Gå til innhold

Flue prep.


Christerdr

Anbefalte innlegg

Ærede godtfolk

Jeg ser at det fortsatt er mange som tar i bruk pulver og spray (tiemco) når de skal klargjøre tørrfluer, fremfor f.eks. dry dip super som jeg ble anbefalt da jeg begynte med fluefiske. Dette er jo dyktige fiskere, og jeg lurer derfor på hvorfor?! Jeg er fornøyd med dippen og ser dens allsidighet som en fordel, så jeg forstår i sannhet ikkje kvifor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker for det meste dry-dip, men som Lars, har jeg også Cdc olje til klekkere, og så har jeg med meg en risteboks tørke pulver.

Men det er ikke bare dry-dip som funker, her finnes det mange veier til Rom, og har man noe som virker, er det ikke alle som vil bytte det ut bare fordi det kommer noe nytt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forimpregnerer ikke fluene mine. Jeg bruker som de fleste her allerede har nevnt, Dry dip. Enten dypper jeg fluene i sin helhet, eller så har jeg kappet en q-tips og satt oppi, som jeg kan benytte til impregnering av kun spesielle områder.

Noen få ganger, har jeg Dry fip super geleen, som jeg benytter på hjortehår og klekkere.

Når flua blir våt, vasker jeg den godt og tørker den i "amadou" eller C&F sin tilsvarende i synth.

Har egentlig slått meg til ro med dette, da det fungerer tilfredsstillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forimpregnerer ikke fluene mine. Jeg bruker som de fleste her allerede har nevnt, Dry dip. Enten dypper jeg fluene i sin helhet, eller så har jeg kappet en q-tips og satt oppi, som jeg kan benytte til impregnering av kun spesielle områder.

Noen få ganger, har jeg Dry fip super geleen, som jeg benytter på hjortehår og klekkere.

Når flua blir våt, vasker jeg den godt og tørker den i "amadou" eller C&F sin tilsvarende i synth.

Har egentlig slått meg til ro med dette, da det fungerer tilfredsstillende.

Nu forstår jeg ikke helt, du bruket dry dip, men du forhåndsimpregnerer ikke?

Det er dette jeg gjør nå, slik du beskriger, med unntak av gelen. Den fungerer bedre på hjortehår o.l., fordi den legger seg utenpå?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Christerdr.

Det jeg mente, var at jeg ikke bruker noe på fluene, før de er på fortommen. Før surret jeg med permafloat og andre remedier, før fluene ble lagt i boksen.

Gel syntes jeg fungere bedre på hjortehårs fluer, da dette binder bedre på disse. Gel bruker jeg også, dersom jeg kun ønsker impregnering på detaljer på fluene, som i vingesekken på en klekker.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg måtte klare meg med kun ett impregneringsmiddel så ville nok valget falt på DryDip'en. Men jeg bruker ofte gel også, feks Dry Magic, på klekkere og vårfluer.

Risteboks har jeg faktisk gått bort ifra, men den er kjekk å ha når man ønsker at flua skal flyte veldig lett oppå . . . Ihvertfall noen flyt, før effekten visner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg måtte klare meg med kun ett impregneringsmiddel så ville nok valget falt på DryDip'en. Men jeg bruker ofte gel også, feks Dry Magic, på klekkere og vårfluer.

Risteboks har jeg faktisk gått bort ifra, men den er kjekk å ha når man ønsker at flua skal flyte veldig lett oppå . . . Ihvertfall noen flyt, før effekten visner.

Pulveret legger seg i fjærfibrene? Hvorfor flyter en flue impregnert med pulver høyere enn en impregnert med drydip? Dippen har jo en egenvekt lavere enn vann, denne egenskapen kan vel ikke pulver få?

Jeg bruker dry dippen på det meste (når jeg setter på flua) - den får alt til å flyte, sikkert småstein også :) På fluer med hanehackle bruker jeg oftest en gel. Har en sånn risteboks som jeg bruker på cdc-fluer som har fått fiskeslim på seg eller er kliss våte.

Eirik

Vet du om risteboksen har noen fordeler kontra amadou?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jeg har funnet en ideell kombo, med DryDip og Loon Aquel. 

 

1) Bruker DryDip på det som skal flyte. 

2) Om det skal flyte ekstra lenge/godt, eller jeg bruker ei flue med lite hackle beregnet for rolige strekker, på ei litt mer riffla strekke, så: Først en runde i DryDip. La det tørke. Så stryke forsiktig hacklet og undersiden av flua med Aquel, noe som gir ENDA bedre flyteegenskaper. 

3) Om en klekker skal impregneres på bare deler av flua (typisk thoraxpartiet), så vil en liten dypp med en finger i DryDip'n gjøre susen, eller en Aquel-stryking. 

 

Pulver har jeg helt gått bort i fra, men brukte det i mange år også. 

