Gå til innhold

Line/liner til Sage sp 409 (509)


Flunes

Anbefalte innlegg

Som emnetittel antyder ønsker jeg tips, tanker og betraktninger av (line) erfaringer gjort av andre med denne stangserien.

Den todelte 409 stanga har vert en klar favoritt (elv/tørrflue) siden slutten av 90-tallet, men har ikke testet all verden av liner på den. #4 linene jeg synes fungerer greit, og som jeg kan huske å ha testet samt benyttet er bla SA aircel, SA gpx og RIO trout lt. Sistnevnte er vel favoritten så langt, og den jeg benytter mest pr i dag.

Av liner som overhodet ikke passet for meg på denne stanga er bla GL highwater versjon 2 (som visstnok ikke levde opp til versjon 1 og 3).

Noen som har testet den med Loop evotec 100 eller GL experience?

 

Alle svar mottas med takk :)

 

LR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Evotec 100 på Sp, og jeg syntes det passet som hånd i hanske.

Jeg bruker forøvrig Evotec 100 line på så å si alt jeg har av stenger :-)

Men denne har jo en helt annen tapering enn feks Rio Trout da, og du vil nok merke at den vil kjennes noe tyngre ut i samme klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar -Lars-. Evotec 100 lina må jeg bare få testet så den må skaffes.

Samtidig synes jeg Rio trout lina presenterer så lett og delikat, og er ypperlig på nær og mellomdistanse. Er redd 100 lina blir litt brutal, men den virker jo å være knall på lengre overhåndskast og ikke minst vannkast. Man får vel ikke i pose og sekk når det gjelder liner heller.

Tar gjerne imot flere forslag og betraktninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir: Takk for svar. Kan du si noe om den MKB lina opp mot Highwater (versjon 1) om du har testen den på sp èn din? Skulle gjerne hatt en longbelly line jeg fant tonen med.

 

Ellers er jeg også interessert andre lineforslag fra "sp folket" 8) Hvilke liner er favoritten og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av "long belly" liner med "triangulær"taper, opplever jeg som for lette, med lite line ute, og for tunge med hele klumpen ute.

Av de jeg har prøvd på min, er nok High Water den jeg liker best.

Nå blir det og teste "long belly" liner, med mer std. klumptyper, for jeg føler meg ikke helt tilfreds....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever som deg itte hackle, at disse linene blir for lette med lite line ute og for tunge med hele klumpen utenfor (på sp stengene vel og merke). På noe raskere stenger som jeg bruker på fjellet eller i vind for eksempel Sage vxp #5 synes jeg disse langklumpa linene fungerer bedre. Kan det ha med linehastighet å gjøre?

Uansett er det ei "godline" til sp stengene jeg leter etter....... hhhandjob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært en tur ute i det grønne element og vifta litt med 590'n og nyeste HW :-) :-)

Det var en meget positiv opplevelse , nå er det et par år siden de grønne var utslitt .

Så husker ikke helt hvordan de var , men dette ga meg en god følelse og et stort smil rundt munn.

 

Flere som har testa nyeste High water ?

 

Anbefaler deg å teste denne lina , Flunes :-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir: Ser jeg spurte deg om den grønne HW v.s. MKB. Mente egentlig versjon 2, den grønne har jeg aldri prøvd, men versjon 2 var totalt skivebom i mine hender.

 

Da blir det å få testet den nyeste versjon Highwater og Evotec100. Og det forundrer meg ikke om flere liner blir testet om flere forslag med begrunnelse dukker opp... Takk for tipsene så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sage Sp, er en stangmodell, som passer mange. De er også veldig tilgivelig i forhold til liner.

Som tidligere nevnt, opplever jeg long belly liner med "triangulær" tapering, som litt kilent, da disse er lette med lite line og ofte litt tunge med klumpen + ute.

Komboen jeg var veldig glad i da jeg fisket mye med disse stengene, var en Teeny TSF 5 F på SP490. Altså en klasse opp. Men, jeg kappet så mye som opp mot en meter av lina i front, for og få bedre overslag på fortommen.

Dette gav en løsning, til det meste av normalt fiske. Men, jeg manglet altid litt, da lina ble litt for tung til lange kast.

