Gå til innhold

Stang til liten elv.


maxlax

Anbefalte innlegg

Har en zenith 14,6 #9 som jeg har brukt i år i små vestlandselver. Synes dette blir for voldsomt til tider, og for langt når det er tett ved elvebredden.

Lyst på en litt lettere og kortere stang.

Lurer på om noen kan hjelpe meg med tips? Vil en lts explosive 12,6 #9 være ett bra valg? Kan jeg da bruke samme klumper som til hardyen? Eller en across 13`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en zenith 14,6 #9 som jeg har brukt i år i små vestlandselver. Synes dette blir for voldsomt til tider, og for langt når det er tett ved elvebredden.

Lyst på en litt lettere og kortere stang.

Lurer på om noen kan hjelpe meg med tips? Vil en lts explosive 12,6 #9 være ett bra valg? Kan jeg da bruke samme klumper som til hardyen? Eller en across 13`?

 

Benyttet som deg en 14.6 fot kl 9/10 til det meste av mitt laks/ SØ fiske inntil i år. Da bestemte jeg meg for å tenke noe annerledes og gikk for en kraftig Switch stang til den bruken som du beskriver. Valget mitt falt på en Redington Prospector 8119-4 11'9" #8. Betalte 3.000 hos Nordisk Fluefiske. 14,6 foteren har blitt stående i ro mesteparten av tiden.

 

Jeg benytter 2 helt ulike liner til denne stanga: 

 

1. Wulff Ambush Triangle Taper #8 (22 gram klumpdel tror jeg). Fungerer veldig fint til "finfiske" med mindre fluer i trange omgivelser, og går så det suser på overhodekast. Men må ha litt ekstra vekt i form av feks Rio Spey VersiLeader 10 fot. 

 

2. Rio Switch flueline #7/8 (som tilsvarer 30 gram!) + Rio Spey VersiLeader på 10 fot). Denne bruker jeg til det tyngre fisket med større fluer og for lengre kast. Jeg synes denne siste kombo'en fungerer ekstremt godt til mitt fiske der jeg før benyttet tåhånds 14,6 fot. Løfter man lina til overhodekast går det mildt sagt så det griner (det er en 17 m klumpdel!). 

 

Jeg opplever begge stang/ line combo'ene som veldig tilgivende for dårlig timing (noe jeg er ekspert på...). Noe tungt utstyr til å fiske overhåndskast, tenker man kanskje? Det trodde jeg også inntil jeg fikk testet utstyret selv. Begge linene muliggjør et minimum av blindkast og jeg har ikke ett sekund tenkt at det er tungt i bruk. 

 

Uansett, det er bare min erfaring så langt i sommer. Håper du finner en super kombo til ditt fiske. Det er mye å velge mellom i markedet nå men luksusproblemer er vel også problemer!        

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en zenith 14,6 #9 som jeg har brukt i år i små vestlandselver. Synes dette blir for voldsomt til tider, og for langt når det er tett ved elvebredden.

Lyst på en litt lettere og kortere stang.

Lurer på om noen kan hjelpe meg med tips? Vil en lts explosive 12,6 #9 være ett bra valg? Kan jeg da bruke samme klumper som til hardyen? Eller en across 13`?

Om det er noe "lettere" redkspa du er ute etter så er iallefall Across feil. Den kaster vell best med ca 42 gram, noe som tilsvarer en typisk 15 foter i kl 10-11 hos Loomis og de fleste "større merker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Øyvind sitt forslag om swtchstang. Passer godt til mindre elver og middels elver med sommervannføring. Kjøpte selv en brukt Sage Z-axis 11' #7 høsten 2013. Bruker Zpey Fusion Compact 23 gram i flyt/synk1 og flyt/synk3. Kan ved behov bruke synk polyleader i tillegg. Fungerer utmerket både til tohåndsspey og en- og tohånds overhåndskast.

Utrolig lett og behaglig å fiske med, og morsom å kjøre fisk på. Min største elvefisk på stanga så langt er en sjøørret på 6,8.

Min 2-håndsstang er fin å ha til tidligfisket og ved mye vann i større elver. Ellers så blir jeg nok å bruke switchen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...