Gå til innhold

Fluemønstre ?


stemelli

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har en ivrig jaktkompis som har satt ut en del mårfeller og i dem har han ikke fått mår , men et par nøtteskriker, og de vingene har jeg fått.

 

I den forbindelse lurer jeg på om det finnes noen fluemønstre , det være seg laks eller ørret , som man kan bruke dem til.

Er det noen som kan hjelpe meg tro ?

 

De er jo for fine til å hive .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Mener å ha sett en black zulu variant, med nøtteskrike som hackel i et jakt og fiske blad en gang... var en stygg og klumpete flue pga. den tjukke hackelstammen, men den skulle være en jævel på harren på kalde høstdager. Ellers så kan den kansje brukes istedenfor jungle cook på laksefluer, for å få en liten annen effekt? Ser jo sikkert pent ut :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtteskrike vingene er stillige! Har en utstoppa nøtteskrike på veggen, har ofte tenkt at de blå "grizzly" fjæra på vingen kunne gjort seg på en flue :mrgreen:

 

Mener å ha lest om noen slike fluer også så jeg tok et lite google søk, og ja, jammen dukket det ikke opp en spennende sak...

 

 

Ray Bergman's Blue Jay

 

 

Skal visst funke til både ørret og laks denna flua, ser egentlig ikke så gæren ut heller, fuggeln "lever" farlig nå :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd litt med nøtteskrike til både laks/sjøørretfluer og ei slags busteflue. Husker ikke hvor jeg leste om denne flua, men jeg har lest om den en gang for noen år siden.

Det skulle være ei flue for vind og bølger. Jeg bandt min variant ut fra ideene jeg hadde lest om. Den blå nøtetskrikefjæra er brukt forrest på den palmerhackla flua. Har ikke brukt den mye, men noen ganger med stort hell. F.eks: I vind og regn i fjellvann på Vestlandet. Været var såpass at flua av og til ble tatt av vinden. Ellers stripet nesten som en SC. Ga flere fisk som gikk voldsomt på flua i griseværet. Et annet eks. er på livlig strøm i bekk/lita elv.

post-383-13949846160646_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere ble nøtteskrike flittig brukt. Bl.a. til "Jay"-fluene (våtfluer til ørret) og en rekke laksefluer. Mange av de fulldressede fluene har dette i originalmønsteret, da som fronthackle. I dag er det vanlig å bruke blåfarget perlehøne i stedet.

Jeg personlig liker å variere mønstre en del. Bytter gjerne JC med isfugl eller nøtteskrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere ble nøtteskrike flittig brukt. Bl.a. til "Jay"-fluene (våtfluer til ørret) og en rekke laksefluer. Mange av de fulldressede fluene har dette i originalmønsteret' date=' da som fronthackle. I dag er det vanlig å bruke blåfarget perlehøne i stedet.

Jeg personlig liker å variere mønstre en del. Bytter gjerne JC med isfugl eller nøtteskrike.[/quote']

 

Har du merket noen forskjell ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...