Med lange kast mener jeg, muligheten til og holde litt line i lufta, og ikke skyte line. Derfor har jeg lagt meg ut på søken etter ei line, som kan demme litt bedre opp for "alt". Den må være tung nok, til og lade stanga bedre på korte kast enn det jeg har benyttet til nå, samt ikke bli for tung, når jeg ønsker og holde endel line i lufta.

Guideline HW, er som sagt, kanskje den beste jeg har prøvd til nå, men ønsker og teste ut liner, med ikke så utpregede klump profiler. Guideline Experience, er en slik. Den har jeg prøvd, og opplever også denne litt tung. Gikk ned en lineklasse, men det blir i letteste laget. Skal kikke nærmere på Rio Gold, som jeg har tro på. Vil komme tilbake på dette senere, da den er testet.

Men, må du ha tak i line fort, ville jeg ha handlet meg en line med klump rundt 10 - 12 meter, med så standard profil som mulig. Er linen du velger innenfor AFTM standard på vekt, tror jeg kanskje jeg hadde gått en klasse opp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Blåser liv i denne tråden og søken etter ny line til min SP 409 for kommende sesong. Til 509 har jeg funnet meg til rette med SA gpx, men ønsker noe annet til 409 som er hovedstanga til tørrfluefiske på elv.

Bor slik til at jeg ikke bare kan stikke innom å få testet hos forhandler, så forrige sesong brukte jeg stort sett SA aircel som jeg kjenner godt fra før.

Ble anbefalt blant annet GL 4cast når jeg var innom Robban på Gero for et par uker siden, denne er med i vurderingen - noen som har testet den på 409?

 

Itte hackle: Har du fått testet Rio Gold på nevnte stang?

 

Liner jeg vurderer selv pr nå: Gl experience - 4cast - Evotec 100 - SA trout

 

Ellers andre som har tips og/eller anbefalinger så rop ut <<l

Endret av Flunes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv syntes jeg liner som Guideline Experience og Rio Gold er litt i tyngste laget for SP, men det er meg . . .

Prøv gjerne Evotec 100, om du liker klumper på ca 10 meter, eller Evotec 140 om du ønsker lengre klump.

4Cast lina kan jeg nok tenke meg går fint til stanga, uten at jeg har prøvd den komboen selv.

SP er ikke sær på snører, så her blir det mest smak og behag ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar -Lars-

10g og 10,4m på Evotec 100 #4. Regner med det er hele klumplengden med bak og front tapering det da? Aircel ligger vel på 12m klumplengde. Kan du -Lars- eller andre noe bak og front taperingen på 100 snøret? gjerne sett i forhold til Aircel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Flunes.

 

Jeg har ikke fått testet ennå... Men jeg har fortsatt tro på at dette kan være riktig medisin. 

Experience, har jeg prøvd, både på Zenith`n og SP`n. Opplever den i grenselandet for tung til Zenith`n. Den er definnitivt for tung på SP`n.

Men, Experience, har mye vekt, og hele klumpen på drøye 13 meter i #4 veier 13 gram...

Rio Gold, har også 13 meter+ i klumpen og veier 12, ? gram i #5.....

Mener å huske den veier rundt 11,5 gram i #4,... noe jeg har stor tro på, til begge stengene faktisk.

Men som sagt, det gjenstår å prøve..

Basert på vekt, så har jeg faktisk testet Experience #3 på 490 SP`n, men dette syntes jeg ble litt vel lett.

Nå skal det sies, at dette ikke handler bare om vekt, men også om vektfordelingen, så dette blir mye syntsing og troing, uten noen faste holdepunkt.

Den lina jeg har likt best så langt, er Giudeline High Water... Men skal som sagt prøve Rio Gold, så fort dette blir tilgjengelig...

Gold`n finnes både i "vanlig" og med stum kjerne. Om mulig, skal jeg prøve å få testet begge. Om jeg husker det, skal jeg komme med en oppdatering, når jeg vet mer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Itte hackle: Har du som -Lars- testet Evotec 100 på sp 409? Hvilken versjon av Highwater er det du har benyttet og liker på den? Har selv versjon 2 og den liker jeg ikke på noen av stengene mine uavhengig av lineklasse og aksjon. Betyr ikke at den er dårlig, men passet bare ikke for meg. Opplevde den som noe "treg", "saggete" og sjanseløs ved bare litt vind.

 

Har hørt endel negativt om HW versjon 2 i forhold til 1. og 3. versjon. Hva skiller eller gjør 1. og 3. versjon bedre, noen som kan forklare?