Det kjipe med pulver er at det tar vekk magien i enkelte materialer (prøv å se den irrisiderende effekten av f.eks. påfuglherl etter en runde i pulver...), samt at det, som Lars sier, varer relativt kort i tid. Men det gjør at flua flyter høyt da. Ekstremt høyt. 

 

 



Pulveret legger seg i fjærfibrene? Hvorfor flyter en flue impregnert med pulver høyere enn en impregnert med drydip? Dippen har jo en egenvekt lavere enn vann, denne egenskapen kan vel ikke pulver få?
 

 

 

 

Jo, tvert imot: Pulver - i sin porøse form har jo ekstremt mye lavere egenvekt enn DryDip, vil jeg tro. Når det samtidig er veldig hydrophobic, på godt norsk, så gir det egenskapen. Pulveret er jo også så fint, at det kan ikke sies å legge seg mellom fibrene, men heller fylle ujevnheter i hvert enkelt fiber. 

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jeg har funnet en ideell kombo, med DryDip og Loon Aquel.

1) Bruker DryDip på det som skal flyte.

2) Om det skal flyte ekstra lenge/godt, eller jeg bruker ei flue med lite hackle beregnet for rolige strekker, på ei litt mer riffla strekke, så: Først en runde i DryDip. La det tørke. Så stryke forsiktig hacklet og undersiden av flua med Aquel, noe som gir ENDA bedre flyteegenskaper.

Pulver har jeg helt gått bort i fra, men brukte det i mange år også.

Det kjipe med pulver er at det tar vekk magien i enkelte materialer (prøv å se den irrisiderende effekten av f.eks. påfuglherl etter en runde i pulver...), samt at det, som Lars sier, varer veldig kort i tid. Men det gjør at flua flyter høyt. Ekstremt høyt.

Jo, tvert imot: Pulver - i sin porøse form har jo ekstremt mye lavere egenvekt enn DryDip, vil jeg tro. Når det samtidig er veldig hydrophobic, på godt norsk, så gir det egenskapen. Pulveret er jo også så fint, at det kan ikke sies å legge seg mellom fibrene, men heller fylle ujevnheter i hvert enkelt fiber.

Loon aquel, ja. Den teknikken kan jo kanskje ha god effekt på fluer som er bundet for tynne for sitt eget beste? Eller er dette bare ønsketenkning fra min side? [emoji38]

[emoji106] Takk for den!

Ang. egenvekten tar jeg selvkritikk for korttenktheten. Selvfølgelig har pulver lavere egenvekt i upåvirket tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker samme kombo som Lars, André m.fl.: Drydip og gel. Gel primært til Streaking Caddis o.l.

De risteboksene er også bra, men jeg har rett og ikke plass til flere duppeditter i hoftetaska. Så nå bruker jeg heller en annen flue mens jeg tørker den første i den ulldotten som sitter på hoftetaska (hørtes jo nesten litt på kanten ut, dette;).

Endret av Håvard Stubø
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du gått glipp av noe, JB ;)

btw: Amadouen(bindet) tørker flua helt, og top riden poffer den opp igjen til nystand. Det er viktig at flua er tørr før man bruker ristepulver, ellers blir det bare gris. Restpulver fjernes seff med hard blåsing, før flua igjen kan legges på vannet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet lite tips med DryDip: Ei våt flue tørker mye fortere om du tar den en runde i DryDip'n, for så å tørke den - i stedet for bare å tørke den (DryDip'n fortrenger vann). Et par Indiana Jones-luftkast som spruter av vannet, en runde i DryDip'n, studere vak ei stund, og så impregnere flua på vanlig måte. Rart hvilke rare vaner man legger seg til  ;D Eventuelt bytte til ei lik, men tørr og fresh flue, sette den våte flua til tørk og bytte tilbake når nummer 2 er våt igjen. 

 

Bind på innerlomma hadde bare minnet meg om å "kjøre brannbil", og det vil jeg ikke assosiere på fisketur  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet lite tips med DryDip: Ei våt flue tørker mye fortere om du tar den en runde i DryDip'n, for så å tørke den - i stedet for bare å tørke den (DryDip'n fortrenger vann). Et par Indiana Jones-luftkast som spruter av vannet, en runde i DryDip'n, studere vak ei stund, og så impregnere flua på vanlig måte. Rart hvilke rare vaner man legger seg til ;D Eventuelt bytte til ei lik, men tørr og fresh flue, sette den våte flua til tørk og bytte tilbake når nummer 2 er våt igjen.

Bind på innerlomma hadde bare minnet meg om å "kjøre brannbil", og det vil jeg ikke assosiere på fisketur ;D

Brannbil, ja.. Du måtte skitne det til? :P

Hva med vann i drydippen? Da vann fra flua ned i glasset. Vil det bli som olje og vann? Lagvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...