Gå til innhold

Fish Cat Scout


Frode S

Anbefalte innlegg

14905268653_383040f97c_z.jpg

 

Var på utkikk etter en ny farkost for fiske. Kravene til denne fysisk, var en farkost som var lett å transportere, måtte passe i bagasjen på bilen, ikke for tidkrevende å montere/ rigge ned.

 

I bruk, måtte den være stabil nok til å kunne brukes trygt i grov sjø, enkel å manøvrere, mulig å bevege seg over middels områder samt mulighet til å endre retning/ korrigere farkosten uten å måtte legge fra fiskestangen/ bruke hendene.

 

Plukket opp en Fish Cat Scout hos Runar på Nfisk forrige fredag – tenkte jeg skulle oppdatere denne tråden underveis med erfaringer jeg gjør ved bruk av denne. Selv har jeg fisket fra mange farkoster som: båt, pontong, kajakk og belly i sjøen og alle bringer noe til bordet – så jeg ønsker å dele hva denne pontong/belly/ ett-eller annet kan by på.

 

Pris er 5500,- for herligheten :-)

 

Har i løpet av helgen hatt Scout’en på sjøen ca 10 timer – så det er ikke all verden med erfaring så langt, men noe har jeg.

 

Ut i fra kriteriene jeg hadde for ny farkost vil jeg si at den innfrir på det fysiske. Den er grei å transportere (noe større og klønete en forventet men det går greit) og det er minimalt med deler og rigging som skal til. Den veier ca 15kg så noe masse er det og den tar god plass i bagasjen, spesielt når man skal ha med sekk, vadere, tre-fire stenger osv. Jeg laget en «pose» av en presenning jeg pakker den i – det gjør også at den kan komprimeres litt når jeg snører den igjen, samt det drypper ikke vann i bilen på hjemveien – noe som har fungert veldig bra! Jeg får plass til alt jeg trenger men ikke spesielt med plass til overs J

 

Riggingen tar liten tid – timet dette og det tar ca 15 min å rigge/ fylle med luft og samme å tømme for luft/ pakke ned og få den inn i bilen.

 

Det er i den praktiske bruken på vannet jeg virkelig liker den så langt! Man sitter overraskende komfortabelt i den og høyt! Jeg har vann til et stykke opp på leggen og sete er godt over vannet (har ikke fått vann inn på setet de gangene jeg har tatt den ut!) Det er god ryggstøtte og beinstøtten virker bra for meg på den lengste innstillingen (jeg er 1.92) selv om jeg bruker denne minimalt. Det er godt med lasteplass bak setet – men vil anbefale en dry-bag for å være på den sikre siden. Det er en lomme på venstre side – som har godt med plass til fluebokser og div. rask. Samt en flaskeholder og stangholder (borrelås stropper.)

 

Var veldig skeptisk til løsningen for årene da dette så litt «plastikk ut» samt det virket som man ville ro veldig unaturlig og årene virket korte. Kan si etter å forflyttet meg mye med denne at det systemet fungerer optimalt! Båten er så lettrodd at man ikke bruker krefter for å forflytte seg og lengden på årene er helt riktig for vekten/ størrelsen på båten. Den er såpass lett å forflytte – at jeg brukte svømmeføtter og flyttet meg som i en belly mer enn jeg brukte årer ved mindre forflyttinger.

 

Har man planer om å forflytte seg over veldig store områder – vil en Pontong eller kajakk være et bedre valg. Selv om den er lett å ro og veldig stabil, er dette ikke farkosten man ror kilometervis med og det er ikke mulig å montere motor på den.

 

Kasting og fiske fra båten virker veldig bra – man sitter så høyt og stabilt at man har bevegelsesfrihet til å kaste/ fiske uhemmet. Det at båten er åpen foran gjør det veldig enkelt når man stripper snøre og man har god kontroll på snøre/ flue i fisket. Årene legges stabilt i «låst» posisjon langs pongtongene og det er ingenting som lina kan henge seg opp i på de. Årene vippes lett opp igjen for bruk.

 

 Liker også at den er lett å holde retningsstabil ved bruk av svømmeføttene da man fort blir utsatt for vindfang og strømninger. Har ikke hatt noe problem med å holde retning i 5+ m/s vind kun ved bruk av svømmeføtter.

 

Så «so far so good» - oppdaterer denne tråden med videre erfaringer, da det kun er førsteinntrykket jeg har etter begrenset bruk!