 

Var egentlig på vei til å bestille Evotec 100, men stusset litt når -Lars- opplyste om spesifikasjoner på 10g og 10m klump. Nå har jo lineprofil mye  å si, men er ikke dette litt lett og kort da -Lars-? Takler den overheng på lengre presentasjoner med denne klumplengden?

 

Noen som vet klumpvekten på Aircel #4? Finner bare lengden som er 12 meter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Flunes -) Evotec 100 har en klumplengde på 10.5m i hvert fall på #5... men husk også på at denne har en baktapering på 2meter i tillegg... så du kan fint ha feks11 -12 meter ute dersom ønskelig

Ser man det ja. 2 meter baktapering gjør Evotec 100 mer interessant igjen. Takk for info!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke testet Loop Evotec 100...

Har hatt Evotech 85,og dette likte jeg så dårlig, at jeg valgte å gå andre veier...

 

Hadde man fått tak i Loop 140 i #4, skulle jeg testet den, men jeg vil ha lange klumper, med en viss baktapering, da jeg liker å holde line i luften. Jeg syntes dette gir bedre presisjon og presentasjon, enn å skyte mye line...

 

Håper på å få testet Rio straks over Påsken.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke testet Loop Evotec 100...

Har hatt Evotech 85,og dette likte jeg så dårlig, at jeg valgte å gå andre veier...

 

Hadde man fått tak i Loop 140 i #4, skulle jeg testet den, men jeg vil ha lange klumper, med en viss baktapering, da jeg liker å holde line i luften. Jeg syntes dette gir bedre presisjon og presentasjon, enn å skyte mye line...

 

Håper på å få testet Rio straks over Påsken.....

Ja skal jeg presentere tørre fluer med lange fortommer i fri flyt liker jeg selv å holde mye line i luften fremfor å skyte. Hadde egentlig aldri klart å presentere skikkelig ved å skyte i mange tilfeller. 

 

Hvilken Rio line venter du på?

Endret av Flunes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Itte hackle: Har du som -Lars- testet Evotec 100 på sp 409? Hvilken versjon av Highwater er det du har benyttet og liker på den? Har selv versjon 2 og den liker jeg ikke på noen av stengene mine uavhengig av lineklasse og aksjon. Betyr ikke at den er dårlig, men passet bare ikke for meg. Opplevde den som noe "treg", "saggete" og sjanseløs ved bare litt vind.

Har hørt endel negativt om HW versjon 2 i forhold til 1. og 3. versjon. Hva skiller eller gjør 1. og 3. versjon bedre, noen som kan forklare?

Var egentlig på vei til å bestille Evotec 100, men stusset litt når -Lars- opplyste om spesifikasjoner på 10g og 10m klump. Nå har jo lineprofil mye å si, men er ikke dette litt lett og kort da -Lars-? Takler den overheng på lengre presentasjoner med denne klumplengden?

Noen som vet klumpvekten på Aircel #4? Finner bare lengden som er 12 meter.

Har egentlig ikke noe klart bilde av profilen på Evotec lina, men det finner man kanskje på Loop's hjemmesider?

Jeg bruker bla dette snøret til stenger som Helios og Scott S4, og føler det "lader" disse stengene godt med hele klumpen ute.

Syntes også dette snøret er utrolig behagelig å kaste med, og det tåler litt overheng.

Selv kaster jeg sjelden over 20 meter i fiskesituasjon, så klumpen er lang nok for meg.

Kaster du mye langt så prøv evt Evotec 140... Knallgodt snøre [emoji4]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Ronny og -Lars-

Nå har jeg fått gode innspill her. "in touch" kjerne er jo interessant i seg selv, det er sikkert.

Det blir iallefall å teste Evotec 100 #4 nå i første omgang før det braker løs i år.

Og om dere eller andre tør å anbefale liner til sp 409 med begrunnelse så er jeg åpen for det <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Flunes.

 

Da er liner testet, og det blir som i fjor, Guideline High Water, som får ta "line annsvar".

Jeg er pr. nå, enn sålenge,faktisk overbevist om at jeg har funnet den lina, som passer meg og min teknikk aller best.

Liner ble testet på SP 490 og Zenith 9"#4. Hedligvis, liker stengene samme liner. SP`n trives svært godt med High Water ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...