Gå til innhold

Trang bukt.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Jeg mener vinkle som du mener ja. å vri stanga er jo også et problem, men vinkelen er noe jeg sjøl har jobbet endel med de siste åran og som jeg finner veldig interessant. Men dette er spessielt inn mot lengdekasting og få maks potensialet ut av stang og aksjon da. 
Her er det også da selvfølgelig forskjellig grad av vinkling, alt fra mye til lite. når jeg skal dra til ute på fisking vil jeg nokk tru at jeg vinkler litt selv om jeg føler jeg ikke gjør det, men prøver da å være tilnærma rett. Føler det er litt småekkelt i enkelte fiskesituasjoner og kaste med stanga rett opp og ned da flua kommer uhyggelig nær hoderegion :P
 
Når det kommer til syltrange bukter er man vell nesten nødt til å vinkle ja. For å få lagt snøret litt på siden av hverandre og snørpe det til. Men iforhold til "riktig" fluekasting for å utnytte aksjon i stanga best mulig og snørebukt blir dette helt feil for mæ :D Men det er jo off topic i den tråden her såklart :) 



 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De virkelig trange buktene er i mitt hode således for lange kast.  Jeg synes forresten ikke buktene i de siste videoklippene er særlig gode eller imponerende, men det var kanskje ikke meningen heller?

 

Er litt nyskjerrig på hva du mener med at buktene i de klippene verken er gode eller imponerende? hva legger du i det? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt nyskjerrig på hva du mener med at buktene i de klippene verken er gode eller imponerende? hva legger du i det? :)

 

De kollapser før endelig utrulling.  Nå vet ikke jeg hva som er hensikten med klippene.  Gode kast er det ikke, men dersom man skal vise dannelse av en buktform er det for så vidt greit nok.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første kastet, casting with a bromstick et eller anna er vell langt ifra å kollapse? eller har jeg missforstått alt her ? :D 

Det andre klippet er veldig kult og rart. Morphing loop. for å få til denne buktutviklingen skal kasteren etter min forståelse gjøre veldig mye rett også for å få denne buktutviklingen.. 
Men du virker å ha mye meninger om fluekasting. Er litt nyskjerrig da på å høre din mening om hva som gjør dette til et dårlig fluekast? hva gjør kasteren galt i dette kastet? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første kastet, casting with a bromstick et eller anna er vell langt ifra å kollapse? eller har jeg missforstått alt her ? :D 

Det andre klippet er veldig kult og rart. Morphing loop. for å få til denne buktutviklingen skal kasteren etter min forståelse gjøre veldig mye rett også for å få denne buktutviklingen.. 

Men du virker å ha mye meninger om fluekasting. Er litt nyskjerrig da på å høre din mening om hva som gjør dette til et dårlig fluekast? hva gjør kasteren galt i dette kastet? :)

 

Ja, da.  Det er ikke tvil om at det er en dreven kaster, og han setter en spiss synålsbukt.  Jeg er først og fremst en fisker, og vurderer kast ut i fra hvorvidt de er gode fiskekast.  Dersom du ser på hvordan kastet utvikler seg mot slutten vil du se at det ikke lenger ser så pent ut, snøret lander ujevnt og uryddig, og og fortom/snøre havner i en klase.  Etter min oppfatning er det ikke noen vits i å ha en fin bukt i starten av kastet, dersom det uansett til slutt ender opp som et ubrukelig fiskekast.  Kasteren gjør nødvendigvis ikke så mye feil, han er en god kaster, men siden det er et kast for å oppnå lengde slipper han vel alt og lar det stå til.  Hadde han kontrollert overrullingen ved å bremse litt med venstrehånden ville nok kastet blitt vesentlig penere, skjønt kanskje et par meter kortere.  For meg handler kasting om å lage gode fiskekast, korte eller lange, og buktformer er alltid interessant.  Dersom det handler kun om lengdekast blir fokus kanskje litt annerledes, men jeg kan ikke vurdere et kast uten å tenke "ville det fanget fisk"?  Dersom svaret er nei er det for mitt vedkommende et uinteressant kast, selv om buktformen tidvis kan være kul.  Jeg har imidlertid forstått at det ikke er lengde dere er opptatt av, ref. Mr. Syvertsens uttallelser tidligere i tråden.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si ikke nødvendigvis. Spørs om man mener spiss som i spiss vinkel, da vil bukten bli trangere jo spissene vinkel den får. Eller om man mener hvor spiss 'overgangen' mellom snøret over og under bukta er, da vil man kunne ha en veldig vid bukt som allikevel er spiss.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt man kaster, har vel nødvendighvis noe med hvor trang ei bukt er, det også?

