Gå til innhold
  • 0

Spørsmål om fortom


kriryd

Spørsmål

Heihei! 

 

Jeg er en nybegynner innen fluefisking og har blitt hekta. 

Det jeg lurer på er angående fortom.

Har lest forskjellige forum opp og ned om fortom, men står igjen med noen spørsmål som jeg ikke har fått med meg.

 

Har fått med meg at fortom kan bestå av 3 deler, buttdel, mellomdel og spissdel. Men ifølge en venn av meg, så er ikke dette nødvendig på fiske etter laks i elv, da fortommen strekker seg ut i strømmen og fisken visstnok ikke ser forskjell.

Da kommer spørsmålet; Er det bra nok å bare bruke 1 tykkelse monosnøre, som f.eks Sufix XL Strong 0,30, som fortom i elv. (Både for 1hånds og 2hånds)? Fiske etter laks og ørret

 

Neste spørsmål gjelder kun om svaret på forrige spørsmål er "Nei".

Hvilken type snøre anbefales til fortom? Ser helst etter billigst mulig alternativer, da jeg har hørt ferdigtaperte fortommer fort blir dyre, og jeg er enda småflink å få knute på tråden, så det kan jo fort bli dyrt.

 

Jeg fisker stort sett i elv, etter laks og ørret. Har både 1hånds og 2hånds stang. 

 

Takk på forhånd!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Hvis det er bra nok for deg, er det ok. Du bestemmer! Men de fleste bruker avsmalende (tapert) fortom i en eller annen form. Med tjukkere fortom mot fluesnøret får du jevnere overgang og bedre kraftoverføring til flua. Bedre overslag. Hvor tjukk (og lang) fortom du skal bruke er avhengig av mange ting, som hvor stor fisk du fisker på, strømforhold, hvor klart vann osv. 0.30 er sikkert ok for mye laksefiske, mens til ørret bruker jeg ca halvparten av denne tykkelsen. Lengden kan ofte være ca stanglenden, dvs ca 2,5-3 meter på enhånds til elvefiske etter laks.

Du kan godt gjøre som du er anbefalt, å bruke en tredelt fortom. For eksempel 0,45 i buttdel på ca 1 meter, en mellomdel med 0,35 på ca 0,5 meter, og en spiss med 0,30 på ca 1 meter. Det er da ikke så mye arbeid å lage til? Knutene får du mest på den ytterste delen, og da trenger du bare å bytte spissen. Et bra og populært fortomsmateriale er Stroft, men det er mange forskjellige meninger om hva som er bra, og hvordan en fortom skal være. Sjøl bruker jeg kun ferdigtaperte fortommer jeg knyter en tynnere spiss på, totalt ca 1,5 stanglengde, men så driver jeg nå mest finfiske etter ørret og får heldigvis ikke så mye kasteknuter lenger.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Blir mye smak og behag, og hva som passer til ens egen kasting og fisking.

Jeg bruker alltid tykk buttdel, og to-tre deler til.

Fortommen jeg foretrekker er 0,60 - 0,40 - 0,30 -0,25. Total lengde ca to stanglengder.

Tykkelse delen er lengst, så litt kortere, enda litt kortere, og en lenger spiss til slutt.

Dette er i klasse 6 og 7. Takler fint både fortyngede og lette mindre fluer.

Brukte tidligere mer eller mindre det samme oppsettet bare kortere, og kanskje bare tre deler.

Dette er i hvert fall en fortom som passer til mitt bruk.

Jeg bruker monofilament, kjøper du på Biltema får du en helt grei mono til lav pris. Fungerer ok.

Er jo som regel spissen det går mengder av, og litt av nest ytterste del. De andre delene skifter man langt sjeldnere.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for svar!  Nå skjønner jeg litt mere.

 

Skal prøve meg på dette, så tenkte handle inn. 

 

Skjønner at ikke alle sitter med samme mening om hvordan en fortom skal være, men med utgangspunkt i at jeg skal lage min egen fortom, så er det bare å kjøpe inn f.eks Stroft i noen ulike tykkelser for så å sette sammen til den fortommen jeg vil ha. Stemmer det? 

 

Og om jeg forstår det rett, om jeg ønsker ett annet alternativ så kan jeg kjøpe polyleader eller ferdigtapert fortom der jeg kan lage egen spiss med f.eks Stroft?

 

Beklager om jeg er på villspor, men det var litt å sette seg inn i :) 

Takk for tålmodigheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Enig i det du skriver. Hvis du søker litt på forumet så finnes det oppskrifter og forslag til å sette sammen sin egen fortom. Enkelte her har virkelig peiling og har forska på dette med å bruke gjerne 5-6 ulike tykkelser.  Og som THJ over nevner så er det vanlig å bruke et langt stykke tykk fortom før man begynner nedtrapping av tykkelsen til en lang spiss. Det er så mange faktorer som virker inn. I motvind bruker jeg kortere fortom/spiss, og det samme når jeg kaster litt store fluer. Finn ut hva som fungerer for deg, men det lønner seg selvsagt å høre hva andre gjør.

