Gå til innhold

Syl trenger utstyrshjelp


Elisabeth Sletten Berg

Anbefalte innlegg

Heihei godtfolk,

 

Jeg har forhørt meg litt her inne vedr utstyr, og for å repetere det jeg har sagt tidligere om mitt utgangspunkt for fiske etter SØ så er det noe som dette:

Undertegnde fikk i bursdagsgave i fjor en Scierra blue water #8 9'. Snøret er stivt og tungt, det blir en følelse av regelrett denging, og det rykker fælt, jeg sitter også med en følelse av at jentearmene ikke tåler mange timene på rappen før senebetennelse er et faktum..

 

Fisker folket med #8 i sjøen? Bør jeg gå ned til #7 eller #6? Jeg ønsker også å kunne bruke den i fjellvann når det er mer vindfullt.

 

Har strengt tatt svært lite peiling på dette, men vil da så fryktelig gjerne lære. Har heller ikke lyst å bruke opp alle kronene på kontoen på dette.

 

Har fått et tips på denne: http://www.loopnorge.no/products/evotec-single-hand-9-6-3piece-xgrip-fastaction

 

Tanker/råd/innspill/medfølelse?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter #8 10 ft i elv, og kan skrive under på at dette ikke er bra for helsa på sikt - så medfølelse til deg! 

 

I sjø benytter jeg aller helst #6 (den jeg har er 9,6 ft). Etter fiske med #8 10 ft føles #6 litt som en blomsterpinne i begynnelsen men gud bedre for en forskjell (og den gjør jobben helt utmerket). Når det er sagt så elsker jo britene #8 til fiske i reservoarene sine, og det med små fluer....

 

Etter hva jeg har lest så er stangen du har i den tyngre enden av segmentet? Og kanskje snøret ikke er helt optimalt ? Er det korte klumper du benytter eller helliner f.eks? Jeg bruker gjerne en Guideline coastal saktesynkende line på min #8 og opplever i hvert fall ikke den som noe som må denges eller gir en rykkende opplevelse, snarere tvert imot. Jeg hadde vel en sånn opplevelse som du refererer til med en Rio Outbound line jeg en gang hadde (men raskt solgte videre).

 

Hvis jeg var deg ville jeg, før jeg vurderte ny stang, lånt/ fått testet noen ulike liner på stanga og sett om opplevelsen endret seg i riktig retning.

 

Og noen eksperter på casting her inne kan helt sikkert veilede deg også med hensyn til hva som er viktig å tenke på når man benytter såvidt tungt utstyr.       

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har planer om å fiske etter hai, sel, hval, ubåt eller andre relativt store pattedyr/fisker ville jeg lagt fra meg åtter`n å gått for 5 eller 6.

Har fisket litt med syver i sjøen å syns spurv/kanon sammenligningen passet bra. Men det er kun min mening. Dvs, ikke fakta.

Fisker 99,9% i sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dreven er du på kasting generelt?

En saltvannsrigget sekser event en kraftig femmer er mitt tips.

Kanskje GL RS V2 5# med Airflo Ridge Clear fresh water 5/6#. Meget god saltvannsline.

Har ikke erfaring med V2 # 5. Allikevel tror jeg det er en drømmestang til "røft" fjellfiske og SØ fiske. Snakker Oslofjorden, ikke forblåste kyster i Skåne og Danmark med 8 kg SØ.

Hadde # 7 som ble for tungt. Har # 6 med costal # 7 som er bra. Har Eikre Fluvius 5 med snøre nevnt over. På fjellet bruker jeg samme stang med SA GPX # 6.

Har hatt LOOP Evotec SW 4-delt. Veldig bra stang ( # 8). Likte ikke det 6-kantede håndtaket. De fleste håndtak må jeg slipe ned og da er runde håndtak bra. Eks. LPX RS har alt for tykt håndtak til å få en lett/behagelig følelse med stanga. For tykt håndtak gir "krampaktig" hold som gir sliten underarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hadde # 7 som ble for tungt. Har # 6 med costal # 7 som er bra. Har Eikre Fluvius 5 med snøre nevnt over. På fjellet bruker jeg samme stang med SA GPX # 6.

