Gå til innhold

Tørrflue(f)laks


lars p

Anbefalte innlegg

Lite Laksefiske her på siden , men er sikkert noen som liker det likevel :)

 

Her kommer ihvertfall litt om en bra dag i sommer.

Rundt om kring i Nord ligger det endel småelver , gjerne bielver til de store kjente elvene. Disse går langt innpå fjellet og kan føre Laks langt !

Desto lengre opp man kommer i vassdraget jo mere hissig blir laksen på tørt , både bombere og vanlige fluer.

 

15146477998_4f3dcc9246_b.jpg

 

Denne dagen begynte med strøkent vær og lite vind så da var det bare å pakke sekken for langtur oppstrøms. Fisket bare noen få småhøler få jeg kroket en liten laks på ca 1 kg, den fikk en stein i hue og blei bært tilbake til teltet og lagt kaldt i myra, da var middagen i boks.

15215413920_e10f55541e_b.jpg

 

 

Første timen oppover elva var helt dødt , lite fisk å se og ikke noe interesse for fluene våres.

Så kommmer vi opp til en litt større høl og det er min tur , på første drift med en Bomber så kommer det jeg trur er en bitteliten fisk opp , men kompis har sett den og mente den var fin . Fetter flua og tar ett kast til og pang. Fisken ruser litt og hopper. Stor laks til denne elva og være og jeg får skjelven siden jeg fisker med #5 stang. Heldigvis er den snill og vi har stor håv :)

15332762742_435629f9d6_b.jpg

Pen lett farget Laks

 

Videre oppover elva er kompis borti ett par fisk men de vil ikke sitte. Jeg har tydeligvis dagen og tar ett kast i ett hvitskumstryk og i ett lite vindu kommer en ny fisk opp og banker til flua. Den blir kjørt knallhardt og er i håven før den rekker å skjønne at den kroket 8)

15333067225_31baa9293b_b.jpg

Tok over stein som står litt ut i vannet.

 

Dagen er maks for min del og jeg sier til kompis at nå får han fiske resten av dagen, han har ikke dagen og stort sett skremmer fisk eller bommer med kroking. På tide med lunch

15399020491_c5f215e899_b.jpg

 

Etter lunch fortsetter vi oppover elva og kompis lander heldigvis en sprek sak som hopper som faen. Moro

 

15215420780_9f696dfc17_b.jpg

 

 

15402100645_efbc295e0c_b.jpg

 

15399038771_858cd69de5_b.jpg

 

Etter en god stund videre oppover så får jeg lyst til å fiske igjen og skal teste en liten høl, etter litt trøbbel med å få flua til å flyte riktig så kommer det opp en fisk , jeg kroker og den hopper av med en gang. Dritt , da er den hølen blåst. kompis går videre til neste høl. jeg skal følge etter men ser plutselig en pen fisk på andre siden av hølen , i en stille bakevje.

tester noen kast og ikke noe skjer. Setter på ny flue og striper den hardt over fisken og da blir det liv. kroker heldigvis godt og denne er helt idiot. kopper , ruser og gjør som den vil ett par minutter , heldigvis har kompis sett action og han kommer med håven. Landing går greit og en ganske blank hunnlaks ligger i håven.

15333061675_34ec924c0b_b.jpg

 

15332753652_a996634f9e_b.jpg

 

 

Etter dette gidder vi ikke mere rett og slett , er helt tom , men lykkelig ;D

For en dag !!

 

 

 

 

PS : Veit du hva elva som det er bilder av her heter så vennligst hold kjeft. Er en grunn til at jeg ikke nevner navn!

 

 

 

 

 

 

 

  • Lik 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastiske bilder og rapport, en av de fineste elvene jeg har sett! har en lignende elv i sameland, utrolig artig å surre rundt med #5 og tørrfluer, Neste år så anbefaler jeg deg å prøve kortline og nymfer! utrolig heftig å se indikatoren gi utslag rett foran stangtuppen, sette tilslaget, laksen skyter ut av vannet en stanglengde unna og stangen står i rock til korken! 

Det eneste som er litt kjipt er at du blir så sinnsykt avhengig!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Flott og spennende rapport Lars P. Var selv en tur og prøvde meg på laks på tørt oppe i Finnmark nå under høsten. Ble ikke helt det resultatet dere rapporterer om, men sykt gøy å se de store gå opp og se på fluen. Fikk en på tørt.

 

15330891322_e16ee1756e.jpg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Nydelig elv! Fantastiske bilder/rapport! aaapplaus  Hvilke tørrfluer bruker du i jakten på laks? Bombere/foam-fluer? Naturlige farger eller mer skrikende?  :)

 

Takk .

Bruker mye forskjellig egentlig, bombere og bombere bundet på tube. Lager også noen på tube med foam.

Ellers fungerer andre atraktorfluer bra som SC , Stimulator og Madam X. Men døgnfluer ,små vårfluer og ikke minst stankelbein kan også fungere :)

 

Av farger har jeg ingen stor favoritt, men noen dager er det enkelte ting som virker bedre enn andre. Så det er greit med litt utvalg

 

Personlig digger jeg fiske med bombere, rett og slett fordi ikke fisken tar på første flytet bestandig. Man kan i blant ha fisken opp til flue 10-12 ganger før den tar.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den elva virket merkelig kjent ja. Var der i fjor en uke og vi fikk veldig bra med laks, største min på 6,9. Elva var full, det stod fisk i alle hølene oppover. Området rundt der er bare helt fantastisk både i vann og i sjøen. Samme turen fikk jeg min største ørret på tørrflue, 62 cm og 3 kilo. Skal dit igjen til neste år!!!

post-6302-0-95597000-1415097658_thumb.jpg

post-6302-0-32393600-1415097677_thumb.jpg

post-6302-0-49852300-1415098072_thumb.jpg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fantastisk flott elv!! Og flott fisk!! Hvis jeg bare hadde funnet en elv med halvkilosørret i, her i vestfinnmark og jeg hadde fått EN fisk, hadde sesongen vært reddet for min del!!! :)

 

Du bor jo rett ved noen av de feteste elvene jo, er bare å komme seg ut det. Vi sørpå må jo reise i to dager for å komme oss dit.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt rått! Dette skal jeg begynne med. Et spørsmål: hvordan fiskes tørrflua? Driver den bare av seg selv og du gir ut mer line, eller kjører du den på lina som en våtflue? Håper dere sjønner hva jeg mener

 

Fiskes flere måter egentlig. Jeg liker best at flue drifter i samme fart som elva, og da kaster jeg oppstrøms sålenge det er mulig. Men har jeg fisket av en standplass og det ikke er noe action prøver jeg også å fiske den som en våtflue så den striper fort over plassen. Noen ganger vekker du da fisken, eller skremmer den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg trodde:) gleder meg til å teste dette. Tusen takk for svar Lars

Gi det en skikkelig sjanse da. Er lett å falle tilbake i gamle tralter hvis noe nytt ikke fungerer .

På en annen side så er det Laks, og enkelte dager er det ikke noe liv samme hva man fisker med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg er sjanseløst hekta. Femmerstang, rolig stripende foamflue, verdens peneste take, før helvete brøt løs. Mista en litt mindre samme sted to dager før. Herlig revansj 20 minutter etter taket. Det, hoppene og utrasene, vil følge meg i grava. Dette er trolig det beste og mest intense jeg har opplevd som fluefisker.

 

Ca. 8,5 kilo og plutselig skjønte jeg hva laksefiske virkelig handler om  :)

 

12006475_992462344137777_576367956149380

Endret av VV
  • Lik 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...