 

 

Her finner du nok mye nyttig:

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/20137-fortom/?hl=%2Blage+%2Bfortom#entry442886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

Alf har (som tidligere nevnt) skrevet litt om fortomer http://flyalf.wordpress.com/2012/05/18/show-me-your-leader-2/

 

 

 

 

 

Dette er jo langt fra sannheten i dag, mulighens det var relevant på 90-tallet, men dette har jo ikke noe rot i den virkelige virkeligheten i dag da  :) DA skal man i så fall være dårlig til å fundere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dette er jo langt fra sannheten i dag, mulighens det var relevant på 90-tallet, men dette har jo ikke noe rot i den virkelige virkeligheten i dag da :) DA skal man i så fall være dårlig til å fundere.

Det der skjønte jeg ikke så mye av?

Masse greier fra 90-tallet som fortsatt funker, deriblant selv-knyttede fortomer...

Selv bruker jeg omtrent dette systemet: http://fishfliesandwater.com/gear-rigging/some-leaders-for-trout/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja, du kan kjøpe inn litt forskjellige tykkelser og sette sammen. Prøv deg gjerne litt frem med forskjellige kombinasjoner. Det lærer du sikkert mye av, og før eller siden finner du noe som passer for deg. Så gjør du deg erfaringer om hva som går til hvilken bruk.

Og ja, du kan knyte på en spiss med mono på både polyleadere og ferdigtaperte.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det der skjønte jeg ikke så mye av?

Masse greier fra 90-tallet som fortsatt funker, deriblant selv-knyttede fortomer...

Selv bruker jeg omtrent dette systemet: http://fishfliesandwater.com/gear-rigging/some-leaders-for-trout/

 

 

Men da kan jeg jo si det i klartekst

(håper du skjønner at jeg tuller litt her nå også, Grunde  <<l  )

 

- Du linker til en blogg. 

- Der står det i åpningen: " Basically the commercial tapered leaders sucks. Big time. They are too short, far too thick in butt, and by far too stiff.

- Det stemmer jo ikke. Ikke på noen måte heller. Se bare på Hends Camou eller Eikre-fortommene. Det finnes ikke noe "(...)sucks. Big time." over de fortommene. De er alt annet enn "to short, far too thick in butt, and by far too stiff". De er myke, minnefrie, lange, godt taperte - og mangler heldigvis alle knutene man får av å knyte egne fortommer. Som ikke ser særlig fint ut når man striper vårfluer på blank overflate  :)

 

Jeg har hatt mine år med å knyte fortommer av mange deler selv, og jøss; man kan tilpasse til det man vil. Men å anbefale en nybegynner å gjøre det, når det finnes så perfekte ferdige lange fortommer på markedet, er i beste fall lite pedagogisk ovenfor en ny fluefisker eller? Selv erfarne dyktige fluefiskere bruker da stort sett ferdig taperte fortommer, gjerne med en microring og en tilpasset myk, lang spiss. Det var bare det lille poenget mitt. 

 

Jeg bruker som oftest fortommer på 5,5 til 6 meter (18-20 fot) selv under vanlig tørrfluefiske, og er glad jeg slipper alle knutene. Men der er vi sikkert forskjellige, og det er det selvsagt rom for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

 

Jeg har hatt mine år med å knyte fortommer av mange deler selv, og jøss; man kan tilpasse til det man vil. Men å anbefale en nybegynner å gjøre det, når det finnes så perfekte ferdige lange fortommer på markedet, er i beste fall lite pedagogisk ovenfor en ny fluefisker eller? Selv erfarne dyktige fluefiskere bruker da stort sett ferdig taperte fortommer, gjerne med en microring og en tilpasset myk, lang spiss. Det var bare det lille poenget mitt. 

 

Jeg bruker som oftest fortommer på 5,5 til 6 meter (18-20 fot) selv under vanlig tørrfluefiske, og er glad jeg slipper alle knutene. Men der er vi sikkert forskjellige, og det er det selvsagt rom for. 

 

Det enkleste er ofte det beste. Og for en nybegynner som meg selv er det helt

klart ikke andre alternativer. Sjøl bruker jeg Acronis-fortommer med microring

og spiss til slutt. Det fungerer utmerket :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Alfs spissformuleringer får stå for hans egen regning, men konseptet han (og Jason) presenterer er enkle og gode. Hvis noen synes to knuter ekstra i fortomen blir for vanskelig/komplisert så greit for meg. Jeg liker i alle fall den fleksibiliteten som selvknyting gir...