 

 

 

 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har hatt bra mange timer i sjøen med denne nå og jeg er fortsatt veldig fornøyd basert på de første betraktningene jeg gjorde.

Har fisket en del fra kajakk i sjøen også og den eneste fordelen jeg ser med den er hvis man skal dekke store områder/ forflytte seg raskt samt man vil ha noe bedre "lastekapasitet" i form av ting man skal ha med.

Jeg legger ikke ut på "langtur" i Scouten som jeg gjorde med kajakken. :-)

Ellers så er det den eneste farkosten (har også hatt kajakk og pontong) jeg har brukt jevnlig til fiske da den er såpass lett å pakke/ rigge og få frem til sjøen.

Kan lage en for/mot liste basert på mine erfaringer med scout'en og kajakk når jeg kommer hjem i kveld [emoji3]

Endret av Frode S
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ellers så er det den eneste farkosten (har også hatt kajakk og pontong) jeg har brukt jevnlig til fiske da den er såpass lett å pakke/ rigge og få frem til sjøen.

Kan lage en for/mot liste basert på mine erfaringer med scout'en og kajakk når jeg kommer hjem i kveld [emoji3]

 

Nytter ikke om det er verdens beste båt/kajakk/pontong i vannet om den aldri blir med ut på tur. Lett å transportere (i bil) til og fra er derfor et must for min del.

 

Supert med for/mot-liste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg laget en liten for/mot kun basert på mine meninger/ erfaringer, håper dette hjelper.

 

Er en faktor til som jeg nesten ikke vet om jeg tør ta med... med here goes  mmmoose  Jeg var ikke spesielt glad i å ha kajakken på taket da det renner ganske mye vann ut av den. Med nye biler så er jeg ikke kjempe keen på saltvann som til stadighet størknet i lakken på taket - har for meg at dette ikke er bra. Så det ble ekstra mye bilvask i perioden jeg hadde kajakken i drift  bbboobies

 

Skal nevnes at jeg var veldig fornøyd med kajakk som fiskeredskap - solgte den for å kjøpe båt... men ble samme problemet igjen der. Litt for mye kjas for å komme seg ut på sjøen med henger ol. så falt for Scout'en da den kunne stappes i baggasjen på bilen  <<l

 

Kajakk for:

 

Rekkevidde

Hastighet

Laste kapasitet

Tåler langvarig juling

Flere bruksområder (digg med rene padleturer)

Lite vedlikehold

Bra gjensalgs verdi

 

Kajakk mot:

 

Vanskelig å frakte, laste av/på taket alene

Krever stor lagringsplass

Vanskeligere å fiske fra «Vindfang»

Krever to hender for å navigere under fiske (kan ikke justere posisjon mens man fisker/ kjører fisk)

Ustabil – du VIL tippe før eller senere

Krevende å forflytte fra bil til vann der du ikke kan bruke tralle.

Fiske kajakkene er vanskeligere å håndtere i uforutigbar sjø

Padleåra er ofte i veien

Ble lite brukt

 

Scout for:

 

Dønn stabil uansett sjø/ forhold

Lett å frakte, både i bil og til fra sjøen

Uslåelig i praktisk fiske. Lett å navigere endre retning uten å bruke årer.(svømmeføtter)

Bedre sittestilling for langvarig fiske

Lettere å komme seg opp på skjær og små holmer.

Krever mindre lagringsplass

Helt grei lastekapasitet (har oftest med to stenger, en sekk, håv, linebøtte samt div. fluebokser, drikke osv. i lomme på båten)

Årer ol. er ikke i veien

Hyppigere brukt

Koster mindre

 

Scout mot:

 

Rekkevidde

Hastighet

Mer utsatt for slitasje/ punktering (solide saker, men ikke i forhold til en kajakk)

Noe mer vedlikehold bør påberegnes (spyle av båten i ny og ne samt lagring tørr)

Estimert lavere gjensalgsverdi grunnet slitasje.

Endret av Frode S
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Et alternativ som jeg er veldig fornøyd med. Jeg har kjøpt meg en gummibåt, zodiac-lignende med 9,9 hester motor.

Båten ligger ferdig hjemme. Bare å sette på takgrind, stroppe fast båten (løfter den fint opp på taket alene), motor osv går fint baki.

Kort tid å pakke, kort tid å rigge, og en vanvittig rekkevidde på kort tid.

Anbefales!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...