Gå til innhold

Garnfiske


påsan

Anbefalte innlegg

Hallo ,var en tur og kastet etter sjøørreten i går ,fikk se en kar som satt garn innerst i en grunn bukt ca 100m fra utløpet av en gytebekk.Det kan ikke være mer enn et par meter dypt der .Dette kan vel umulig være lov???Noen folk er fullstendig samvittighetsløse .Fyren var registrert fisker også.Noen som husker regler for garnfiske og vet hvor jeg kan ringe for melde i fra om dette .Bor i Moss.Takk for et flott forum forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er ulovlig ja. Det er bare å dra opp garnet på land etter han har dratt. Dra kniven igjennom det. Eller anmeld det.

 

Er han rettlig uheldig så kan du få største parten av all sjøørret som skal opp å gyte i elva/bekken. Hvis forholdene er riktige så kan konsekvensen av slik fiske bli katastrofalle for fiske i fjorden ja.

 

Du kan også gå inn på siden til Norges Jeger og Fiskeforbund. njff.no kan gi tips til fylkesmannen i ditt fylke. slik at de får en oversikt over ulovlig fiske, men det er jo noen som får lov til å fiske etter rømtoppdretts laks men da skal jo garenene være merket å maskeviden større en på sjøørretgarna.

 

Det er jo lov å selge slike garn men det er ikke lov å bruke????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Jeg vil gjerne vekke denne tråden til liv igjen og oppfordre folk til åmlede fra om ulovlige garn på:

www.ulovligegarn.no

og til politiet på 02800

Jeg så selv et ulovlig garn (tydelig satt for grunnt, ikke merket, umulig å oppdage fra land / forøkt skjult) da jeg var ute i pontongbåten i går.

SPESIELT nå som Akerselva er død er det viktig å verne om Sø i Oslofjorden - og i det minste må folk forholde seg til loven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sett tre ulovlige garn i den bukta jeg pleier å fiske i hittil!!!  skremmende mye egentlig, men verst av alt vet jeg hvem som gjør det!!! men, det som er dritt med dette er at de betaler boten og fortsetter med ulovlig garnfiske igjen!!!!

Så hva skal man gjøre!!!???:-X :-X :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om man kan fysisk ta i det ulovlige garnet så har man LOV å ta det opp, MEN man har ikke lov å ta den med seg eller brenne den.

får du tak i et ulovlig garn:

ring oppsynsmannen/snuten (snuten gir f forresten)

ta opp garnet

ta ut fisken og slipp den ut, død eller levende

føkk opp garnet så mye at det ikke kan brukes igjen

ring oppsynsmannen/snuten og fortell hvor garnet kan plukkes opp

dette her fikk jeg beskjed omm når jeg og cc fant et ulovlig garn på øysand. og vi gjorde det. om det var snute, bonden som la ut garnet eller oppsynsmannen som hentet den, vet ikke jeg. garnet var i alle fall bort dagen etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det hørtes litt rart ut, Igor.. Hvor er det hjemlet? Trodde det ble regnet som beslag (tvangsmiddel), og krevde politimyndighet/begrenset politimyndighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om man kan fysisk ta i det ulovlige garnet så har man LOV å ta det opp, MEN man har ikke lov å ta den med seg eller brenne den.

får du tak i et ulovlig garn:

ring oppsynsmannen/snuten (snuten gir f forresten)

ta opp garnet

ta ut fisken og slipp den ut, død eller levende

føkk opp garnet så mye at det ikke kan brukes igjen

ring oppsynsmannen/snuten og fortell hvor garnet kan plukkes opp

dette her fikk jeg beskjed omm når jeg og cc fant et ulovlig garn på øysand. og vi gjorde det. om det var snute, bonden som la ut garnet eller oppsynsmannen som hentet den, vet ikke jeg. garnet var i alle fall bort dagen etterpå

Hørtes i grunn veldig smart ut, har faktisk ikke tenkt akkurat den tanken før!!! 