Har hatt LOOP Evotec SW 4-delt. Veldig bra stang ( # 8). Likte ikke det 6-kantede håndtaket. De fleste håndtak må jeg slipe ned og da er runde håndtak bra. Eks. LPX RS har alt for tykt håndtak til å få en lett/behagelig følelse med stanga. For tykt håndtak gir "krampaktig" hold som gir sliten underarm.

Får legge til at LPX RS # 7 var ikke bare tyngre men virket stivere enn # 6. Har # 8 T&T Helix som er "behageligere" enn RS # 7. Både Helix og RS # 6 stanga er bra med Costal slow interm. # 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker du kun innaskjærs Oslofjorden på vindstille dager, så vil nok en femmer holde. Men man drar ikke med seg femmeren ut mot storhavet, nord eller vestover, når det drar seg til. Eller man kan jo det også, hvis man bare vil stå og gape, nyte naturen, se på bølgene osv... ;)

 

Sju og seks bruker iallfall jeg. Aller mest en lett klassifisert sjuer 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seks eller sju funker bra, 5 når det er vindstille, men det aller meste foregår med en litt 'tung' sekser som jeg lader med et syversnøre, dog kan det være lurt med litt mer 'futt' når det blåser skikkelig, og det er jo syvere som har masse følelse, og ikke virker som en syver unntatt når man gir på skikkelig.

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 er nok den gyllende middelvei.

Hun sa også at damearmen ble sliten å det er en ærlig sak. Derfor tror jeg at også 7 blir i kraftigste laget. Jeg har selv eiet 7er to ganger å kom til samme konklusjon begge gangene. Det blir etter mitt syn for grovt.

Seksern syns jeg gjør like god jobb det dagene jeg gidder å dra ut på vindfulle dager.

Å på de fineste dagene tror jeg at jeg skulle klart meg med en kraftig femmer.

Igjen, dette blir min personlige mening.

Endret av Jiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke vil investere i ny stang med det første kan du skifte ut snøret i første omgang. Snøret har veldig mye å si. Kjøp deg et guideline bullet #8 snøre, det vil funke helt konge for deg. Antar at du er relativt fersk med fluestanga så det vil være et meget bra snøre å starte med :)
Coastal er mye nevnt her og det snøret bruker jeg sjøl også. kanonsnøre selvfølgelig. Men kjøp deg bullet først, så kjøper du deg guideline rsv2 #6 med coastal snøre etterhvert når du begynner bli litt mere dreven. Konge allround stang til fjellfiske og sjø/laks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjøstenger all mass"i alle aktuelle klasser,men det er uten tvil sekserne som blir benyttet i hovedsak! De gangene åttere er i bruk er det enten liten storm,eller for å hive store/tunge decievere etter HA.Men er definitivt en fordel at de er saltvannsrigget,både med hensyn til nødvendig stivhet og ikke minst det drepende saltbelegget du får overalt...Just saying ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det har veldig mye med styrke å gjøre, men mer med teknikk. Er ikke mye kraft som trengs for å få ut noen gode kast. Er faktisk overraskende lite kraft som skal til, så å øve teknikk er nok viktigere enn å fokusere på om det står 6, 7 eller 8 på stangen hvis man blir sliten av kastingen. Bedre å tenke på vindforholdene der man fisker, og prøve å finne et godt snøre.

Jeg tror jeg helst ville anbefalt å starte med en 7'er når jeg tenker tilbake til når jeg startet å fluefiske i sjøen.

Min klart største utfordring var vinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt en klasse 6 stang selv å ville definitivt gått for en echo stang siden jeg selv har det og føler den er helt nydelig .Er litt usikker på om veien og gå for en nybegynner er og kjøpe ei feit stang til 4 lapper liksom.Er ganske mange som faller av denne sporten med tida.Hadde du bodd nærme her skulle du lett fått prøvd echo 3 sw stanga jeg har.Men vill anbefale deg og dra ut med noen og prøve litt forskjellige aksjoner så du slipper og gjøre et bomkjøp til masse penger.

Den klasse 8 stanga di kunne i grunn jeg tenkt meg til Gjeddefiske siden jeg vill tru den duger bra til svære fluer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor i nærheten av Fredrikstad har Streamstix gode stenger til gode tilbud.

Se www.streamstix.com

Streamstix Seatroutseeker 9,3ft 6# med snelle og line + backing til 2790.-

Den har jeg prøvekastet utenfor butikken. Likte den godt. Så liker jeg at den har fightingbutt og er saltvannsrigget.

