Gå til innhold

Simms Oceantek Boot / Patagonia Rock Grip


Frode S

Anbefalte innlegg

På utkikk etter nye vadesko; har sett meg lei på alt som heter vibramsåler selv med cleats er det for risky ved sjøen i lengden!

 

Er villig til å gi disse en sjans hvis noen har gode erfaringer å dele. Bør ha seriøs gripeevne for å være aktuelle ellers så er det tilbake til den gode gamle filten  ;D

Endret av Frode S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha noe rock steady, så er vel disse Patagonia-skoene kanskje noe. 

De er en del dyrere enn Simms da. 

 

http://www.patagonia.com/eu/enNO/product/foot-tractor-wading-boots?p=79150-0

Dette så interessant ut André! Skal sjekke litt nærmere på disse, ser at Nfisk har en lignende modell "Patagonia Rock Grip" - så det blir vel en tlf til Runar i morgen  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da var de i hus - blir å teste de på glatte svaberg i morgen for å se om det duger.

 

Litt skeptisk i førsteintrykket da dett ikke virker helt fornuftig... men Runar har brukt disse i to sesonger med gode resultater - så blir gøy å prøve i morgen!

 

15155905952_6e3386d88a_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men men, på bildet var "cleatsa" sagtannet, og de du har der ser ikke ut til og ha veldig stor antiskli i sideveisn, ser ikke helt hva som kan gå gæli m 8-10 studs i mine vibram såler kontra de aluskliplatene der:p 

 

alu brukes jo til skidplates på bli, ikke noe jeg vil ha under beina:p 

 

hadde du bare hatt de som var taggete så kunne jeg vurdert og ha trua på de :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men men, på bildet var "cleatsa" sagtannet, og de du har der ser ikke ut til og ha veldig stor antiskli i sideveisn, ser ikke helt hva som kan gå gæli m 8-10 studs i mine vibram såler kontra de aluskliplatene der:p 

 

alu brukes jo til skidplates på bli, ikke noe jeg vil ha under beina:p 

 

hadde du bare hatt de som var taggete så kunne jeg vurdert og ha trua på de :P

 

De med "taggene" er en annen versjon av disse, men man kan bytte alu barene.

 

Trodde ikke dette ville virke selv - men de biter seg fast som bare F! Aluminiumet som er brukt er veldig bløtt, så det tar godt tak, men det er hardt nok til å skjære gjennom gress/ slim på steiner. Nå har jeg ikke brukt de nok til å komme med noen krystallklar konklusjon; men så langt har det største problemet vært at man "snubler" i egne bein da de biter fast i alt - så litt justering av gangen må til  mmmoose

Brukte Vibram med "star cleats" fra simms før - virker bra i de fleste tilfeller - men typisk rullestein og "Bornholmsvading" er det så tett på ubruklig som det kan bli, da grepsflaten er såpass begrenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker de studsa som er små i forhold til de star studsa, og har plassert de litt sånn "taktisk" mtp gå over røtter og steiner, dvs to stk i selve overgangen fot og hæl, føler jeg ikke har noe større problem på glatt slimete sjøgrass:p  

 

men funker de platene så er jo ingenting bedre :) funksjon over form always. 

selve støvelen så veldig behagelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Unknown User

Kjøpte disse for to sesonger siden og føler meg som en pus og de går nesten av seg selv overalt på alle underlag. Helt fantastiske.

 

http://www.flyshopsalmon2000.com/en/waders-botas-patagonia-riverwalker-fieltro-clavos.html

 

Dog vet jeg ikke om de er å få tak i lenger. Jeg gremer meg til dagen da de ikke lenger vil gå med meg langs elvene.

 

(mulig dette tipset kom et år for sent Frode, i sånt fall beklager jeg det.)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært interessant å høre hvilke erfaringer har du gjort deg med disse og hvilke andre erfaringer som finnes når det gjelder hva som funker best på sleipe svaberg?

Mvh Geir

Så langt har jeg vært veldig fornøyd med denne løsningen - vil vel si at "overall" er det muligens den beste, kun sidestilt med filt m/studs.

 

Sleipe svaberg er en av settingene de virker best - men ikke på alle typer svaberg, spørs på hardhet/ konturer, hvor mye slim og tang/tare det er. . Alu. barene må ha sjans til å kutte igjennom tare/slim og få feste i fjellet under og enkete steder, vil de ikke bite, men det vil heller ikke studs eller cleats.

 

Er en liten vansesak å gå med de, da de fort lugger, setter seg i underlaget som nevnt over - men etter en tur eller to så venner man seg til det.

 

Modellen jeg har er de uten "tagger" vet ikke hvordan de virker - men de jeg har "gamle modellen" bør man være litt obs på at men kan skli "sidelengs" spesielt hvis man står bratt uten spesielt feste. Det jeg gjør når jeg står på toppen av en rullesten el. lignende i vannet, er å "grave" tak i underlaget. Alu barene er noe tøylige så de vil forme seg etter underlaget. Er det en sprekke/ dump i underlaget - er det nok til å få et solidt feste.

 

Selve skoen er også ganske så behagelig å gå med... selv om man høres ut som en stepper på asfalten - merker ikke noe til alubarene når jeg går. Eneste problemet jeg har hatt er på våte og råtne tre-trappetrinn (på Møn... ca 500 hver vei) her var det noe glatt!

 

Er de 100%... nei, vil vel si at de virker optimalt i ca 60% av tilfellene jeg opplever - det er bedre en hva jeg har opplevd med Vibram med både cleats og studs og ca det samme som med filt m/studs.

 

Et annet pluss er at alu barene er langt mer holdbare en cleats (,liker de bedre en studs) de mister mye av den beste gripeevnen etter fire/fem turer - de virker, men ikke som når de var nye...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...