Gå til innhold

Omfattende test av fortomsmateriale


-Lars-

Anbefalte innlegg

Tja. Blir jo skrevet mye rart.

 

Man kan være enig og uenig. At Stroft har dårlig spoledesign? Jeg mener motsatt.  Komprimert spole og mørk celleplast som både holder fortomsmaterialet på plass og unngår innslipp av UV stråler. Det er noe jeg liker :-)

 

Hadde noe Acron hvor fortomsmateriale ble holdt på plass med en strikk som ble ufattelig slakk etterhvert. Bare kluss. Spoledesign og strikk var møkk !! 

 

Kjøper aldri igjen. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Stroft nylon mesteparten av tiden. Men for noen uker siden hadde jeg meg en uke i en veldig klar elv, og dro reklamen tro opp fluorkarbonen deres. Har ikke tenkt videre over det før nå, men nå skjønner jeg hvorfor jeg mistet flere fluer enn vanlig! Jeg er forøvrig enig i at spoledesignet kan forbedres. Spesielt kunne celleplasten rundt spolen vært sterkere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Blir jo skrevet mye rart.

 

Man kan være enig og uenig. At Stroft har dårlig spoledesign? Jeg mener motsatt.  Komprimert spole og mørk celleplast som både holder fortomsmaterialet på plass og unngår innslipp av UV stråler. Det er noe jeg liker :-)

 

Hadde noe Acron hvor fortomsmateriale ble holdt på plass med en strikk som ble ufattelig slakk etterhvert. Bare kluss. Spoledesign og strikk var møkk !! 

 

Kjøper aldri igjen. 

Har levd med strikken og de nette Akronspolene i mange år, og ser ikke helt problemet. Dro du av strikken hver gang du skulle ha en meter eller to? Jeg har kødda til 1 stk 6X i løpet av de siste fem åra, og det er ikke nok til at jeg gir dem opp helt enda.

 

Ræva og porøst spoleopplegg? Det er bla. Shogun det...  hhhandjob 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk bestemt meg for å teste ut Trout Hunter resten av sesongen og neste år. Moro å prøve litt nytt også  :) Jeg har vært veldig fornøyd med Rio Fluoroflex+ de siste åra, men liker den tanken om enda bedre knutestyrke med to lag FC i forskjellig mykhet som bla. Trout Hunter kjører på. Sverref som fikk meg på idéen i sommer  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har testet Trabucco t1 super elite tournament line? Populær til fortomsmateriale til karpefiske, men fungerer vel like bra til flue?

Fås kjøpt flere plasser på nett og på ebay men ikke i Norge av en merkelig grunn..Link til to varianter:

https://tackle-and-bait.store.buegle.com/index.php/6/303435/

Har brukt den selv i 0.20 og finner ikke noe å utsette på den som fortomsmateriale..

Noen andre som har kjennskap til denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt også veldig fornøyd med Rio Fluoroflex+, men har opplevd at metallringen som skal lede materialet ut av strikken har skadet fortomsmaterialet!

Akkurat det har jeg notert også, spesielt på tynn fortom som 6x. Man kan føle det med fingrene at det blit litt rough...

Eller kanskje det var kun en ikke veldig god metall ring fordi nå har jeg enn annen spole og merker ikke samme problem...

Endret av Ondrej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Når det gjelder fluorcarbon materialene, så har jeg ikke helt skjønt poenget... Finner ingen ting det egentlig er bedre på..

Derfor, holder jeg meg til vanlig nylon. Det jeg har testet og liker best, er Rio Powerflex. Men samtidig, så har jeg gode erfaringer, med SA sitt.

Har de siste to årene benytet Camou fortommer, men bytter tilbake til Powerflex sine der også......

Alt var bedre før....... aaapplaus

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fluorcarbon materialene, så har jeg ikke helt skjønt poenget... Finner ingen ting det egentlig er bedre på..

Derfor, holder jeg meg til vanlig nylon. Det jeg har testet og liker best, er Rio Powerflex. Men samtidig, så har jeg gode erfaringer, med SA sitt.