Har også hørt mange som skryter av den.

 

Så har de også en annen interessant pakke. (ikke saltvannsrigget men om man skyller etter hver tur bør ikke det være noe problem)

Troutstix II 5/6. Den mener jeg å huske har fightingbutt og er en ganske kraftig femmer eller lett sekser.

Der får du også snelle og line + backing med til 1699.- Men da er det flyteline.

Men Ridge Clear lina koster bare 450.- kroner. F,eks slow intermidiate eller fast intermidiate.

 

Streamstix har mange gode stenger. Competitionstix f,eks er helt suveren så ingenting å si på produktene.

Endret av Jiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjell på fast og slow Intermediate, er det slow eller fast synkende det er snakk om?

 

Intermediate, er det snakk om klumpen da eller hele snøret? Det er vel hensiktsmessig mtp SØ med synk ytterst og flyt innerst? Eller er jeg på villspor?

 

Problemet mitt ligger i at fagkunnskapen er liten, spesielt da når det kommer til lingo og effekt, dette med medium og rask aksjon er også noe jeg stusser over. Jeg forholder meg til det jeg selv har "følt", derav påstand om flyt innerst og synk ytterst.. hmmmhjelp! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den klasse 8 stanga di kunne i grunn jeg tenkt meg til Gjeddefiske siden jeg vill tru den duger bra til svære fluer

:-)

Den finnes vel i markedet, hvis ikke skulle du fått bytta til deg min. Dog er det en fullstendig umulighet for meg å kvitte meg med den, jeg tok livets første fluefiskefisk på denne, riktignok ei flyndre, men den kan vi la ligge.. Det var første gangen jeg slapp lina selv og første tilslaget.. Det var så stort at det kom opptil flere tårer og det faktum at det var flyndre i andre enden betød overhodet ingenting. Hadde jeg måttet på do hadde jeg høyst sannsynlig tissa litt i fleecebuksa også, bare for gledens skyld.

Med armene hevet høyt overhodet og stanga i den ene hånda løp jeg frem og tilbake på svabergene og lekte Rocky. Det rakna.

Jeg har fisket på is og i havet i mange år, dog var dette første opplevelse med fluestang og vann kombinert. Jeg kan aldri kvitte meg med den stang, selv om jeg har lyst til å sette fyr på den når den er i bruk.. :wub:

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke vil investere i ny stang med det første kan du skifte ut snøret i første omgang. Snøret har veldig mye å si. Kjøp deg et guideline bullet #8 snøre, det vil funke helt konge for deg. Antar at du er relativt fersk med fluestanga så det vil være et meget bra snøre å starte med :)

Coastal er mye nevnt her og det snøret bruker jeg sjøl også. kanonsnøre selvfølgelig. Men kjøp deg bullet først, så kjøper du deg guideline rsv2 #6 med coastal snøre etterhvert når du begynner bli litt mere dreven. Konge allround stang til fjellfiske og sjø/laks!

 

 

Det er derfor jeg er så glad i deg Altanis, du er så spesifikk i rådene.

 

Kanskje jeg skal teste dette Bulletsnøret før jeg skifter stang, er folket enig i den avgjørelsen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter #8 10 ft i elv, og kan skrive under på at dette ikke er bra for helsa på sikt - så medfølelse til deg! 

 

Etter hva jeg har lest så er stangen du har i den tyngre enden av segmentet? Og kanskje snøret ikke er helt optimalt ? Er det korte klumper du benytter eller helliner f.eks? Jeg bruker gjerne en Guideline coastal saktesynkende line på min #8 og opplever i hvert fall ikke den som noe som må denges eller gir en rykkende opplevelse, snarere tvert imot. Jeg hadde vel en sånn opplevelse som du refererer til med en Rio Outbound line jeg en gang hadde (men raskt solgte videre).

   

Jeg mener det er en RIOline, uten at jeg har noe forhold til det..

 

Snøret føles, eller klumpen føles helt latterlig stiv og tykk.. Du spør om det er korte klumer eller helline? Hvordan vet jeg det? Ser jeg det? AAAh frustrert over alt jeg ikke forstår. Det sitter en leader på den som er frynsete etter den måtte limes på nytt. Har det noe med det du snakker om å gjøre?