Skal vel godt gjøres og kaste 30+, med veldig åpne bukter....

 

Skal kaste inn håndkleet her nå. Beklager avsporingene. Men, som fisker, og ikke motivert av noe annet, enn og tyne grenser, med flue i enden, så ser jeg at vi ikke lenger, snakker samme språk.

 

Innenfor sporten, så er en bukt premiert for hvor langt den har fremdrift, men de buktene er jo helt ubrukelige, så fort man har en flue i andre enden. Ubrukelig, som i "gir dårlig odds" til en god presantasjon.

 

Kanskje man skal slå seg til ro med en god presentasjon på 25 meter likevel ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da.  Det er ikke tvil om at det er en dreven kaster, og han setter en spiss synålsbukt.  Jeg er først og fremst en fisker, og vurderer kast ut i fra hvorvidt de er gode fiskekast.  Dersom du ser på hvordan kastet utvikler seg mot slutten vil du se at det ikke lenger ser så pent ut, snøret lander ujevnt og uryddig, og og fortom/snøre havner i en klase.  Etter min oppfatning er det ikke noen vits i å ha en fin bukt i starten av kastet, dersom det uansett til slutt ender opp som et ubrukelig fiskekast.  Kasteren gjør nødvendigvis ikke så mye feil, han er en god kaster, men siden det er et kast for å oppnå lengde slipper han vel alt og lar det stå til.  Hadde han kontrollert overrullingen ved å bremse litt med venstrehånden ville nok kastet blitt vesentlig penere, skjønt kanskje et par meter kortere.  For meg handler kasting om å lage gode fiskekast, korte eller lange, og buktformer er alltid interessant.  Dersom det handler kun om lengdekast blir fokus kanskje litt annerledes, men jeg kan ikke vurdere et kast uten å tenke "ville det fanget fisk"?  Dersom svaret er nei er det for mitt vedkommende et uinteressant kast, selv om buktformen tidvis kan være kul.  Jeg har imidlertid forstått at det ikke er lengde dere er opptatt av, ref. Mr. Syvertsens uttallelser tidligere i tråden.

Jeg er fullstendig enig med deg i nesten alt du sier :D 

snordraget er for lite i det kastet her, og tykkere skyteline eller oppbremsing med venstre handa ville bukta sett penere ut ja å også bedre fiskekast såklart. Men likevell, synes jeg det er rart og litt uforståelig at kastet ikke kollapser på veien her, overlina har en drøy hastighet og uten snordrag henter igjen bukta hele veien.. jeg mener kasteren må være på et høyt nivå å sannsynligvis sinnsykt rett i bevegelsen og aksellerasjonfasen for å få denne buktutvklingen... om det er et bra lengdekast er jeg usikker på.. 

personlig er jeg også 100% fluefisker sommerstid. har flere år hatt planer om å ta turen sørover i sommermånedene å delta i guidelinecup, nc, nm osv. Vinterstid kan jeg stå 4-5 tima i hall daglig 7 dager i uka og kaste. utrolig inspirerende og leke med forskjellige kastestiler, buktformer, lengdekasting osv. Men straks første fisketuren er unnagjort i åpent vann blir kastinga lagt på hylla, og fisket tar overhand automatisk. enten jeg vil det eller ikke... sånn er det bare.. Da tenker jeg ekstremt lite på kastinga, og alt handler egentlig bare om å få flua ut i fiskbar posisjon. trang bukt, åpen bukt har ingenting å si for meg da plutselig.. selv om jeg står hele vinteren å terper og koser meg med det... rart.. fluefiske og jaget etter fisk blir liksom for sterkt. nesten litt irriterende ja.. Men oppsummert så vil jeg nokk tru at å gå i dybden på fluekasting, stangkontroll, buktformer må gi meg noen fortrinn fiskemessig... må nu håpe på det da hvertfall.. ellers er jo vinteren helt useless :D 

Synes ihvertfall det høres veldig rart ut å evne å presentere gode fluekast med tørrflue på 25 meter sommerstid i fiskesituasjoner uten å være litt opptatt av fluekasting, stangkontroll og buktformer. For det er fryktelig langt i enkelte fiskesituasjoner ! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt man kaster, har vel nødvendighvis noe med hvor trang ei bukt er, det også?

