Gå til innhold
  • 0

Spørsmål om fortom


kriryd

Spørsmål

Heihei! 

 

Jeg er en nybegynner innen fluefisking og har blitt hekta. 

Det jeg lurer på er angående fortom.

Har lest forskjellige forum opp og ned om fortom, men står igjen med noen spørsmål som jeg ikke har fått med meg.

 

Har fått med meg at fortom kan bestå av 3 deler, buttdel, mellomdel og spissdel. Men ifølge en venn av meg, så er ikke dette nødvendig på fiske etter laks i elv, da fortommen strekker seg ut i strømmen og fisken visstnok ikke ser forskjell.

Da kommer spørsmålet; Er det bra nok å bare bruke 1 tykkelse monosnøre, som f.eks Sufix XL Strong 0,30, som fortom i elv. (Både for 1hånds og 2hånds)? Fiske etter laks og ørret

 

Neste spørsmål gjelder kun om svaret på forrige spørsmål er "Nei".

Hvilken type snøre anbefales til fortom? Ser helst etter billigst mulig alternativer, da jeg har hørt ferdigtaperte fortommer fort blir dyre, og jeg er enda småflink å få knute på tråden, så det kan jo fort bli dyrt.

 

Jeg fisker stort sett i elv, etter laks og ørret. Har både 1hånds og 2hånds stang. 

 

Takk på forhånd!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Hvis det er bra nok for deg, er det ok. Du bestemmer! Men de fleste bruker avsmalende (tapert) fortom i en eller annen form. Med tjukkere fortom mot fluesnøret får du jevnere overgang og bedre kraftoverføring til flua. Bedre overslag. Hvor tjukk (og lang) fortom du skal bruke er avhengig av mange ting, som hvor stor fisk du fisker på, strømforhold, hvor klart vann osv. 0.30 er sikkert ok for mye laksefiske, mens til ørret bruker jeg ca halvparten av denne tykkelsen. Lengden kan ofte være ca stanglenden, dvs ca 2,5-3 meter på enhånds til elvefiske etter laks.