Gå til innhold

Hvordan fiske streamer på #4 stang?


arnetob

Anbefalte innlegg

Bruker en hardy zenith 9' #4 med SA GPX sharkskin til vanlig tørrfluefiske. Vil begynne å fiske med streamere, men hvordan blir det med stanga jeg har? Jeg vet det finnes synkesnører, sink tip, men hørte noe snakk om synkeklump? Noe man knyter på flytelina og kaster som vanlig? Trenger tips til hva jeg skal kjøpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter polyleader. F,ekshttp://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fortommer/Fortom---polyleader/Loop-Polytip/Loop-Polytip-Light-Trout--131417-p0000062785

Om akkurat denne passer til 4 stang vet jeg ikke. Står light trout så vil tro det.

Usikker hvor lang fortom du bør ha i enden men hvis synkeleadern skal ha noe effekt bør den ikke være for lang da den synker fortere en flua med lang fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter polyleader. F,ekshttp://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fortommer/Fortom---polyleader/Loop-Polytip/Loop-Polytip-Light-Trout--131417-p0000062785

Om akkurat denne passer til 4 stang vet jeg ikke. Står light trout så vil tro det.

Usikker hvor lang fortom du bør ha i enden men hvis synkeleadern skal ha noe effekt bør den ikke være for lang da den synker fortere en flua med lang fortom.

Blir ikke streameren å komme for høyt mot overflaten da siden jeg bruker flytesnøre? Tenkte når jeg drar den inn med litt fart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vil jo det å da må du legge inn stopper.

Hvis du skal fiske hurtig langs bunn må du nok gå for hel synkeline.

Har prøvd liner med sink tip og flytende skytedel å det blir akkurat det samme som om du bruker polyleader på flyteline. Jeg liker det ikke. Jeg liker at hele lina synker like fort. Fisker kun i sjøen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vil jo det å da må du legge inn stopper.

Hvis du skal fiske hurtig langs bunn må du nok gå for hel synkeline.

Har prøvd liner med sink tip og flytende skytedel å det blir akkurat det samme som om du bruker polyleader på flyteline. Jeg liker det ikke. Jeg liker at hele lina synker like fort. Fisker kun i sjøen.

Okei, da blir det vel en hel synkeline. Men da burde jeg også kjøpt ny spole til snella mi, nautilus fwx #5/6. Blir litt dyrt da :D Men må vel det, da det er litsomt å skifte line mellom hver situasjon. 

 

Noen som har anbefalning på snøra da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er örretfiske i vann og elver du snakker om:

 

Ikkeno problem å bruke flytesnöre til streamerfiske.

SA GPX funker veldig fint til det formålet.

Kjör med med 1,5 - 2 X stanglengde tapert fortom.

0,20-0,23 mm spiss avhengig av hvor stor fisk du ser for deg å få.

Mini/mikrozonker-mönster med en tungstenperle foran fungerer greit på #4-stang....

Hösten er en fin streamertid, sen ettermiddag og skumring er giftig.

 

Lykke til :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er örretfiske i vann og elver du snakker om:

 

Ikkeno problem å bruke flytesnöre til streamerfiske.

SA GPX funker veldig fint til det formålet.

Kjör med med 1,5 - 2 X stanglengde tapert fortom.

0,20-0,23 mm spiss avhengig av hvor stor fisk du ser for deg å få.

Mini/mikrozonker-mönster med en tungstenperle foran fungerer greit på #4-stang....

Hösten er en fin streamertid, sen ettermiddag og skumring er giftig.

 

Lykke til :-)

Takk for det, skal nok prøves i mellomtiden :) Men jeg vil etter hvert kjøpe eget oppsett til streamere, for å komme enda lengre ned under overflaten. Tenkte også det blir lettere å kaste langt i vind på fjellet med eget synkesnøre, kanskje å ta en klasse over stanga for å skyte lengst mulig ut :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjöp deg en 6'er-stang..........