Skal vel godt gjøres og kaste 30+, med veldig åpne bukter....

 

 

tjaa. i teorien så skal man vell kaste lengere jo trangere bukta er. luftmotstand i bukta som står vinkelrett på fartsretninga øker ganske betraktelig jo bredere bukta er ja. 

Så i teorien, smalere bukt, mindre luftmotstand, lengere kast.. Men i praksis for oss menneskelige blir det sjelden slik. Lange kast handler mye om punch også, energitilførsel i stang og snøre. det som skjer da er at stanga flexer nedover etter stoppen og åpner opp bukta, stanga vil også ha et tilbakeslag oppover igjen. Jo mere punch, jo mere vil stanga vandre etter stoppen. i praksis blir det slik at en passelig trang bukt som ikke samler for mye luftmotstand, men som igjen har mye mere energi i seg vil gå lengere. De syltrange buktene evner man rett og slett ikke å sette inn nokk energi i for at det skal gå langt som de kastan man setter inn maks punch og åpner opp bukta litt. 

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes bukter som kalles V-bukter,og det finnes også bukter som kalles trekantbukter.

Begge disse to buktformene kan jo være"spisse" selv om de ikke nødvendigvis er trange?

I mine øyne er en sann trang bukt en bukt der oversnøret og undersnøret ligger som parallelle linjer bak bukta.

 

Tom.

Endret av Tom Syversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja er enig med deg der tom. Men for meg så kan en typisk trekanbukt også være en trang bukt. eller dvs utvikle seg til å bli en trang bukt?  I utgangen av en type trekantbukt vil bukta være vid, men med riktig krafttilførsel og arbeidsvei vil bukta snevre seg inn å kan bli ekstremt trang i sluttfasen av overrullinga. eller? kan man ikke kalle det en trang bukt pr definisjon ? :D  men her har man jo også forskjellige typer trekantbukter, noen ikke fullt så trange men fortsatt spiss. 
 

I en type v. bukt føler jeg ofte at bukta kan endre seg motsatt av det en trekantbukt gjør. Her kan bukta være synålstrang i utgangen, men i det overrullinga starter kan bukta åpne seg opp litt.. Hvorfor vet jeg ikke, men har intrykk av det sjøl. har vell kanskje noe med krafttilsettinga, og snordraget i en v bukt...
 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ØrjanK.

Så du skrev dette : "Synes ihvertfall det høres veldig rart ut å evne å presentere gode fluekast med tørrflue på 25 meter sommerstid i fiskesituasjoner uten å være litt opptatt av fluekasting, stangkontroll og buktformer. For det er fryktelig langt i enkelte fiskesituasjoner !"

 

Det kan det fort hende, du har helt rett i. Skal ikke se bort fra, at mye, av både teknikker og utstyr, er utprøvd over litt tid. 8)

 

Nå skal det samtidig, opp i lyset, at dette ikke utføres under andre omstendigheter, enn under så godt som optimale..

 

Jo forresten, jeg føler meg brukbart komfortabel, med 18 - 18,5 meter line og 6,5 - 7 meter fortom ved overhånds ;)

 

Og som jeg skrev høyere opp, så skal det godt gjøres og kaste 30+, med VELDIG åpne bukter. De bør ha en viss "tranghet", for og bære frem kreftene effektivt....  Mener jeg ^_^

 

Endret av Itte hackel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Hvor langt, kaster de beste, med f. eks et normalt oppsett for fiske i #5 ?

 

Svarer på dette, selv om det er litt off topic, svaret er basert på mine erfaringer hittil, og litt forenklet. :)

 

En konkurransekaster er dyktig til å holde mye line utenfor stangtuppen under blindkastinga, og i en idrettshall har han plass til nettopp dette. Han holder gjerne 22 meter line pluss 3 meter fortom utenfor stangtuppen, dvs 25 meter, og må i tillegg til dette skyte 11 meter line for å oppnå 36 meter.

 

En dyktig fluefisker klarer 30 meter i hallen med samme utstyr (SA ED #5), han klarer ikke å holde like mye line utenfor stangtuppen, kanskje 16 meter line pluss 3 meter fortom, men, han skyter like mye line som konkurransekasteren!

