Gå til innhold

Stang saltvann - sjøørett


Knigget

Anbefalte innlegg

Hei - vil fiske mer i sjøen når laksefiske er stengt og kikker litt på stenger. Synes sage xi3, orvis Helios2 og Hardy Zenith virker bra. Har dere noen øvrige tips til stenger som bør prøves eller erfaringer med disse.? Tenker #7, litt overkill i Oslofjorden kanskje, men greit å ha tropisk muligheten også.

Mvh Kenneth M

Endret av Knigget
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange meninger her, og veldig individuelt hva folk foretrekker av stenger.

Har zenithen selv i klasse 7, og det er en stang jeg liker veldig godt, men bruker mest klasse 6.

Sjelden man skulle trenge mer, bruker også kl5 en del, da når det er relativt lite vind. Nå går jo en del klasser mer eller mindre i hverandre, uavhengig av hva som står på stangen også, så om man kan få prøvd de ulike stengene så er det det beste synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jo veldig mange stenger som vil fungere fint til sjøfiske. Kanske du til og med kan bruke noen av de du har i dag? 

 

Selv fisker jeg stort sett med klasse #6 eller #7 når jeg fisker sjøørret. Mest klasse #7 egentlig, smaksak som alt annet :) Finn deg en stang du liker om du ikke har noen i egnet snøreklasse

Bruke noen jeg har idag?? Å kjøpe noe nytt er jo også gøy, --- mer alvorlig, var mer at jeg var usikker på om de øvige stengene mine ville bli skraggete av saltvann. takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er dyre stenger du tydeligvis prefererer kan jeg anbefale Sage Method. Har både Helios og Zenith, men til sjøfiske bruker jeg Sage'en.  Funker som fanken med litt tungt dressa fluer og synkesnøre.

Hei, det må ikke være dyrt, men siden jeg fikk los på Zeniten kom jo Ståle Krapyl med sage og Orvis :)

Er ellers ikke noen merkedisippel. På laks blir det mest tohånds Hardy og Bruce and Walker.

Skal kikke på method 'en. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Som svar på klasse så har jeg etter mange år endt på å bruke #6 i 70 % av fisketiden. Når det ikke er så mye vind kjører jeg femmern. Vinden og størrelsen på fluene som styrer valg av klasse. Jeg har lenge brukt Sage Z-Axis som er en fantastisk stang i sjøen syns jeg. Særlig full well. I dag bruker jeg en annen stang som er helt super.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det blåser vil jeg ha en sjuerstang, og det blåser ofte på norskekysten. I tillegg har den mere "punch" enn sekseren, og det er lettere å kaste langt, hvilket har noe å si i sjøen. Jo mer vann du dekker, desto mer fisk får du, som et utgangspunkt. Ellers er sekserstangen flott, når det er litt mer stille.

 

Alle de tre du nevner i tillegg til Methoden, er flotte stenger som kommer til å gjøre jobben på flott måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det blåser vil jeg ha en sjuerstang, og det blåser ofte på norskekysten. I tillegg har den mere "punch" enn sekseren, og det er lettere å kaste langt, hvilket har noe å si i sjøen. Jo mer vann du dekker, desto mer fisk får du, som et utgangspunkt. Ellers er sekserstangen flott, når det er litt mer stille.

<<l

selv har jeg en thomas&thomas TNT #7 som i utgangspunktet var laget mtp tropisk fiske, den er rimelig "rå", men ikke for røff til bruk her hjemme. anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...