALDRI kaste lengre enn 15...femten meter, ok?

 

HÆÆ..?. Men ok...

 

Du skal heller ikke prioritere OVERHODET-kast, for det kan du allerede, ok?

 

Jasså...? Men...

 


Ikke noe MEN. Si: VIND er kuuult... Si det, og men det...

 

Javel, vind er innmari kuuult... (må ha rabla for denne fyren...?...)


 

Vading er feigt, men mår'u så mår'u. Aldri lengre ut enn rævdybde...

 

Javel..? Ok..

 

Du skal få den lina ut mellom tre og femten meter uten overhodet-kast. Når du drar på fishing skal du tenke "trening" ikke bare fiske. Du skal oppsøke vanskelige steder i elva eller i vannet med kratt og dritt rett bak deg og finne ut hvordan du i all verden skal få flua lengre ut enn 3 meter. Du skal klare 10-15 meter under sånne forhold etter denne sesongen. Du kan fiske innimellom, men det blir mest trening, ok?

 

Ok...? (herreguuud)

 

Jeg så på fluefiskefilmer i detalj. Leste og pugga kasteteknikker, gooogla og glodde til øra datt av og øya dovna bort...

 

Jeg skjønte etterhvert at det ikke dreier seg om å kaste langt, men å ha kontroll og presentere flua riktig under vanskelige og trange forhold. Og gjøre sånne situasjoner til en venn med muligheter for stor fisk, ikke bare oppsøke områder i elva med gode baksleng-muligheter.

Dessuten skulle jeg ikke kaste overhodet-kastet. Det hadde jeg lovet....

 

Jeg trente på spey, snake, reatch, switch, snap-t, bitch, og faen sjøl både på venstre og høyre side av elva. Reel fisketid og ren trening ble 50/50. Jeg vada aldri lenger ut enn ræævdybde. Vading er FEIGT! Husk det... ppcrazyeyes 

 

Under den 3'de sesongen begynte det å gi resultater. Jeg begynte å få fisk. Vakende fisk! Stor fisk!

 

Jeg spotta, snæik-rolla, rulla, fjærlette presentasjoner med teknikker jeg hadde trent så jævli på. Trengte aldri å kaste langt. Ikke noe stress. Jeg ble ikke sliten lenger etter timer i elva som før hvor jeg drev med anstrengende kasting.

 

Sjeldnere fiska jeg trær, sjeldnere floker og dritt. Fluefiske ble GØY

og NESTEN problemfritt! Jeg hadde endelig skjønt det! Jeg var på rett vei! Jeg begynte å få FISK, og sex-lysta kom tilbake igjen....

 

Så til konklusjonen:

 

Fluefiske dreier seg IKKE om å kaste fra 25-900 meter! Glem det! Det handler ikke om det overhodet.

 

Er du interessert i langkasting så er det en egen sport i dag,

nemlig "CASTING", og det har ingenting med praktisk fiske og gjøre. Casting bedriver du (med skjørt og blonder.... ;D ) på ei BRYGGE under gode forhold. Få dette inn i hodet så er mye gjort!

 

Jeg kaster veldig sjeldent lengre enn 20 meter for å få fisk.

De fleste fisk tar jeg faktisk innenfor 5-15 meter, ok?

 

Seff opplever jeg også at drømme-fisken står akkurat utenfor rekkevidde, men den driter jeg i. Broren hans står 5 meter nærmere land litt lenger ned i elva

og er minst like stor. 

 

Du mister mange fisk ved å stresse lange kast. Armen verker og senebetennelsene er ikke langt unna etter en lang sesong. 

Fluefiske skal være behagelig og man skal føle kontroll, ikke sant?

 

Og en viktig ting: Ikke VADE for DYPT! Det er ingen....INGEN, som klarer å gi en god presentasjon eller kaste med kontroll med strake armer når du står med vann til brøstet! Det er en myte og bare dumt! Da jeg ser en og annen fisker laaangt

der ute i elva med vann til armhulene og strake armer, veit jeg

at han er mer amatør enn meg. Skulle bare ønske jeg kunne reitleia

han på en måte som ikke fornærmet ham...pfff...

 

Da jeg ser en vakende slask utenfor min egentlige rekkevidde,

tar jeg noen skritt tilbake før jeg kaster. Da har jeg større tjangs til å

nå den fordi jeg har MER kontroll da jeg står grunnere, you see...?

 

Jeg lærte også smått om senn at fisken ALDRI er på andre sida. Den tiltrekkes nemlig av meg! Så det er alltid flest fisk på min side, ok?? :D 

 

Også er det den jævla insekts-læra daaa... Men det er en annen historie...

 

Og hvem var den fyren som fikk meg på den rette vei?

Det var min indre stemme...hiihiiii.... :P

 

Og han fikk også kånjakken jeg lovet ham....

 

Skitt fiske...! :)

  • Lik 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Javel, Skævvens mann. Skal du lære meg opp litt da? Jeg trenger mer trening mtp at jeg tok i ei fluestang for første gang for ett år siden. Du virker jo å være glad i en utfordring, mener jeg.. :rolleyes:

 

Heehee... :-) Jaaa... Bli med til Rena i høst på driiitkuuult harrfiske.

Fordelen med høsten er at man fisker på dagen/ettermiddagen, 

så koser man seg når mørket kommer med ljuge-storyer om storfisken

man mista.... :-)

 

Joa, jeg tar glatt en utfordring, men jeg er ingen dreven fluefisker.

Men jeg kan litt da...

 

Men har du vadere da Elisabeth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vading er jo feigt..? ;)

 

Selvsagt har jeg vadere, neopren og gore tex.

Heehee...ja, det var et lurespørsmål... :-)

 

Og ja, vading er feigt. Men av og til må man bare....

 

Fy fanken og det BØTTER ned her i Nittedal nå...

 

Husker jeg ikke feil, så er du en del i RENA? Hvor i verden

bor du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kastinga kommer med tia, det er insektene man bør fokusere på som fluefisker. Hjelper ikke å snæike tvers over Mjøsa når du ikke skjønner en dritt av hva som skjer når det begynner å vake. ;)

Men, klart! Øvelse gjør mester! Å kunne forskjellige teknikker forenkler fluefiske en hel del. :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det beste tipset en fersk fluefisker kan få er etter min mening følgende : meld deg på et kastekurs, enkelt og greit. Ikke noe er bedre enn en godt utgangspunkt hvis man vil lære å fiske med flue. Selvlærte fluefiskere har lett for å ta på seg unødvendige kastefeil i startfasen og disse kan være ett helvete å bli kvitt. Snakker av erfaring. :)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Waffal, det du sier er helt riktig. Og jeg gikk den tunge veien

og lærte av meg selv og fra filmer. Men det går det også dersom

man er ivrig nok. Men jeg hadde helt klart kuttet ned lære-tida

om jeg hadde betalt for et kastekurs eller to.

 

Men fordelen man får ved å lære seg sjøl er FOKUS.

 

Tenk også på det at de som først fant på diverse kaste-teknikker

hadde ingen der til å lære seg. Men de hadde grunnlaget. 

Akkurat som jeg hadde når jeg gikk til verks. Jeg var ikke helt blank.

 

Jeg er lissom ikke typen til å stå der i flokk å lære fluekasting.

 

Jeg rapper heller fra andre jeg tilfeldig møter i elva, som på kvarven.

 

Det er bare sånn det er... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...