 

I en hall er fluefiskeren 6 meter bak konkurransekasteren, men hva skjer hvis man kjører kasterne til en kulp der plassen til bakslengen er begrenset?

Kasterne får utlevert en femmerstang med Guideline Presentation #5, de må vade et stykke ut i kulpen, slik at de har plass til 8 meter fluesnøre pluss 5 meter fortom i bakslengen.

 

Fluefiskeren er nå på hjemmebane og legger ut flere kast på 24-25 meter, han holder 13 meter utenfor stangtuppen og skyter i tillegg 11-12 meter line. Konkurransekasteren har mistet den fordelen han har i hallen, han kan ikke holde mye line i luften, han står dypt utvadet og får ikke brukt kroppen slik han er vant til, og derfor kaster han ikke noe lengre enn fluefiskeren!

 

Håper dette svaret var tilfredsstillende, Itte hackel.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er mye enig med johnnys her. Men vil bare påpeke at 25 er et fryktelig langt presentasjonskast. Nu bruker jeg bare #4 stenger til slikt fiske, 5 bruker jeg stortsett i sjøen og vindfulle daga på fjellet da. Men veldig mange har her et helt urealistisk forhold til lengder. Sier ikke at noen her inne har det for alle del :D 
Men er stor forskjell på å kaste 25 meter line, kontra å kaste 25 meter oppmålt. Ingenting er vell mere vanlig i laksefiskemiljøet og kaste 50 meter. Men det er det ingen som gjør. ikke jeg heller.. joda, enkelte har vell avåtil kanskje vært oppimot 50 meter i fiskesituasjon. Men det hører til sjeldenheter. 
Jeg er sikkert litt vanskelig å sær nu, men mål opp 25 meter i en fiskesituasjon å legg pene kast dit med tørrflue. det er langt :D 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Johnny.

Artig med eksemplene dine:

22m line+3m fortom og skyter 11m.

16m line+3m fortom og skyter 11m.

8m line+5m fortom og skyter 11m.

Er det da rimlig å anta at overrullingen ikke kan ta like lang tid i alle tilfellene

hvis vi forutsetter strekk?

Og hva er da grunnen til variasjonen i farten til oversnøret og at det fremdeles strekker seg?

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

I må have nogle elendige konkurrencekastere i Norge Johnny :-)

Mvh

Lasse

 

Hvis jeg husker riktig så hadde Tom Larsen en innendørs test angående dette for noen år siden. 

Han brukte tynn skyteline og kort klump, og forskjellen mellom dyktige og mer moderate kastere var minimal.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Hei Johnny.

Artig med eksemplene dine:

22m line+3m fortom og skyter 11m.

16m line+3m fortom og skyter 11m.

8m line+5m fortom og skyter 11m.

Er det da rimlig å anta at overrullingen ikke kan ta like lang tid i alle tilfellene

hvis vi forutsetter strekk?

Og hva er da grunnen til variasjonen i farten til oversnøret og at det fremdeles strekker seg?

 

Tom.

 

Hvor mye line man skyter med et vanlig fluesnøre har vært diskutert tidligere, og man kom visst fram til at de fleste skyter mellom 10 og 15 meter.

 

Enig i at overrullingen ikke tar like lang tid i disse tilfellene. Variasjonen i farten til oversnøret er det vel kasteren som styrer, har du mye line utenfor stangtuppen må du gi linen høyere hastighet for at den skal rulle ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I må have nogle elendige konkurrencekastere i Norge Johnny :-)

Mvh

Lasse

 

Nei, de er knallgode og flere av dem er verdensmestere. Men vi har også svært mange virkelig dyktige kastere blant fiskerne. ;-)

Jeg tør påstå at norske fluefiskeres gjennomsnittlige kastenivå er helt i verdenstoppen sammenlignet med sine utenlandske frender.  <<l

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avsporinger kan også krydre en tråd.Det har alltid vært min mening.Det er en grunn til

at folk sporer av. :)

La oss et lite øyeblikk vende tilbake.

Her er tre klipp som dere har sett før,men disse tre klippene viser hva jeg prøver å formidle.

Alle klippene er fra samme opptak, så kameravinkel og stangvinkel er stort sett identiske for

de tre kastene.Kameraet ble tiltet i samme vinkel som stanga.

Det er egentlig bare en av buktene som er trang her. ;D

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...