Gå til innhold

Scott Tidal - ny budsjett saltvannsserie


Jarle TL

Anbefalte innlegg

Scott Tidal er den nyeste serien saltvannstenger fra Scott. Ligger i prisområdet som A4, men er tilpasset saltvannsbruk. Skal gjøre kasting i skjærgården enklere for den generelle ørretfisker. Denne er jeg spent på!

 

Mer info:

 

http://www.itinerantangler.com/blog/board/forums/topic/scott-tidal/

 

og

 

http://www.tellurideangler.com/news/11/Scott-Tidal-Series-Fly-Rods.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Starter med og si at jeg er langt ifra noen stang professor. Det teoretiske rundt stenger er noe jeg ikke har så god peiling på, kaster og justerer tils det funker, og tar bare utgangspunkt i hvordan det føles for meg. Når det kommer til og sette ord på denne prosessen kommer jeg kort.

Har fisket sjøørret med den en stund nå. Har brukt litt tid på og få den at funke. Tror det handlet om og lære meg hvordan toppen på stanga virker og få ladet opp stanga lenger ned i klinga. Kastet endel ulike snører på den og har funnet ut at Rio Outbound (ikke short versionen) føles best. Ridge clear funker veldig bra etter en del inkasting på den. Coastal funket ikke noe bra alls for meg (for kort klump). Det er en stang som flexer 2/3 ned i klingen og er ganske tilgivende.  Men liker og ha mye snøre utenfor stangtuppen, når du lar stanga gjøre jobben og finner spennet så kan man dra på masse og da skjuter den ut hele snøret uten større anstrengelse. Kan kaste mye tightere bukter med mere snøre ute en vad jeg har fått til med andre stenger. Den er jævlig gøy og kjøre fisk på og perset faktiskt forrige helg nede i sverige på 2,5. Veldig gøy og føle fisken langt ned i butt delen.

I øvrig så er det vel det som går og lese om den fra før. Samme stangringer på på sage salt og andre dyrere stenger, bra snellefeste og kork men ikke heeelt fra øverste hylla. Veldigt fin finish på surringer og jeg liker de grønne. Sexy stang helt enkelt.

Håper dette var til litt hjelp i alle fall.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
  • 10 måneder senere...

Er på jakt etter et godt saltvannssnøre (sjøørret) til en nyinnkjøpt Tidal 9' #7, og tankene gikk umiddelbart til et Coastal eller Outbound Short.

 

Leste derfor Mikaels innlegg (#4) med stor interesse, og siden jeg ikke har anledning til å prøve snører før kjøp, lurer jeg på om det er flere snøre-erfaringer med Tidal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på jakt etter et godt saltvannssnøre (sjøørret) til en nyinnkjøpt Tidal 9' #7, og tankene gikk umiddelbart til et Coastal eller Outbound Short.

Leste derfor Mikaels innlegg (#4) med stor interesse, og siden jeg ikke har anledning til å prøve snører før kjøp, lurer jeg på om det er flere snøre-erfaringer med Tidal?

Har testet stangen med outbound (ikke short) og sonar. Begge passet stangen veldig bra. Også testet den med nye Bullet i elv, i en snøreklasse over. Også dette satt bra. Tenker derfor stangen takler det meste av snører, bare de ikke er i nedre del av gram skala.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet stangen med outbound (ikke short) og sonar. Begge passet stangen veldig bra. Også testet den med nye Bullet i elv, i en snøreklasse over. Også dette satt bra. Tenker derfor stangen takler det meste av snører, bare de ikke er i nedre del av gram skala.

 

Takk for svar, når både du og Mikael kan anbefale "vanlig" Outbound seiler dette opp som et godt alternativ; oppfatter da at det er snakk om 7er snøre til 7er stang. Siden jeg ikke er altfor dreven, hadde jeg kanskje sett for meg at Outbound Short var enklere å håndtere; er det noen som har prøvd både "vanlig" og Short på denne stanga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, når både du og Mikael kan anbefale "vanlig" Outbound seiler dette opp som et godt alternativ; oppfatter da at det er snakk om 7er snøre til 7er stang. Siden jeg ikke er altfor dreven, hadde jeg kanskje sett for meg at Outbound Short var enklere å håndtere; er det noen som har prøvd både "vanlig" og Short på denne stanga?

Tror poenget mitt ble litt borte.. Nå har jeg kastet 6'er. Men det blir irrelevant. Poenget var at disse snørene er svært forskjellige. Både i vekt og tapering. Tidal passer nok til favorittsnøret ditt om du velger riktig ifht gram vekt, og hvordan du selv liker å kaste. Den er svært allsidig. Om short er det som passer kastestilen din, så gå for den. Selv liker jeg å holde mye line i lufta til sjøfiske. I elv passet en snøreklasse opp veldig bra, da jeg heller ville skyte line med underhandskast.

Stanga virker i alle fall knall for min del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror poenget mitt ble litt borte.. Nå har jeg kastet 6'er. Men det blir irrelevant. Poenget var at disse snørene er svært forskjellige. Både i vekt og tapering. Tidal passer nok til favorittsnøret ditt om du velger riktig ifht gram vekt, og hvordan du selv liker å kaste. Den er svært allsidig. Om short er det som passer kastestilen din, så gå for den. Selv liker jeg å holde mye line i lufta til sjøfiske. I elv passet en snøreklasse opp veldig bra, da jeg heller ville skyte line med underhandskast.

Stanga virker i alle fall knall for min del

Takk for oppklaringen, jeg fikk nok ikke helt med meg nyansene i det forrige innlegget. Men du har altså testet Outbound i samme klasse som stanga (6'er i ditt tilfelle)? Har ingen praktisk erfaring med Outbound-snørene, men mener å ha lest at "vanlig" Outbound er noe tungt (gjelder kanskje Short også?), slik at det i noen tilfeller er hensiktsmessig å gå ned en klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke Tidal stanga, men outbond short veldig godt. Den er som en skyteklump på 9,15m og ca to vektklasser over aftm merking. Liker du å kaste med med klump, men hater hater løkka som hekter i toppringen under dobbelttrekket, er dette snøret. Generelt skal du velge samme aftm som stanga. Dette fungerer på de alle fleste stenger. Den vanlige outbond ble jeg aldri fortrolig med, men derimot short er en av mine favoritter. PS streamer express fra SA og airflo sniper short er samme prinsipp.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke Tidal stanga, men outbond short veldig godt. Den er som en skyteklump på 9,15m og ca to vektklasser over aftm merking. Liker du å kaste med med klump, men hater hater løkka som hekter i toppringen under dobbelttrekket, er dette snøret. Generelt skal du velge samme aftm som stanga. Dette fungerer på de alle fleste stenger. Den vanlige outbond ble jeg aldri fortrolig med, men derimot short er en av mine favoritter. PS streamer express fra SA og airflo sniper short er samme prinsipp.

Høres ut som om dette er verdt å prøve; jeg kom også over en konkret anbefaling av Outbound Short til Tidal 906 og 907 (http://wcofishing.com/Scott-Tidal.html) så da kan det jo ikke være fullstendig mismatch.

 

Da tror jeg det blir en Short i ren intermediate (WF7I), såfremt det ikke finnes gode grunner til å velge flyt/intermediate (WF7F/I) istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...