Har de siste to årene benytet Camou fortommer, men bytter tilbake til Powerflex sine der også......

Alt var bedre før....... aaapplaus

En fordel kan jo for noen være at den har større egenvekt?

I allfall så sier reklamen det,og hvis det er sant så er det også letter å få spissen til å ligge

under vannfilmen.

Jeg gjør som oftest akkurat som du og bruker vanlig nylon,men jeg er veldig opptatt av

å ha en viss kontroll over hvordan fortommen ligger i vannet.

En fortom som ligger under fisker alltid  bedre enn en som ligger oppå så lenge du fisker tørt.

Det er i allfall min erfaring.

Hvorfor byttet du tilbake da Itte hackel?

 

Tom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker MUDD på fortom i vann....

Men det jeg sliter med er alt for liten kunnskap om

fortommer og kvalitet. Jeg strever med krøllete fortommer

som ikke strekker seg helt ut osv....

 

Men jeg kjøper jo alltid rimelige standard AKRONIS-fortommer da.

Jeg vil ha et materiale som strekker seg lett ut

selv om det er "noe flau vind" der ute.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom.

Jeg har benyttet fluorcarbon og nylon litt om hverandre. Slik opplever jeg fluor. Særere ved skjøting. Det er ikke et problem, man må bare være nøyere. Dårligere bruddstyrke i knuter. og jeg liker ikke at det ligger under, når jeg fisker med tørrflue.
Jeg opplever ikke noen forskjell, på om jeg bruker det ene eller det andre rent praktisk under fiske, i forhold til om fisken refuserer oftere eller ikke.

Hovedgrunnen til at jeg ikke liker at den ligger under, er at jeg hver gang jeg skal gjøre et nytt kast, drar flue under. Ikke heldig for tørrflua i det hele tatt.

Når jeg velger Nylon, gjør jeg det av flere årsaker.

Den flyter og ligger oppå ved tørrfluefiske. Jeg opplever den vesentlig mer tilgivende i knuter og jeg liker stivheten i Rio sin nylon. Ikke er den stivest, ikke mykest, men akkurat slik jeg vil ha den.

At jeg skal prøve Powerflex ferdige på 15 fot igjen, er fordi jeg brukte disse før, og var kjempefornøyd. Nå har jeg benyttet Camou, og liker disse også, men jeg vet ikke om jeg trenger denne flexen i så stor grad som jeg innbiller meg. Brukte det da aldrig før, og fikk fisk da også. Målet mitt er vel egentlig, å gjøre dette så kjedelig som så enkelt som mulig, da jeg tror vi både visste litt og kunne noe før også. Jeg vil tilbake til det jeg var komfortabel med før, rett og slett, for å sammenlikne med det jeg har opplevd nå.... Jeg er ikke like overbevist om at alt det nye nødvendigvis er bare fordeler..

Så fort noe får den rette omtalen, så går trompetfanfarene, og bølgen. Jeg har vel latt meg trekke opp, og glemt at jeg har litt erfaring fra dette fra før. "Never change a winning team" heter det i ordtrykket. Og slik var mitt forhold til fortomsløsningene jeg benyttet før ;-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,så klart,flua blir dratt under ved opptrekk,men hensikten og intensjonen er jo at fisken

skal ta før det skjer?

Om den ikke gjør det så klarer vi å sørge for at flua flyter ved neste utkast også.

En situasjon som er veldig typisk er for meg er fiske på dønn blankt vann med

Daddy Long Leg,og jeg har med vilje ikke forseglet snøret slik det trekker vann.

Da synker hele fortommen etterhvert under bare du venter lenge nok.

Min erfaring er at det kan være effektivt.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stroft GTM leverer, og god spoleløsning! 

Når det gjelder spoler, så er det faktisk litt viktig at det funker. Særlig om man har spolene festet lett tilgjengelig på jakka, en vest, et kjede, en pack eller hva det måtte være. Og unnskyld meg altså, men her funker ikke Guideline Egor i det hele tatt for meg. Den limbåndsaken funker ikke, og jeg ender opp med lange løse stumper som henger ut av spolene og tvinner seg i hverandre. Når slikt skjer, og da særlig i en situasjon, hvor en flott ørret vaker noen meter unna, men jeg må bytte spiss, ja da blir jeg så forbanna at jeg hiver stanga på land, setter meg i bilen og kjører rett på Rema1000. Der kjøper jeg ikke fortomsmateriale for å si det sånn.    

