Gå til innhold

Tips til 4 stang?


Fiskebein

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurte på om noen vil dele hva dere synes er deres beste 4er stang?

 

Har aldri hatt en, men vil nå investere i en som hovedsakelig skal brukes til tørrfluefiske i skogs vann og mindre elver. Synes ikke dette er lett i et hav av stenger, og begrenset mulighet til å prøve før et eventuelt kjøp.

 

Fisker for tiden med en radian 905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker Scott så kan jeg anbefale deg Scott G2 884/4. Altså 8,8 fot klasse fire. Finnes også i lengdene 8,4 fot og 9 fot. Vil tro denne sammen med Radian-stanga di vil dekke de fleste områder for tørrfluefiske.

 

G2 er litt mykere enn Radian, og passer godt med en kortklump line (f.eks SA SBT). Sjukt digg markakombi synes jeg. For all del passer mellomlange og lange klumper på denne stanga også. På grunn av den langsomme akjsonen så er den litt mer kresen på kasteteknikk, og vil gi nydelige presentasjoner etterhvert som du venner deg til den.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes kanskje femmeren er litt for stiv, vanskelig å fiske på kort distanse, å lite gøy å ta mindre fisker på. Men kjempe god som allround stang.

Ok. Iallfall 8'6" #4 i samma serie er nok en del mjukere og lettere :) Nå hadde ikke jeg tenkt til å anbefale spesifikke merker, men er du ute etter ekte smørfølelse til den slags fiske, så vil jeg anbefale deg å teste ut noen Winston-firere. Feks B2T 8'6" eller B3X 8'5"... Ingen av dissa lider av "mjuktopp-syndromet" som en del av Winstonstengene gjør :)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg funnet stor glede i scott radian 8'6 #4, brukt den hele denne sesongen. Likte denne utgaven bedre en 904 da den av meg oppleves som mer følsom og en del strammere i toppen enn 904, den har litt dypere aksjon. Etter hva jeg hører velger flertallet 9 fotern så det blir jo smak og behag.

Radian er mer tilgivelig med litt line ute enn b3x, gvx og bt2, synes jeg, men det går jo på bekostning av følsomheten i stanga. The Winston feel er noe for seg selv men for meg er radian ett bedre alternativ sånn allround sett. Når det er sagt skal jeg innrømme at jeg kommer til å smelle til på første winston bt2 8'6 #4 annonse som blir lagt ut på nett. ;)

Endret av waffern
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen firer stenger, men ingen er over, under eller ved siden av min winston gvx 8,6. For følsomt fiske er denne stangen kanskje det beste på markedet. Ja, den er myk men en feilslutning å hevde at den er myk i toppen. Stanga er myk i tre stangdeler og har stødig en fabelaktig rygg og kraft.

Den tilgir ikke kastefeil, men det er ikke stangas problem, snarere fiskerens

Endret av Rakkenes
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg bruker mest, og som jeg selvfølgelig synes er en veldig god stang, er 8,6' T&T Wisper Lite. Bruker også av og til en Lamiglas, men den er litt raskere enn jeg egentlig liker.

G. LOOMIS wisper creek, Orvis Superfine f f, Winston B2t og DL4, og LTS ephemera er andre eksempler på veldig gode stenger, men dette er rent subjektivt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...