Gå til innhold

Stor laks eller ikke?


Aproxi90

Anbefalte innlegg

Det var i går kveld, det var mørkt da det plutselig hugde til i sunrayen på ett stryk rett nedenfor en fredet kulp. Elva er liten, men laksen begynte med å ta 10m før den først stoppet opp. Det første jeg tenkte var at den var liten da jeg sakte men sikkert sveivet den inn mot land, men da det var 3m mellom oss så stoppet den. Det var en merkelig opplevelse, stanga bøyde seg som om det var i takt med hvordan laksen svømte, med 2 sekunders mellomrom.

Som sakt er elva liten, det er ikke så dypt... Det var mørkt og laksen blir temmet på en 10' klasse 8.. 

Det er 40 meter opp til dammen som er fredet, og laksen går jevnt og trutt oppover. 10 minutter tar det før den er oppe i dammen. De gangene jeg setter mer press på fisken så øker den takten litt og går over til den andre siden...null stress eller panikk fra fisken sin side.. Jeg har ingen kontroll...

Som sakt, 10 minutter på 40m, ingen rykk og napp..Gikk som ett tog oppover.. Da laksen kom opp i dammen så stoppet den.. Jeg fikk 3-4 slike nøkk som om at jeg mistet fisken, og plutselig sto stanga rett ned...Slik sto jeg i 10 minutter før jeg forsto at jeg var fast i bunnen...

Jeg har grublet meg i hjel i natt og trenger noen trøstende meninger om hva og hvor stor den kunne vært? Kanskje krøket jeg den i halen? Derfor stanga bevegde seg som den gjorde? Eller var det en stor laks i ei grunn elv?

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende historie og sikkert brukbar størrelse på den ja! Fisket du med treble krok? Dersom fisken ble kroket f.eks. på undersiden av kjeven og en krok eller to på treble kroken stod nedover, kan den kanskje ha skrubbet nedi bunnen og kroken festet seg der mens fisken ristet seg løs? Blir ren spekulasjon fra min side altså...  Sikkert over grensen spennende i mørket i en liten elv!  

 

Og det er vel alltid dette elementet med uforutsigbarhet som gjør kvelds-/ nattefisket så spennende, synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om det likner på den følelsen man får når man har huket en fisk langt bak.  Fisken er langt sterkere og roligere i bevegelsene, i tillegg til at den som regel drar jevnt og trutt i motsatt retning av presset.  På tørrfluefisket opplever jeg dette fra tid til annen når fisken er oppe og slår i flua med sporen.  Mang en fisk har jeg trodd har vært mye større enn den virkelig har vært som følge av dette.  Alternativet er selvfølgelig at du har hatt på en meget stor fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har ikkje lang erfaring med rykking av fisk. Men dei få eg har rykka har ikkje vore så rolige som du beskriver. Har tatt ut opp og nedover i vill fart. Høyres ut som ein som sat laust langt framme i kjeven. Dei dunker ofte i botn og slenger med hovudet for å kvitte seg med framandelementet. To sekunds intervall tyder på stor fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...