Har tenkt på det en stund, og kommer nok til å gjøre det. Da kan jeg også bruke den til sjøørret og havfiske...Men ser jo at det finnes mange synkeliner til wf4, så må jo kunne brukes. Har også lest at stanga mi tåler det meste, også tyngre snøreklasser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest litt rundt har jeg et par snører jeg vurderer:

 

SA Mastery stillwater (Fåes i #4, litt usikker på synkekrad)

Rio Outbound coldwater (Minste vektklasse #5, klump på 210 grains (13.6 gram)

SA Mastery Textured Streamer Express (Minste vektklasse #5)

Rio InTouch deep 3

 

Veldig usikker på hva som kan passe stangen min best og hvilken som er mest lettkastet. Etter hva jeg har sett på youtube er Rio Outbound meget lettkastet og skyter sykt langt uten å ha mye snøre ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig, ville jeg benyttet stang#4 kun til litt "lettere" streamerfiske. Tenker da på litt tyngede "mini zonkere".

Gjerne fortynget med bare et kulehode integrert i hodet på streameren. Disse binder jeg på en widegap kort krok str. 10.

Se nærmere på MinizonkerguruguttaRuneogRobban sine versjoner av dette. Disse går helt greit og kaste med ei slik stang uten videre utfordringer. Skal du til med synkeliner og større streamere, går dette også, men da begynner du og jobbe mot fysikken hva krefter i stanga anngår. Det vil gå, men det blir ikke trivelig, og du vil være på grensen hele tiden. Går du opp bare en lineklasse, vil du merke et hav av forskjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig, ville jeg benyttet stang#4 kun til litt "lettere" streamerfiske. Tenker da på litt tyngede "mini zonkere".

Gjerne fortynget med bare et kulehode integrert i hodet på streameren. Disse binder jeg på en widegap kort krok str. 10.

Se nærmere på MinizonkerguruguttaRuneogRobban sine versjoner av dette. Disse går helt greit og kaste med ei slik stang uten videre utfordringer. Skal du til med synkeliner og større streamere, går dette også, men da begynner du og jobbe mot fysikken hva krefter i stanga anngår. Det vil gå, men det blir ikke trivelig, og du vil være på grensen hele tiden. Går du opp bare en lineklasse, vil du merke et hav av forskjell!

De streamerne jeg har er bare lette. Ikke noe gjeddefluer akkurat. Type muddlere osv. Eneste jeg er usikker på er hvilket snøre jeg burde satse på. Heller litt mot Master Stillwater da det faktisk finnes i klasse 4. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De streamerne jeg har er bare lette. Ikke noe gjeddefluer akkurat. Type muddlere osv. Eneste jeg er usikker på er hvilket snøre jeg burde satse på. Heller litt mot Master Stillwater da det faktisk finnes i klasse 4. 

Hei,

Mulig at Mastery stillwater har endret seg de siste 3-4 årene, får håpe det, for det jeg hadde (glassline) for ca 4 år siden var et minnehelvete ut av en annen verden. Skal ikke uttale meg om dagens utgave da jeg aldri har vurdert det igjen, men verden frandrer seg så det kan godt hende SA har elimeinert dette problemet på dagens stillwater.

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Mulig at Mastery stillwater har endret seg de siste 3-4 årene, får håpe det, for det jeg hadde (glassline) for ca 4 år siden var et minnehelvete ut av en annen verden. Skal ikke uttale meg om dagens utgave da jeg aldri har vurdert det igjen, men verden frandrer seg så det kan godt hende SA har elimeinert dette problemet på dagens stillwater.

Dag

Jeg tror det er bedret. Gjorde et kjapt søk på forumet her og så at det var mange som klagde på minnet. Men kom også utrolig mange fornøyde kommentarer om at snøret også har holdt veldig lenge, så tror nok det er ordnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitestyrken på Stillwater var god, ingenting å klage på der. Men minnet, ja det kommer jeg til å huske for alltid... sssick

Men, for å komme litt on-topic, alt går an; du kan fiske streamer og synkeline med en firer, på samme måte som du kan kjøre moped fra Oslo til Stockolm...

evt skaffe deg en sekser (som foreslått over), og evt ta bil el fly fra Oslo til Stockholm, hver sin smak...

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...