Lurt må vel være å ringe oppsynsmannen/politi og be om godkjennelse om å ta opp garet i det minste...  slik at ihvertfall noen 3 kiloser overlever!!!  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det hørtes litt rart ut, Igor.. Hvor er det hjemlet? Trodde det ble regnet som beslag (tvangsmiddel), og krevde politimyndighet/begrenset politimyndighet?

som jeg skrev, man har ikke lov å ta med seg garnet. man har kun lov å ta det opp, slippe ut fisken som er i garnet og ødelegge garnet.

politi eller naturoppsynet kan hente garnet.

man trenger ikke hjemel. som oppsyns mannen sa til meg: enhver borger har lov til å avslutte et ulovlig fiske, men borgeren har ikke lov å legge beslag på utstyret.

så det er bare å dra opp alle ulovlige garn. om man skulle vært så heldig at de som satt ut garnet kommer, så kan man be de ringe snuten. på denne måten anmelder de seg selv og snute har tlf nr deres ;) også dette fra oppsynsmannen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg du burde sjekke opp med politiet. Har selv naturoppsynskurs (med bla. 40 t politifag) og det du sier strider imot det vi lærte der. Har selv også meldt fra om ulovlige garn til SNO og politi tidligere, men beskjeden har alltid vært klar; "du har ikke myndighet til å gjøre noe som helst.." Når det gjøres beslag legges det gjerne igjen en melding om at fiskeredskapen e.l er beslaglagt, det skal med andre ord varsles når et garn blir trukket og beslaglagt. Det blir videre skrevet en beslagsrapport som detaljert beskriver beslaget (tilstand, skader o.l). Etter straffeprosessloven kan garnet (og fisken) antas å ha betydning som bevis, og det er derfor dumt hvis hvem som helst kan dra opp garn, sette fisken ut igjen for så å ødelegge garnet (selv om det kanskje er det som antas å være rett beslutning der og da..). Mitt poeng er at her skal man trå varsomt! Ta kontakt med SNO eller politi FØR man foretar seg noe som helst, blir man tatt på "fersken" i å trekke opp et garn kan man i værste fall du bli mistenkt for forholdet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg du burde sjekke opp med politiet. Har selv naturoppsynskurs (med bla. 40 t politifag) og det du sier strider imot det vi lærte der. Har selv også meldt fra om ulovlige garn til SNO og politi tidligere, men beskjeden har alltid vært klar; "du har ikke myndighet til å gjøre noe som helst.." Når det gjøres beslag legges det gjerne igjen en melding om at fiskeredskapen e.l er beslaglagt, det skal med andre ord varsles når et garn blir trukket og beslaglagt. Det blir videre skrevet en beslagsrapport som detaljert beskriver beslaget (tilstand, skader o.l). Etter straffeprosessloven kan garnet (og fisken) antas å ha betydning som bevis, og det er derfor dumt hvis hvem som helst kan dra opp garn, sette fisken ut igjen for så å ødelegge garnet (selv om det kanskje er det som antas å være rett beslutning der og da..). Mitt poeng er at her skal man trå varsomt! Ta kontakt med SNO eller politi FØR man foretar seg noe som helst, blir man tatt på "fersken" i å trekke opp et garn kan man i værste fall du bli mistenkt for forholdet..

som sagt to ganger allerede så er det er slik jeg har blitt fortalt fra naturoppsynet. så jeg kommer til å gjøre det. purken visste ikke hva man skulle gjøre uansett, og når jeg sa det til oppsynet så mente han at det var rart at purken ikke sa at vi skulle fjerne garnet....

og i mitt første innlegg skrev jeg at amn skal ringe naturoppsynet først og melde ifra. og om de ikke kunne komme så kan man AVSLUTTE det ulovlige fisket, men ikke  BESLAGLEGGE utstyret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får jeg i straff hvis jeg tar opp et garn å brenn det?

ingenting seff, akkurat som de som fisker med ulovlige garn....

nei... det er på slike ting det norske rettsystemet slår feil.... æ får sikkert ertstatningskrav og bot men han som fiska med garnet får kjeft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...