I forhold til trådstarterens opprinnelige spørsmål så er forresten de oppskrytte Hends Camu greiene et rimelig dårlig forslag (selv om André ganske riktig påpeker at de er myke og fine i bunndelen). Når det gjelder akkurat de fortomene så er det også artig å observere at noen av de som synes greiene er så helt aldeles fantastiske tidligere har argumentert hardt for at bunndelen i fortomer helst burde være stive :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da er vi i gang igjen..... aaapplaus  laugh

 

Jeg synes synd på han stakkaren som starta tråden.

Han blir vaffal ikke klokere nå.... :D

 

Kjøp deg ferdigtapert, BASTA! Det gjør til og med de PROFFE

flyefisherne her inne. Drit i alt annet...  laugh.png' alt=':lol:'>

Såkalt ferdig tapert fortom er ikke 1 ting men mange ulike tilpasset helt ulike behov. Det er vel nyttig å lage noen fortommer selv også for bedre å forstå hva som skjer med tanke på kraftoverføring til tippet og flue, dersom man er lærevillig? Neppe noen som har tatt skade av det og ikke er det dyrt heller. Selv er jeg blitt lat og kjøper ferdig taperte til en del av mitt fiske, men da vet jeg akkurat hva jeg skal ha. Og så bruker jeg hjemmelagde til andre deler av mitt fiske. Ja takk begge deler sier jeg!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da er vi i gang igjen..... aaapplauslaugh

Jeg synes synd på han stakkaren som starta tråden.

Han blir vaffal ikke klokere nå.... :D

Kjøp deg ferdigtapert, BASTA! Det gjør til og med de PROFFE

flyefisherne her inne. Drit i alt annet... laugh.png' alt=':lol:'>

Må si at jeg finner denne omtanken for de stakkars "nybegynnerne" rørende! Det er godt det er noen der ute som ønsker å skjerme dem fra å tenke selv, lære og forstå nye ting... [emoji122] [emoji122]

selv har jeg aldri hatt behov for slik beskyttelse, men jeg er sikker på at det er noen der ute som vet å sette pris på omtanken.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En rimelig og lærerik måte for en nybegynner å skaffe fortommer på er å knyte selv.

Som nybegynner så kan det gå med mye fortomsmateriale, så det blir fort dyrt for f.eks barn, ungdom eller andre som ikke har mye penger å bruke på slikt.

Er ganske frustrerende å bruke 50-100 kroner på en fortom som blir et fuglereir etter en halvtimes bruk.

Blir fort demotiverende. Har du noen hundre meter å ta av, så er det liksom ikke så nøye, da kan man bare knyte en ny, og en til, og så enda en osv...

Terskelen for å begynne med, og å fortsette med fluefiske, tror jeg blir lavere hvis det ikke trenger å koste all verden.

Vi havner fort nok på utstyrskjøret for å si det sånn...

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vi havner fort nok på utstyrskjøret for å si det sånn...

 

Javisst, og det er helt klart at det er innkjøp av fortommer som

graver dypest i lommeboka...eller?

 

Snella på impulskjøp til kr.2500 eller stanga man bare dro

med seg i farta til kr.4.800 er da småtteri i forhold... :-)

Alt fluebinder-stæsjet koster jo så lite..

 

Joa.... Fortommer er dyrt.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

:-). Ja.... Det er bare så jævla rart at alt her inne skal vries og vrenges

på til det ugjenkjennelige. Kan man ikke bare svare enkelt for en

gang skyld i stedet for å dytte masse detaljer på en nybegynner?

 

Jeg husker det sjøl hvor frustrerende det var med disse utredende

svarene når man trengte enkle råd til å begynne med...

 

Trådstarter: Kjøp ferdigtapert! Enkelt og greit. Jeg har rett, tro meg... :D  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Siden du quotet meg så lurer jeg på hva i mine svar til trådstarter som var utredende, og hva jeg har vridd og vrengt på. Eller hva som er galt med mine anbefalinger. Trådstarter ber om billigste alternativ, og ber om alternativ til ferdigtaperte, og når man får masse knuter ved kasting så er det absolutt billigst å kjøpe noen ruller med noen hundre meter og knyte selv.

Det er mitt subjektive råd, basert på min erfaring gjort fra jeg var nybegynner. Om noe annet var riktig for deg. Fint, da har du en annen erfaring, og det er jo litt av det artige. Flere veier til rom..

Jeg synes det skal være billig å starte opp med fluefiske, slik at flest mulig kan starte med det, gjøre seg sine egne erfaringer, og deretter utvikle sitt eget fluefiske.

Fluefiske er en berikelse, og terskelen for å starte med det bør være mest mulig overkommelig for flest mulig.

Jeg håper trådstarter får de svarene han søker, og får stor glede av sitt fluefiske.

Mvh Truls

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...