 

Betyr helline at skyteline eller hva dere kaller det og klump sitter i ett, eller hæ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig det er en Rio Outbound du har - den jeg hadde passer godt din beskrivelse.

 

I utgangspunktet kan du sette opp stang med 2 typer line:

 

1. helline der skyteline og klumpdel er i 1 lang line uten noen form for kobling (typisk merket WF - Weight Forward line)

2. "skyteklump" som er koblet til en skyteline ved hjelp av løkke-i-løkke prinsippet.

 

Sistnevnte er kanskje vanligst til SØ fiske i sjøen og veldig mange (kanskje de fleste?) bruker det også i elv etter SØ og laks. Det gir et uendelig antall muligheter bare ved å skifte ut klumpen som kan være flytende, slow sink/ også kalt "hoover" av og til (legger seg rett under overflata) og en rekke andre som synker (i hele spekteret fra intermediate til fast sink). Merk at en del liker å ha synkende skyteline sammen med synkende klumper, da dette gir en mer direkte/ rett linje fra stangtupp til flue (hvis du tenker deg at du ser lina + fortom + flue i sjøen fra siden).  

 

Man kan benytte flytende line med synkende fortom også men dette kan gi en litt uheldig "knekk" i vannet mellom flueline og fortomsspiss/ flue, som gjør at man mister noe av den direkte kontakten med flua. 

 

Jeg er litt usikker på det med leader som er frynsete og måtte limes på nytt? 

 

Håper dette hjelper deg noe på vei og at jeg ikke snakket med enda flere fremmedord altså <<l

Endret av Øyvind Jensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du er rigget litt overdimensjonert synes jeg. Skal være forsiktig med å gi råd til folk for her er det mye som kan diskuteres men om jeg skulle skaffe meg EN stang til fiske i saltvann ville det vært en ni-fots klasse sju med en intermediate-line. Det behøver ikke koste skjorta, takler alle relevante fluestørrelser og klarer de fleste vindforhold. Hvis jeg bare drar på tur i svak vind ville jeg valgt en sekser.

 

Med dårlig kasteteknikk kan du pådra deg skader selv med en lettere stang, men med dårlig teknikk OG  tungt utstyr går det bare fortere. Litt veiledning eller et kurs i ny og ne er lurt for nybegynnere og erfarne.

 

Om du går til en god forretning får du prøvekaste og gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I utgangspunktet kan du sette opp stang med 2 typer line:

 

1. helline der skyteline og klumpdel er i 1 lang line uten noen form for kobling (typisk merket WF - Weight Forward line)

2. "skyteklump" som er koblet til en skyteline ved hjelp av løkke-i-løkke prinsippet.

 

 

Det hjelper, Øyvind. Hvis du søker opp Guideline Bullet http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Fiske/Fluefisketilbehoer/Flueliner-og-backing/Guideline-Bullet er dette da som eksempel nr 2?? Og hvilken klump skal monteres?? Jeg går utifra at den ikke er med?

 

Jeg forstår fortsatt ikke helt dette med Intermediate.. Betyr det flyt i bunn og synk i topp, eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du er rigget litt overdimensjonert synes jeg. Skal være forsiktig med å gi råd til folk for her er det mye som kan diskuteres men om jeg skulle skaffe meg EN stang til fiske i saltvann ville det vært en ni-fots klasse sju med en intermediate-line. Det behøver ikke koste skjorta, takler alle relevante fluestørrelser og klarer de fleste vindforhold. Hvis jeg bare drar på tur i svak vind ville jeg valgt en sekser.

Ville det være lurt å bruke noen hundrelapper på dette bullet#8 snøret og teste det før jeg går for ny stang, tror du Harald H?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i hvert fall enig i at snøret er det viktigste her. Jeg kjenner ikke det snøret men det høres litt ut som det har vekta langt fram. Det gjør det ikke nødvendigvis lett å kaste med for en nybegynner. Teknikk, timing og stopper blir viktigere for kastet ditt, selv om klumpen kanskje skyter bedre og strekker kastet i motvind bedre. For meg er materialet/stivhet/minne også av stor betydning i kaldt høst- eller vintervann. Mitt all-round førstevalg er Coastal slow intermediate, og det koster bare en hundrelapp mer. 

Men ta med stanga til en god butikk så får du prøve lina og se hva du liker selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...