Gå til innhold

Syl trenger utstyrshjelp


Elisabeth Sletten Berg

Anbefalte innlegg

Hei. Det er skrevet mye her og jeg gjentar sikkert en del uten at jeg gadd å lese hele tråden.

Forstår du er litt misfornøyd med Rio Outbound. Dette snøret leveres i hele 2 varianter. Helt utrolig at Rio har klart å gi de samme navn!!! Short og Long.

Jeg har fisket med begge snørene og er enig! Short har en kort klump på ca 9 meter og er ikke særlig behagelig å kaste med.

Long derimot er etter min mening det definitivt beste sjøørretsnøret på markedet. Klumpen er i overkant av 11 meter og er et rakettsnøre! Klumpen er glassklar og intermediate mens skytelina flyter. Sammenlignet med coastal hvor hele snøret er intermediate er dette gull. Hvorfor? Jo fordi du slipper at skytelina synker og fester seg i tang & tare eller kiler seg mellom steiner på bunnen når du stripper inn flua. Veldig irriterende mildt sagt!

Jeg fisker aldri sjøørret med noe mer enn #5.

For meg er Rio Outbound LONG og Sage One 590-4 en fantasisk god kombo.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Elisabeth, jeg tror at du må gå litt i deg selv og se på hvilke situasjoner du fisker i. Kommer du til å fiske i alle vær for eks? Det er mange som drar seg for å dra ut om det blåser mer enn for eks 8 ms. Mange av oss driter også i hvor mye vind det er og anpasser således utstyret etter forholdene.

 

Til 70 % bruker jeg #6 med en slow intermediate og da helst en Guideline Coastal. Den linen er følsom og bryr seg ikke om hvor kaldt det er og den gir meg friheten å fiske uansett værforhold. Er det veldig mye vann så kan jeg gå over til en fast intermediate.

 

Bruker jeg ikke #6 så er det oftest #5 med enten en slow int men også en flyt da den stangen blir brukt når det er veldig lite vind og da oftest i bukter som ikke er så dype.

 

Er det veldig mye vind så går jeg over til #7. Da snakker vi gjerne fra 8-9 ms og oppover.

 

De stenger jeg har brukt historisk er ganske raske med en god rygg, men ikke så mye rygg som Sage One som Trond(FlyBandit) her over nevner. For eks Sage ZXL og Loop Opti Coast. I senere tid bruker jeg ArcticSilver Free-Flex. Her er #6 en kyststang. Femmer er interessant da den kommer med to tupper; en rask og en medium.

 

Fra fluelinen så legger jeg på en ferdigtapert leader som ender et sted rundt 0.35-0.30 og taperer derfra ned til ønsket tykkelse på fortomspissen. Hvor tynt jeg går ned kommer an på situasjonen; størrelse på fluen, vind, lengde på fortomspissen osv. Jeg anpasser meg mye til hvordan og når jeg fisker. Jeg liker best Airflo sine Polyleaders. De er myke og følsomme og slår over bra i kastene.

http://nfisk.no/Nettbutikk/tabid/113/CategoryID/394/Category2ID/468/List/1/Level/2/ProductID/8349/Default.aspx

 

Jag prøver å bruke en snelle som ikke er alt for tung for å få en god balanse mellom stang og snelle. Dette er en klar smakssak og alle har sine egne referanser.

 

Mitt tips er at du sikter på en ganske rask #6 med en snelle som ikke er alt for tung, smeller på en Guideline Coastal slow intermediate med en Polyleader fra Airflo og taperer deg ned til ønsket tykkelse. Da er du home safe i mange situasjoner langs de mange av våre kyster.

 

Lykke til!

Endret av swedeElvis
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...