Gå til innhold

Slipptidpunkt.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Hei Lasse.

Artig liten gadget. :)

Selv vil jeg ikke si at det alltid er umulig å se slippen,men som du sier,her er det ikke mye tvil.

Kunne være artig å prøve en lignende gadget selv,og med et tydlig merkepunkt rett foran trekkhånden som du har,og ytterligere et merkepunkt rett utenfor stangtuppen for å følge lina med kameraet der.

Flere kastere som jeg har studert (ved lange kast) trekker gjennom stoppen som jeg liker å si det.Altså ved fullt overslag MCF,eller etter.I allfall så godt jeg klarer å se slippunktet etter beste evne. ;D

Svært mange kastere har dårlig overslag,eller ikke overslag i det hele tatt på lina/fortommen når man ikke kan dra nytte av medvind.Vil det da være en fordel å ha et senere slippunkt?

(Uansett om akselerasjonen ikke har peakverdi da.)

Jeg for min del tror også at noen tror de slipper tidligere enn faktisk tilfelle er.

Og jeg som alle andre har jo også hørt at man skal slippe ved RSP,eller rett før,men jeg sliter litt med å tro at det egenlig er det idielle ved lengekasting.

Selv tror jeg det er et fåtall som gjør det. :)

 

Tom.

Endret av Tom Syversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lasse.

Artig liten gadget. :)

Selv vil jeg ikke si at det alltid er umulig å se slippen,men som du sier,her er det ikke mye tvil.

Kunne være artig å prøve en lignende gadget selv,og med et tydlig merkepunkt rett foran trekkhånden som du har,og ytterligere et merkepunkt rett utenfor stangtuppen for å følge lina med kameraet der.

Flere kastere som jeg har studert (ved lange kast) trekker gjennom stoppen som jeg liker å si det.Altså ved fullt overslag MCF,eller etter.I allfall så godt jeg klarer å se slippunktet etter beste evne. ;D

Svært mange kastere har dårlig overslag,eller ikke overslag i det hele tatt på lina/fortommen når man ikke kan dra nytte av medvind.Vil det da være en fordel å ha et senere slippunkt?

(Uansett om akselerasjonen ikke har peakverdi da.)

Jeg for min del tror også at noen tror de slipper tidligere enn faktisk tilfelle er.

Og jeg som alle andre har jo også hørt at man skal slippe ved RSP,eller rett før,men jeg sliter litt med å tro at det egenlig er det idielle ved lengekasting.

Selv tror jeg det er et fåtall som gjør det. :)

 

Tom.

 

Hej Tom

 

En ting er hvordan noget ser ud, noget andet hvordan det virkeligt er ;)  Fordi trekhånden stadig bevæger sig er ikke ensbetydende med at linen ikke er sluppet... Som sagt, uden den gadget så er det stort set umuligt, hvor meget skal du have fingerne fra hinanden før linen er fri? Og kan det ses på den kvalitet klip der er muligt idag?

 

Dårligt overslag kan have mange, rigtigt mange årsager, og jeg tvivler på at et senere sliptidspunkt hjælper de fleste, langt de fleste slipper allerede alt for sent ;) Dårlig timing er nok den største synder her...

 

Jeg havde aldrig før hørt om at slippe inden RSP, indtil jeg lavede klippet, og jeg fik mig en ah ha oplevelse! Jeg troede som flere andre at RSP var det rette tidspunkt, selvom flere distancekastere fortalte de trak helt igennem til MCF og slap der..

 

Lidt tanke teori: Højst linehastighed har vi når vi rammer toppen på vores træk samtidigt med at stangspidsen går ud af den dersens næsten lige linje vi alle prøver at ramme, men som er umulig helt at få og linen har været så strakt som muligt da vi startede accelerationen.  Rammer vi ikke der, så får vi mindre hastighed, trækker vi helt igennem til MCF, så er der jo en hel del potentiel hastighed der er gået tabt :) Og selvom vi rammer det rigtige punkt, så giver det ikke mening at holde fast i linen, medmindre vi vil have mindre skjut, og mindre skjut er lig med kortere kast ik ;)

 

Mvh

Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg Lasse.

Så sant som det er sagt.Ting er ikke alltid slik man tror.

En annen ting i tilegg til det at trekkhånden fortsetter bevegelsen etter slippen

er det motsatte.

Noen trekker og fører trekkhånda tilbake igjen.

Jeg har aldri målt det,men jeg tror faktisk at selve slippen skjer på returen.

Jeg har plottet frem noen gamle 300fps klipp bilde for bilde,og jeg synes tydlig

at det er det som faktisk skjer.

Da kan man virkelig begynne å diskutere slippunkt. ;D

Ta en liten titt på dette gamle klippet,og si gjerne hva du mener.

Fullstendig sikker kan jeg ikke være,men det hadde vært gøy å la de gutta som

jeg har sett har denne bevegelsen blitt rigget opp med en eller annen gadget og samtidig filmes.

En liten tanketeori herfra også Lasse.

Kan det være så enkelt som at et helt greit slippunktet er i det øyeblikk vi har en sann bukt?

Jeg tror du skjønner hva jeg mener med en sann bukt? ;D

At det rett og slett egentlig ikke er så viktig når vi slipper så fremt vi ikke slipper for tidlig?

 

Tom.

Endret av Tom Syversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi ser at ved slipp før RSP, starter skytinga av line umiddelbart, som Lasse også sier. Men skyldes det draget fra overlina, eller skyldes det "restarbeidet" som stanga, eller stangtoppen gjør i den resterende, avsluttende bevegelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir,er det slik å forstå at du slipper før stanga slår over,og at du da pælmer uten

mål og mening? :)

 

Tom.

Hei Tom

Når teknikken sitter som den skal så er timingen på trekket perfekt og da er trekket

ferdig når stanga er rett...

Blir straffa ganske hardt ved feil av stengene jeg bruker mest, Sage TCX..

 

Ja, jeg pælmer mange ganger uten mål og mening, kastetrening eller blindkast etter fisk,

Noen ganger så liker jeg og tro at det er flua mi som får fisken til å vake, gidder jo ikke å sitte

å vente på vak ! fffishing

 

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom

Når teknikken sitter som den skal så er timingen på trekket perfekt og da er trekket

ferdig når stanga er rett...

Blir straffa ganske hardt ved feil av stengene jeg bruker mest, Sage TCX..

 

Brum,brum og hei Geir.

Får litt lyst til å si at hvis jeg filmer deg så ville jeg veddet på at du ikke er ferdig med

trekket,og slipper når stanga er rett.Det er flere som tror at de gjør akkurat det.

Fullt mulig at jeg tar feil,men vi kan jo prøve? :)

Ja, jeg pælmer mange ganger uten mål og mening, kastetrening eller blindkast etter fisk,

Noen ganger så liker jeg og tro at det er flua mi som får fisken til å vake, gidder jo ikke å sitte

å vente på vak ! fffishing

 

Samme her,ikke skjønner jeg hvorfor i det hele tatt at jeg gjør det noen ganger heller.

Jeg tror også at det er flua mi som får fisken til å vake,ikke bare tror jeg det,men det skjer faktisk. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...