Gå til innhold

Det spøker for fluebindindgsmateriell........


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Så akkurat på glommaguiden nå at Vegard Paulsen på Hagen Sport i Elverum kunne fortelle at han ventet på en forsending med CDC og annet naturlig fluebindingsmateriell. Det viser seg nå at forsendingen er stoppet i tollen på grunn av fare for FUGLEINFLUENSA. :evil: :evil:

 

Dette kan jo faktisk bli et problem fremover.

Så vi bør nok binde fluer som bare f.....fremover med tanke på sesongen. For om noen måneder kan det være vanskelig å få tak i diverse naturlig fluebindingsmateriell.

 

:mad: :mad: :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Ehhhhhhhh! Går rundt og lurer på om EG har fått flueinfluensa eg...........................................................har så jækla lyst på høne!! laugh.png' alt=':lol:'> :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhhhhhh! Går rundt og lurer på om EG har fått flueinfluensa eg...........................................................har så jækla lyst på høne!! laugh.png' alt=':lol:'> :roll:
Er det slik det er! Og jeg som trodde det var fordi jeg hadde spist revekjøtt laugh.png' alt=':lol:'>

 

Hehe, rev er faktisk ganske godt! :shock:

 

Er det noen grunn til å være bekymret for material utvalget i sommer da.

Har holdt på i så mange år nå at jeg tror jeg skal klare meg gjennom sommern...men det kan sikkert være noe å tenke på hvis det er noe man må ha! Frykten fører ofte til at folk hamstrer!!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke fluebindermatriell behandlet mot både det ene og det andre da ?

Mener å ha hørt det.

 

Det er det nok, men det hjelper lite. Når myndighetene har funnet ut at fugl kan bli syke får de dødsangst å noia tvert.

 

Jeg legger meg på sofan. Vekk meg når folk har slutta å skrike. :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjærmateriale er en mulig smittekilde så jeg ser ingen grunn til å ikke ta problemet på alvor. Virus er noe dævelskap, mye mer utilregnelig enn bakterier og sopp. Blir nok vanskelig med fjær etter hvert som boksene her hjemme er tomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg sitere kommune legen i Vestby : " det er mye større kjanse å bli drept i trafikken enn å pådra seg fuleinfluensa" Sitat slutt.

De fleste fjærprodukter er vel behandlet ved frysing å liknende så da er det liten mulighet for virus å overleve.

Fuleinfluensa er heller ikke et nytt fenomen , det har vært i naturen i årtider.

Synes personlig at det er blåst opp unødvendig mye. å prøve å stoppe det ved å vaksinere " tamm" fugl er etter min mening det verste en kan gjøre . da er det vel som med alt annet , det kommer et resistent virus!

Hvor mange har gått dukken av fugleinfluensa i moderne tid ? en håndfull eller to.

Hvor mange dauer av vanlig influensa ? 5-6000 hvor er logikken??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg var i går innom Jarle & Bjørnar . i den anledning forhørte jeg meg om hvordan de ser på videre innførsel av fjær produkter , nå som hysterien herier for fullt.

Det de kunne fortelle meg var at alt av flærprodukter blir tørket desinfisert å noen blir farget . dette tar alt. men om det ikke var nok så når esken er ferdig pakket så blir denne gasset som siste kronen på verket. :D:D

De hadde ingen problemer med innførsel av fjær!

Så da er det vel trykt å si at produsentene av fjær produkter tar fuleinfluensasmitten på alvor , å at det er ingen grunn for oss forbrukere å bekymre oss! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Eirik sier, ingen grunn til å bli hysterisk. Men problemet må tas på alvor også av oss fluesurrere. Jeg ville i alle fall ikke kjøpt direkte fra østen. Holder en seg til seriøse forhandlere her hjemme eller fjær fra andre sida av "dammen" er en nok trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kort innføring; Virus er levende organismer som ikke "blir borte" etter opphold i en vanlig fryser eller av seg selv. Derfor er det lagt restriksjoner på import av ubehandlede fjærprodukter som f.eks fyll i sengetøy mm.

 

Materiale til fluebinding er i hovedsak behandlet både med vask og impregnering og utgjør således ingen fare. (selv om det er lagt importrestriksjoner fra enkelte utsatte områder)

 

Derimot er det et tenkelig problem om man skulle være nødt til å slakte ned en hel besetning med oppdrettfugl. Da kan det bli vanskelig å få tak i fjær.

 

Utfordingen med fugleinfluensa (som i utgangspunktet er en fuglesykdom) er dersom viruset skulle mutere og smitte til mennesket. Dette kan bare skje dersom man er i tett konktakt med smittet fugl eller fuglebæsj.

 

Derfor er føre var prinsippet viktig. Unngå nærkontakt med fugl og fugleavføring. Praktiser god håndhygiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kort innføring; Virus er levende organismer som ikke "blir borte" etter opphold i en vanlig fryser eller av seg selv.

 

Ikke for å pirke, men det ble ikke helt rett.

Et virus er en liten "ikke-levende" partikkel bestående av et proteinskall og innenfor her finner man arvemateriale DNA eller RNA. Virus kan infisere andre biologiske organismer, og kan bare reprodusere seg ved å overta celler. Virus kan ikke bevege seg selv, og det har ingen metabolisme. Det mangler alle cellulære mekanismer for å reprodusere seg selv, og er således ikke en selvstendig levende organisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ikke bidra til å gjøre dette vanskeligere enn nødvendig, men i medisinsk terminologi betegnes virus som mikroorganismer og hvorvidt de er levende eller ikke spiller forsåvidt ingen rolle. En mikroorganisme er avhengig av andre livsformer for å formere seg og så lenge det finnes bærere av viruset er hensikten å begrense disse. Derfor også restriksjonene mot ubehandlede fjær og generelle forbud fra eksponerte områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mikroorganisme er avhengig av andre livsformer for å formere seg.

 

Ikke for å være pirkete ( laugh.png' alt=':lol:'> ), men dette stemmer vel ikke helt. Nå er ikke jeg biolog, men mikroorganismer innebefatter vel en rekke encellede livsformer som bruker celledeling når de formerer seg. Og det greier de vel fint på egenhånd?

 

Sorry avsporingen, kunne bare ikke dy meg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikroorganisme = en- eller fler-cellet organisme som er så liten at den ikke er mulig å se med det blåtte øye. Men vanligst så forstår man dette som encellede organismer. Kalles også for mikrober. Virus tas gjerne med i denne gruppen, men virus mangler det meste av det vi har som kjennetegn på liv. Ingen forbrenning. Ingen egen formering. Ingen mulighet til å beveg eller forflytte seg selv. Mange har hevdet at dersom virus betegnes som "liv", ja så må også datavirus innbefattes. Dog litt mer søkt.....

 

Jeg er jo ikke uenig i at ubehandlet fjær og skinn fra fugel kan være en mulig smittekilde.

 

Jeg har det meste av det jeg trenger av fjær, så jeg bekymrer meg ikke. Ikke ennå i alle fall..... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...