Gå til innhold

Slipptidpunkt.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Et godt poeng Lars p fordi det etter min mening har sammenheng med det Grunde sier.

Min mening er at en for tidlig slipp er før RSP som Grunde sier,og som du også mener.

Så,la oss tenke tanken,er det i det hele tatt mulig at noen slipper for tidlig?

Altså en bevisst tidlig slipp?

Når det er sagt,er det da mulig å slippe for sent?

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så,la oss tenke tanken,er det i det hele tatt mulig at noen slipper for tidlig?

Altså en bevisst tidlig slipp?

Når det er sagt,er det da mulig å slippe for sent?

 

Tom.

Selvsagt slipper noen for tidlig .

Og noen gjør det også bevist.

Det må jo være mulig å slippe for seint, siden du ikke trur det er mulig å slippe for tidlig. Ellers ville jo alle kast hatt perfekt slipp ! Og så lett er det vel ikke Tom ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt slipper noen for tidlig .

Tenker du da på at de glipper lina? :)

 

Og noen gjør det også bevist.

Min erfaring er at det er en veldig unaturlig følelse,og jeg forstår egentlig ikke hensikten med det.

 

Det må jo være mulig å slippe for seint, siden du ikke trur det er mulig å slippe for tidlig. Ellers ville jo alle kast hatt perfekt slipp !

Enig i at det er mulig å slippe for sent,men jeg har alltid lurt på hva en perfekt slipp er.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig en tidlig slipp?

 

Hvis det optimale slipptidspunkt eksisterer, så er en tidlig slipp litt før dette. Så lenge man holder seg innenfor slingringsmonnet så blir ikke kastet mislykket.

 

 

1. Min mening er at en for tidlig slipp er før RSP som Grunde sier

 

2. Så,la oss tenke tanken,er det i det hele tatt mulig at noen slipper for tidlig? Altså en bevisst tidlig slipp?

 

3. Når det er sagt,er det da mulig å slippe for sent?

 

 

 

1. Her tror jeg at du og Grunde tar feil. På videoen til Lasse ser det ut som det er en fordel å slippe like før RSP. 

 

2. Ja, du kan slippe for tidlig, og da blir kastet mislykket. En bevisst tidlig slipp er noe annet og slett ikke ødeleggende for kastet.

 

3. I følge Ketil B. Mathisen slipper de fleste for seint, og i følge Mathisen er det optimale slipptidspunktet i det øyeblikk stanga retter seg ut. Jeg tror ikke du finner noe fasitsvar på dette med slipptidspunkt, det vil variere fra kaster til kaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det optimale slipptidspunkt eksisterer, så er en tidlig slipp litt før dette. Så lenge man holder seg innenfor slingringsmonnet så blir ikke kastet mislykket.

 

Det var det da vet du Johnny,jeg for min del tror ikke at finnes noe sånt som et optimalt slipptidspunkt.

En myte i mine øyne.

Vi er nok enig der tror jeg? :)

1. Her tror jeg at du og Grunde tar feil. På videoen til Lasse ser det ut som det er en fordel å slippe like før RSP. 

 

Javel.Synes du det?Vi sier jo bare at det er en tidlig slipp.Vi har egentlig ikke sagt så mye mer om det,enn akkurat det.

Jeg kan bare snakke for meg selv,og jeg klarer ikke å se at videoen til Lasse viser at en slipp før RSP skulle gi noen fordeler.

Snarere tvert i mot egenlig,etter min mening.

2. Ja, du kan slippe for tidlig, og da blir kastet mislykket. En bevisst tidlig slipp er noe annet og slett ikke ødeleggende for kastet.

 

Det er da avhengig hva du legger i betydningen tildlig slipp.Synes du det hører rimlig ut?

3. I følge Ketil B. Mathisen slipper de fleste for seint, og i følge Mathisen er det optimale slipptidspunktet i det øyeblikk stanga retter seg ut. Jeg tror ikke du finner noe fasitsvar på dette med slipptidspunkt, det vil variere fra kaster til kaster.

 

Av alle de videoene jeg har sett av kastere trekker nesten all sammen igjennom stoppen og slipper etter RSP.

Mener du at man vil ha mulighet for å kaste kaste lengre hvis man slipper før RSP1?

Noe som i mine øyne er en helt unaturlig bevegelse og ting å gjøre.

Jeg er så klart enig med deg Johnny,det vil variere fra kaster til kaster.Jeg tror derimot også at det varierer fra kast til kast. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipper dere likt hver gang? Jeg har en følelse av at jeg varierer etter hvordan jeg vil ha utrulling.

Jeg for min del slipper ikke likt hver gang.

Å prestere to like kast etterhverandre lar seg ikke gjøre.

Når det gjelder utrullingen prøver jeg for min del å ha en viss kontroll over

motstanden i underlina,og heller bremse opp eller gi etter.

 

Tom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimalt slipptidspunkt er når stanga retter seg ut.  Da vil den utløste kraften ikke påvirke stangtuppens hastighet/aksellerasjon nevneverdig, og undersnøret vil få en jevn bane.  For tidlig eller for sent vil gi en usynkronisert kraftutløsning mellom snøre og stangtupp som vil påvirke bukta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas, stangtuppen har høyest hastighet like før stanga har rettet seg ut.
Tom, når du slipper ved RSP eller senere forsinkes utskytinga av lina, men slipper du like før RSP, starter utskytinga av lina umiddelbart.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnny,i den fasen av kastet hvor stangtuppen ennå ikke har rettet seg ut,så er bukta

ennå ikke dannet ferdig.Stangtuppen fortsetter sin bane,og du vil ikke ha et undersnøre på det

tidspunktet.Det er etter min mening ikke noe drag i undelina i det øyeblikket.

Eller er jeg enig i at stangtuppen har størst fart rett før den er helt rett,men da drar den jo

bare på en bitteliten del av lina,og den biten av lina går i en annen retning enn oversnøret.

Hva synes du?

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser teksten på videoen står det: Releasing at RSP, line starts shooting at MCF og Releasing before RSP, line starts shooting immediately. Noen tanker om dette, Tom?

 

Jeg synes det er en fordel å slippe like før RSP, lina skyter bedre. Dette med å slippe seint, eller holde igjen lina, føles veldig unaturlig for meg.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Lasse.

Særlig i den første slippen er det interssant å se at lina/merkepunktet følger trekkhånda di

i trekkretningen etter slippunktet.

Har du noen tanker om det finnes et perfekt slippunkt,og når skulle det eventuellt være?

 

Tom.

 

 

Hej Tom

 

Svarat må væra at "it depends" :-) I klippet har jeg brugt et distancekast, om jeg kaster kortere, da vil RSP jo ligge mere på linje med kasteretningen, och da kan det væra at linen inte klemmes så meget mod stangen i overslaget at den forhindrer linen at skyde. 

Længste kast må henne når linen slippes da den har fået størst mulig hastighett i kastets retning.

Og det er umuligt at sige hvornår en kaster slipper linen i vanlige klip, det har den lille gadget vist uden tvivl.

 

Mvh

Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...