Endret av JB.
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Tom. Dette har du helt rett i. At på stille blankt vann, kan dette utgjøre forskjellen. Og da har du et oppsett, som fungerer godt til ditt fiske.

Må man vannkaste, eller er avhengig av fluer som flyter godt og høyt, blir noe helt annet.

Vi fisker forskjellig, og trenger forskjellige forutsetninger, og verre enn det, er det ikke :-)

Til mitt fiske, er det svært irriterende, med flue som må draes under vann hver gang, og jeg skal unngå det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I elv ser jeg det som bare en fordel at fortomsspissen om mulig synker. Tanken bak det er at en mindre synlig fortomsspiss under vannoverflata, langt på vei oppveier et eventuelt microdrag som måtte oppstå de få metrene driftet varer på et tørrfluedriv i praksis i elv  :)  og de solrefleksjoner en høytridende blank fortom i sol gir. Så FC på meg. For mange år siden, så brukte jeg den lengste "Hoover"-Polyleaderen og mono, for å oppnå det samme. 

 

I vann, er det ikke alltid ønskelig at en fortomsspiss synker, og særlig ikke hvis man fisker med bittesmå tørre fjærmygg, som lett dras ned av fortomsspissen, om flua skal ligge der lenge. Men jeg bruker også her alltid FC. Opplever man det som et problem, så kan man jo fette inn fortommen fram til nesten flua. Så FC på meg her også. 

 

I vind og krusninger, så spiller vel ikke dette noen særlig rolle. Da er vel refleksjoner fra krusninger og bølger med på å kamuflere refleksjoner av fortomsspissen også, så da har jo mono ikke noen bakdel - på overflata. 

 

Hadde første dagene mine med Trout Hunter FC som fortomsmateriale i forrige uke, etter mange år med Rio Fluoroflex+ FC. Før det hadde jeg mange år med Rio Powerflex (mono). Synes egentlig alle tre er kjempegode jeg, men dette er vel tre av de beste også da. Men liker FC. 

 

Det er egentlig ikke noe godt reelt miljø-argument for ikke å bruke Fluorcarbon (FC) heller  :) Dropper du en kjøretur til butikken - og går dit i stedet - så kan du sikkert fiske miljømessig med FC noen år for å kompensere for miljøødeleggelsene bilturen utgjorde. Miljø synes jeg er veldig viktig altså, men da i praksis, og ikke ri små miljøprinsipper som ikke betyr noe i det store og hele  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Tom. Dette har du helt rett i. At på stille blankt vann, kan dette utgjøre forskjellen. Og da har du et oppsett, som fungerer godt til ditt fiske.

Må man vannkaste, eller er avhengig av fluer som flyter godt og høyt, blir noe helt annet.

Vi fisker forskjellig, og trenger forskjellige forutsetninger, og verre enn det, er det ikke :-)

Til mitt fiske, er det svært irriterende, med flue som må draes under vann hver gang, og jeg skal unngå det :-)

Ja,ikke sant.Ja,altså at det funker for meg.Vil veldig gjerne høre mer om hvordan du tenker og fisker Itte hackel.

Jeg irriterer meg også over at flua blir dratt under,men det lar seg jo ikke gjøre å unngå i et slikt tilfelle,så det

jeg noen ganger gjør er at jeg trekker inn litt snøre og vinkler stanga ned,og trekker opp flua i en typisk belgisk bevegelse,og jeg kaster og tørker flue langs land og ikke over vannet.

Sakte,men sikkert vinkler jeg meg tilbake  med blindkast og legger ut flua på et annet sted enn det forrige

kastet.Fullt mulig at dette er en noe klønete forklaring,men du verden,det funker veldig bra.

 

Tom.

Endret av Tom Syversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...